نوع مقاله : مقالات

نویسندگان

1 استادیار حسابداری، داشکده علوم اداری، دانشگاه فردوسی مشهد

2 کارشناس ارشد حسابداری، داشکده علوم اداری، دانشگاه فردوسی مشهد.

چکیده

یکی از نظریّه‌های معاصر در روانشناسی شناختی، نظریّة پردازش اطلاعات است. این نظریه بیان می‌دارد در نتیجه آموزش، ساختارهای دانشی در حافظه بلندمدت فرد شکل می‌گیرد که کلیه فرآیندهای ذهنی او را تحت تاثیر قرار می‌دهد. برنامه‌های فعلی آموزشی رشته حسابداری تاکید زیادی بر گزارشگری مالی و اصول پذیرفته شده حسابداری دارد که در آن به هزینه‌های فرصت از دست رفته تاکید نشده است. هدف اصلی این تحقیق بررسی ارتباط بین سطح دانش حسابداری افراد با میزان به کارگیری هزینه‌های فرصت از دست رفته در حل مسائل مربوط به تخصیص منابع در دو زمینه حرفه‌ای و فردی (شخصی) است. در این تحقیق از روش میدانی استفاده شده و نتایج، حاکی از آن است که افراد دارای دانش بالای حسابداری نسبت به افراد دارای دانش کم حسابداری در تصمیمات خود راجع به تخصیص منابع در زمینه حرفه‌ای، تعداد هزینه‌های فرصت بیشتری را نادیده می‌گیرند در حالی که در زمینه فردی میان دو گروه یاد شده اختلاف معنی‌داری مشاهده نمی‌شود. به طور‌کلی، نتایج نشان می‌دهد به‌کارگیری هزینه‌های فرصت در تصمیمات مرتبط با تخصیص منابع متأثّر از سطح دانش حسابداری افراد است.

کلیدواژه‌ها

1. Borthick, A., M. Curtis, and R. Sriram. 2006. "Accelerating the acquisition of 
knowledge structure to improve performance in internal control review".
Accounting, Organization, and Society: 323 – 342. 
تاثیر سطح دانش حسابداری بر بهکارگیری هزینههای فرصت در ... 129 
2. Becker, S., J. Ronen, and G. Sorter. 1974. "Opportunity costs: An experimental 
approach". Journal of Accounting Research (Autumn): 317 –329. 
3. Butt, J. 1988. "Frequency judgments in an auditing – related task". Journal of 
Accounting Research (Autumn): 315 – 330. 
4. Cerlinjer ,F.,(1997)," Basic research in behavioral sciences", Translate by Dr. Hasan 
Pasha Sharifi and Dr. Jafar Najafi Zand, 2th Volume ,Tehran, Avaye Nour publication. 
(In Persian) 
5. Chi, M., R. Glaser, and E. Rees. 1982. Expertise in problem solving. In Sternberg 
(Eds.), Advances in psychology of human intelligence (pp 7 – 75). Hillsdale, NJ: 
Lawrence Erlbaum associates. 
6. Curtis, M., and M. Davis. 2003. "Assessing knowledge structure in accounting 
education: an application of Pathfinder Associative Networks". Journal of 
Accounting Education: 185 – 195. 
7. Choo, F., and K. Trotman. 1991. "The relationship between knowledge structure 
and judgment for experienced an inexperienced auditor". The Accounting Review 
(July): 464 – 485. 
8. Delavar, Ali (2001), "Research method in psychology and training sciences", 
Tehran, Virayesh publication. 
9. Frederich, D. 1991. "Auditor’s representation and retrieval of internal control 
knowledge". The Accounting Review (April): 240 – 258. 
10. Horngren, C., and G. Foster. 1991. Cost Accounting: A Managerial Emphasis, 7th
edition. Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall. 
11. Hoskin, R. 1983. "Opportunity cost and behavior". Journal of Accounting Research
(Spring): 78 – 95. 
12. Hunter,Samuel T.,Bedell – avers, Katrina E, Ligon Gina S. 2008. "Applying multiple 
knowledge structures in creative thought : effects on idea Generation and 
problem solving" .creativity Research Journal 20: 137-154. 
13. Libby, R. 1992. The role of knowledge and memory in audit judgment. Judgment 
and Decision Making Research in Accounting and Auditing. Durham, NC: Duke 
University. 
14. Nelson, M. 1993. "The effects of error frequency and accounting knowledge on 
error diagnosis in analytical review". The Accounting Review (October): 804 – 824. 
15. Neumann, B., and L. Friedman. 1978. "Opportunity costs: Further evidence 
through an experimental replication". Journal of Accounting Research (Autumn): 
400 – 410. 
130 مجله پژوهشنامه مدیریت 
16. Munoz, S. 1998. "The effects of accounting knowledge and context on the 
omission of opportunity costs in resource allocation decision".The Accounting 
Review, 47 – 72. 
17. Munoz, S, W. Kinney, and S. Bonner. 2001. "The effects of domain experience and 
task presentation format on accountant’s information relevance assurance". The 
Accounting Review (July): 405 – 429. 
CAPTCHA Image