مقالات
حبیب اله دعائی؛ محمد مهدی فراحی؛ محمد حسین همایونی
چکیده
شکلگیری جوّ اعتماد در سازمان از جمله الزامات موفّقیت سازمان ها در محیط امروز کسب و کار است. در این بین، نقش مدیران منابع انسانی در شکل دهی به فرهنگ و رفتارهای مبتنی بر اعتماد متقابل در سازمان، نقشی مهم و تاثیرگذار است. بنابراین، شناخت چگونگی تاثیر گذاری اقدامات و سیاست های مدیریت منابع انسانی بر شکلگیری فرهنگ اعتماد متقابل ...
بیشتر
شکلگیری جوّ اعتماد در سازمان از جمله الزامات موفّقیت سازمان ها در محیط امروز کسب و کار است. در این بین، نقش مدیران منابع انسانی در شکل دهی به فرهنگ و رفتارهای مبتنی بر اعتماد متقابل در سازمان، نقشی مهم و تاثیرگذار است. بنابراین، شناخت چگونگی تاثیر گذاری اقدامات و سیاست های مدیریت منابع انسانی بر شکلگیری فرهنگ اعتماد متقابل درسازمان نیز از اهمیت فراوان برخوردار است. از این رو این مطالعه، تاثیراقدامات بالنده سازیکارکنان (شامل چهاراقدام اصلی آموزش کارکنان، توسعه شایستگی ها، تبادل اطلاعات، و توانمندسازی کارکنان)، بر شکل گیری اعتماد آنان به مدیران شان را آزمون می نماید. با استفاده از آزمون رگرسیون و مدل معادلات ساختاری و تحلیل پاسخ های 138 نفر از کارکنان شرکت داده پردازی ایران، چارچوبی که این اقدامات بر اعتماد کارکنان به مدیران تاثیر می گذارد، ارائه گردیده است. نتایج پژوهش نشان داد اقدامات توسعه شایستگی ها، توانمندسازی کارکنان و تبادل اطلاعات با کارکنان دارای تاثیر مثبت و معنادار بر شکل گیری اعتماد آنان به مدیران است. با این حال تحلیل مسیر نشان می دهد تاثیر آموزش کارکنان بر اعتماد آنان به مدیران به صورت غیر مستقیم است. بدین صورت که توسعه شایستگی ها، بهعنوان میانجی بر ارتباط میان آموزش و اعتماد کارکنان به مدیران تاثیر گذار است.
مقالات
حامدرضا طارقیان؛ مجید سالاری
چکیده
زمان بندی پروژه با منابع محدود یک مسئله NP است. یکی از رویکردهای ابتکاری حل این مسئله استفاده از قواعد اولویتبندی در برنامهریزی فعالیتهاست. در این مقاله یازده قاعده اولویتبندی را به دو شیوه سری و موازی به صورت ایستا پیادهسازی کرده و این شیوهها را با معیار تکمیل پروژه در زمان کوتاهتر، با یکصد و بیست مسئله آزمون استاندارد ...
بیشتر
زمان بندی پروژه با منابع محدود یک مسئله NP است. یکی از رویکردهای ابتکاری حل این مسئله استفاده از قواعد اولویتبندی در برنامهریزی فعالیتهاست. در این مقاله یازده قاعده اولویتبندی را به دو شیوه سری و موازی به صورت ایستا پیادهسازی کرده و این شیوهها را با معیار تکمیل پروژه در زمان کوتاهتر، با یکصد و بیست مسئله آزمون استاندارد حاوی 30 تا 120 فعالیت، با یکدیگر مقایسه کردهایم. نتایج بهدست آمده نشان میدهد: اولاً رویکرد موازی در به کارگیری قواعد اولویتبندی از رویکرد سری کارآمدتر است؛ ثانیاً برای بهره جستن از کارایی بیشتر رویکرد موازی، تنها کافیست حداکثر سه قاعده اولویتبندی دلخواه به صورت موازی به کار گرفته شوند.
مقالات
غلامرضا طالقانی؛ عباس نرگسیان؛ مصطفی گودرزی
چکیده
شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران به عنوان یکی از سازمانهای دارای اعتبار در نزد مردم و کارکنان شاغل در آن، باعث شده است افراد برای جذب و استخدام در چنین سازمانی همواره در حال رقابت با یکدیگر باشند. سازمانهایی نظیر شرکت نفت که رهبران زبردست خود را وارد حیطه آموزش، تربیت و گسترش فرهنگ شهرت سازمانی میکنند، نه تنها نتایج ...
بیشتر
شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران به عنوان یکی از سازمانهای دارای اعتبار در نزد مردم و کارکنان شاغل در آن، باعث شده است افراد برای جذب و استخدام در چنین سازمانی همواره در حال رقابت با یکدیگر باشند. سازمانهایی نظیر شرکت نفت که رهبران زبردست خود را وارد حیطه آموزش، تربیت و گسترش فرهنگ شهرت سازمانی میکنند، نه تنها نتایج عمیق آن را در سازمانشان مشاهده میکنند، بلکه کارکنان چنین سازمانهایی دیر یا زود با افزایش خودباوری و روحیه اعتماد به نفس در خود باعث افزایش بهره وری سازمان میگردند. روش پژوهش حاضر، روش توصیفی و از شاخه همبستگی است. جامعه آماری تحقیق نیز شامل کارکنان شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران می شود. در این مقاله تلاش میشود تأثیر شهرت سازمانی بر ویژگیهای شخصیتی کارکنان شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران تبیین شود. یافتههای مقاله حاکی از آن است که بین کانون کنترل درونی و خودباوری با شهرت سازمانی رابطه معنی دار مثبتی وجود دارد. همچنین شهرت سازمانی رابطه معکوس با کانون کنترل بیرونی و رابطه مثبتی با خودشیفتگی را نشان میدهد. جامعه آماری نیز شامل کارکنان شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران است.
مقالات
اکبر عالم تبریز؛ محمد باقرزاده آذر
چکیده
کیفیت در سازمان های خدماتی در طی فرآیند ارائه خدمت و در تقابل بین مشـتری و ارائـه دهنـده خـدمت رخ می دهد. برای سنجش کیفیت خدمات، در واقع تفاوت بین آنچه که مشتریان احساس می نمایند که باید دریافت کنند و آنچه که به طور واقعی ارائه می گردد مورد سنجش قرار می گیـرد . در ایـن مقالـه بـا مطالعـه درباره ویژگی های کیفیت خدمات، پنج شاخص از سنجه ...
بیشتر
کیفیت در سازمان های خدماتی در طی فرآیند ارائه خدمت و در تقابل بین مشـتری و ارائـه دهنـده خـدمت رخ می دهد. برای سنجش کیفیت خدمات، در واقع تفاوت بین آنچه که مشتریان احساس می نمایند که باید دریافت کنند و آنچه که به طور واقعی ارائه می گردد مورد سنجش قرار می گیـرد . در ایـن مقالـه بـا مطالعـه درباره ویژگی های کیفیت خدمات، پنج شاخص از سنجه های کیفیت، شناسایی و این شاخص ها یا سنجه ها از طریق فرایند تحلیل سلسله مراتبی وزن دار گردیدند. از وزن های اولویت بندی شده به نوبه خـود، در مـدل برنامه ریزی آرمانی استفاده شود تا به گزینش بهترین مجموعه ابزار کنترل کیفیت بـرای اهـداف مربـوط بـه مشتری به کار گرفته شوند. ایـن مقالـه راهـی را بـرای تصـمیم گیـری پیشـنهاد مـی کنـد کـ ه وزن دار کـردن (اولویت بندی) سنجه های کیفیت خدمات ویژه یک سازمان را ممکـن مـی سـازد و محـدودیت هـای منـابع دنیای واقعی (بودجه، ساعت، نیروی کار و غیره) را در نظر می گیرد و یک مجموعه بهینه ابزارهـای کنتـرل کیفیت خدمات را انتخاب می کند. این مقاله دو مبحث مهم را مطرح می کند: چگونـه در صـنعت خـدمات درباره سنجه های کنترل کیفیت میتوان تصمیم گیری کرد و آنهـا را بـه کـار بسـت، و همچنـین چگونـه از فرآیند تحلیل سلسله مراتبی در مدل می توان استفاده نمود. مطالعه ای موردی نیز در این مقاله بیان شده است تا کاربردی بودن این مدل ترکیبی را نشان دهد.
مقالات
محمد تقی انصاری؛ عباس سلمانی زاده
چکیده
کسب و کارهای کوچک از نظر ایجاد شغل، توسعة نوآوری و بهره برداری از فرصتهای جدید، نقش مهمّی در موفّقیت اقتصاد یک کشور دارند. از این رو گرایش به کارآفرینی در سراسر دنیا گسترش یافته است. توسعة کارآفرینی با ترویج فرهنگ کارآفرینی و ارتقاء سطح فعّالیتهای کارآفرینانه محقّق میشود. با وجود فعّالیتهای مراکز کارآفرینی دانشگاهها و برنامههای ...
بیشتر
کسب و کارهای کوچک از نظر ایجاد شغل، توسعة نوآوری و بهره برداری از فرصتهای جدید، نقش مهمّی در موفّقیت اقتصاد یک کشور دارند. از این رو گرایش به کارآفرینی در سراسر دنیا گسترش یافته است. توسعة کارآفرینی با ترویج فرهنگ کارآفرینی و ارتقاء سطح فعّالیتهای کارآفرینانه محقّق میشود. با وجود فعّالیتهای مراکز کارآفرینی دانشگاهها و برنامههای ذیربط دیگر در چند سال اخیر، نرخ فعالیتهای کارآفرینانه و تعداد کسب و کارهای نوآورانه ای که در ایران ایجاد شده، از میزان متوسط جهانی کمتر است. شناسایی و بررسی عوامل مختلف محیطی مؤثر بر توسعة کارآفرینی میتواند در برنامه ریزیها و سیاستگذاریهای کلان برای ارتقاء فعالیتهای کارآفرینانه در کشور کمک مؤثر و شایانی باشد. در این مقاله نتایج حاصل از مطالعات میدانی در خصوص تأثیر عوامل محیطی بر توسعة کارآفرینی و جهتگیری کارآفرینانه از دیدگاه کارآفرینان کشور به روش پیمایشی و با استفاده از پرسشنامه ارائه شده است. نتایج نشان میدهد، مؤلفههایی از ابعاد محیط تجربی شخصی، نقش دولت، نقش بخش خصوصی، عوامل سیاسی داخلی و خارجی، عوامل فرهنگی و اجتماعی، عوامل فناوری و عوامل جمعیتی در توسعة کارآفرینی تأثیر دارند.
مقالات
فرزانه نصیرزاده؛ رضا ترابی فارسانی
چکیده
یکی از نظریّههای معاصر در روانشناسی شناختی، نظریّة پردازش اطلاعات است. این نظریه بیان میدارد در نتیجه آموزش، ساختارهای دانشی در حافظه بلندمدت فرد شکل میگیرد که کلیه فرآیندهای ذهنی او را تحت تاثیر قرار میدهد. برنامههای فعلی آموزشی رشته حسابداری تاکید زیادی بر گزارشگری مالی و اصول پذیرفته شده حسابداری دارد که در آن به هزینههای ...
بیشتر
یکی از نظریّههای معاصر در روانشناسی شناختی، نظریّة پردازش اطلاعات است. این نظریه بیان میدارد در نتیجه آموزش، ساختارهای دانشی در حافظه بلندمدت فرد شکل میگیرد که کلیه فرآیندهای ذهنی او را تحت تاثیر قرار میدهد. برنامههای فعلی آموزشی رشته حسابداری تاکید زیادی بر گزارشگری مالی و اصول پذیرفته شده حسابداری دارد که در آن به هزینههای فرصت از دست رفته تاکید نشده است. هدف اصلی این تحقیق بررسی ارتباط بین سطح دانش حسابداری افراد با میزان به کارگیری هزینههای فرصت از دست رفته در حل مسائل مربوط به تخصیص منابع در دو زمینه حرفهای و فردی (شخصی) است. در این تحقیق از روش میدانی استفاده شده و نتایج، حاکی از آن است که افراد دارای دانش بالای حسابداری نسبت به افراد دارای دانش کم حسابداری در تصمیمات خود راجع به تخصیص منابع در زمینه حرفهای، تعداد هزینههای فرصت بیشتری را نادیده میگیرند در حالی که در زمینه فردی میان دو گروه یاد شده اختلاف معنیداری مشاهده نمیشود. به طورکلی، نتایج نشان میدهد بهکارگیری هزینههای فرصت در تصمیمات مرتبط با تخصیص منابع متأثّر از سطح دانش حسابداری افراد است.
مقالات
سید حمید خداداد حسینی؛ روح االله سهرابی
چکیده
امروزه فنّاوری به عنوان یکی از مهمترین عوامل توسعة اقتصادی و صنعتی کشورها مطرح است. در مناطق مختلف جهان، روشهای گوناگونی برای تسهیل انتقال و مبادله فناوری در سطوح محلی، ملی، منطقهای و بینالمللی بهکار میرود. ایجاد فنبازار به عنوان مرکز و مرجع مبادلات فناوری یکی از سازوکارهای پیشرفته و نوپا در جهت هدف یادشده محسوب میشود. ...
بیشتر
امروزه فنّاوری به عنوان یکی از مهمترین عوامل توسعة اقتصادی و صنعتی کشورها مطرح است. در مناطق مختلف جهان، روشهای گوناگونی برای تسهیل انتقال و مبادله فناوری در سطوح محلی، ملی، منطقهای و بینالمللی بهکار میرود. ایجاد فنبازار به عنوان مرکز و مرجع مبادلات فناوری یکی از سازوکارهای پیشرفته و نوپا در جهت هدف یادشده محسوب میشود. در ایران، مبادلات و انتقال فناوری از نظام و ساختار منسجم و هدفمندی برخوردار نیست و این مسئله باعث بروز مشکلات بسیاری برای عرضه کنندگان فناوری (شامل نخبگان، دانشگاهها، مراکز تحقیق و توسعه و ...) و متقاضیان فناوری (مانند دولت، صنایع مختلف به ویژه صنایع کوچک و متوسط، سرمایهگذاران و ... ) شده است.در مقاله حاضر پس ازبررسی بحث مبادلات فناوری، بطور اجمالی برخی از فنبازارها در اروپا و آسیا مورد بررسی قرار گرفته است. در ادامه با استفاده از مصاحبه و مطالعه میدانی از بین کارشناسان فنبازار و حیطههای مرتبط و آشنا با آن (مانند حقوق فناوری، ارزیابی و بازاریابی فناوری، زمینههای تخصصی فناوری، صندوقهای حمایتهای مالی و غیره) مدل فنبازار در سطح ملی در ایران، ارائه شده است. در مدل مذکور ماموریت و اهداف، بخشهای مختلف، مالکیت، فرایند داخلی و ارتباطات فن بازار در سطح ملی و همچنین پبشنیازهای ایجاد فنبازار تشریح شده است. بدیهی است دقت در تجربیات سایر کشورها و توجه به پیش نیازها و زیرساختهای اولیه، مسئولین مربوطه را در برنامه ریزی هرچه بهتر و جامعتر رهنمون خواهد شد.