نوع مقاله : مقالات

نویسندگان

1 عضو هیأت علمی مؤسسة مطالعات و تحقیقات فناوری، سازمان پژوهشهای علمی وصنعتی ایران

2 کارشناس ارشد مدیریت فناوری اطلاعات، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی

چکیده

کسب و کارهای کوچک از نظر ایجاد شغل، توسعة نوآوری و بهره برداری از فرصت‌های جدید، نقش مهمّی در موفّقیت اقتصاد یک کشور دارند. از این رو گرایش به کارآفرینی در سراسر دنیا گسترش یافته است. توسعة کارآفرینی با ترویج فرهنگ کارآفرینی و ارتقاء سطح فعّالیت‌های کارآفرینانه محقّق می‌شود. با وجود فعّالیت‌های مراکز کارآفرینی دانشگاه‌ها و برنامه‌های ذیربط دیگر در چند سال اخیر، نرخ فعالیت‌های کارآفرینانه و تعداد کسب و کارهای نوآورانه ای که در ایران ایجاد شده، از میزان متوسط جهانی کمتر است. شناسایی و بررسی عوامل مختلف محیطی مؤثر بر توسعة کارآفرینی می‌تواند در برنامه ریزی‌ها و سیاستگذاری‌های کلان برای ارتقاء فعالیت‌های کارآفرینانه در کشور کمک مؤثر و شایانی باشد. در این مقاله نتایج حاصل از مطالعات میدانی در خصوص تأثیر عوامل محیطی بر توسعة کارآفرینی و جهت‌گیری کارآفرینانه از دیدگاه کارآفرینان کشور به روش پیمایشی و با استفاده از پرسش‌نامه ارائه شده است. نتایج نشان می‌دهد، مؤلفه‌هایی از ابعاد محیط تجربی شخصی، نقش دولت، نقش بخش خصوصی، عوامل سیاسی داخلی و خارجی، عوامل فرهنگی و اجتماعی، عوامل فناوری و عوامل جمعیتی در توسعة کارآفرینی تأثیر دارند.
 

کلیدواژه‌ها

1. Ahmadpour, Mahmoud (1998),"Designing and Modeling for Training of 
Entrepreneurial Managers at Industry", PhD thesis, Tarbiat Modarres University, 
Tehran, Iran. (In Persian). 
2. Ahmadpour, Mahmoud (2002),"Entrepreneurship: Mdefinitions, Theories, and 
Models", Tehran, Iran, Pardis-e 57 Publications. (In Persian). 
3. Ahmadpour, Mahmoud and Azizi, Mohammad (2005),"Entrepreneurship- Doing 
and Learning Cluster", 2nd ed., Tehran, Iran, Mehrab-e-Ghalam Publications. (In 
Persian). 
4. Ahmadpour, Mahmoud and Moghimi, Mohammad (2006),"Fundamental of 
Entrepreneurship", Tehran, Iran, Nashr-e-Farandish Publications. (In Persian). 
5. Bosma, N. & Harding, R. (2007), "Global Entrepreneurship, GEM 2006 Summary 
Results", available at: http://www.gemconsortium.org/documents 
6. Cornwall, Jeffrey & Perlman, Baron, (1990)," Organizational Entrepren-eurship", 
Richard Irwin. 
7. Cowling, M. & Bygrave, W.D., (2003),"Entrepreneurship and Unemployment", 
available at: http://www.gemconsortium.org/files 
8. Erikson, Truls, (2003), Towards a Taxonomy of Entrepreneurial Learning Experiences 
among Potential Entrepreneurs, Vol.10, No.1. 
9. Fry, Fred L., (1993),"Entrepreneurship: A Planning Approach", West Publishing 
Company. 
10. Gelard, Parvaneh (2005),"Modeling for Women Entrepreneurship Development in 
Iran", PhD Thesis, Islamic Azad University of Iran, Tehran, Iran. (In Persian). 
11. Hisrich, Robert D. & Peters, Michael P., (2002)," Entrepreneurship", McGraw- Hill.
12. Hurley, Amy, (1999), Incorporating Feminist Theories to Sociological Theories of 
Entrepreneurship,"Women in Management Review", Vol.14, No.2. 
13. kuratko, Donald F. & Hodgetts Richard M., (2001)," Entrepreneurship: a 
Contemporary Approach"; Harcourt College Publishers. 
14. Moghimi, Mohammad (2005)," Entrepreneurship in Public Organizations", Tehran, 
Iran, Nashr-e-Farandish Publications. (In Persian). 
15. Morris, Michael & Lewis, Pamela, (1995), the Determinants of Entrepreneurial 
Activity: Implication for Marketing; "European Journal of Marketing", Vol.29, 
No.7. 
16. Morrison, Alison, (2000), Entrepreneurship: What Triggers It?, "International 
Journal of Entrepreneurship Behavior and Research", Vol.6, No.2. 
17. Prokopenko, Joseph & pavlin, Igor, (1991),"Entrepreneurship Development in 
Public Enterprises", International Labor Office. 
110 مجله پژوهشنامه مدیریت 
18. Saber Rezazadeh, Fifouzeh (2000),"The Mechanisms of Women Entrepren-eurship 
Development in Iran", MBA Thesis, Management Faculty, Industrial Management 
Organization. (In Persian). 
19. Schumpeter, J., (1934), "The Theory of Economic Development", Cambr-idge, 
Harvard. 
20. Stoner, James, Freeman, Edward & Gilbert, Daniel, (1998), "Management", PrenticeHall. 
21. Timmons, Jeffry A. & Spinelli, Stephen, (2004),"New Venture Creation", McGrawHill.
CAPTCHA Image