نوع مقاله : مقالات
نویسندگان
1 استادیار حسابداری، داشکده علوم اداری، دانشگاه فردوسی مشهد
2 کارشناس ارشد حسابداری، داشکده علوم اداری، دانشگاه فردوسی مشهد.
چکیده
یکی از نظریّههای معاصر در روانشناسی شناختی، نظریّة پردازش اطلاعات است. این نظریه بیان میدارد در نتیجه آموزش، ساختارهای دانشی در حافظه بلندمدت فرد شکل میگیرد که کلیه فرآیندهای ذهنی او را تحت تاثیر قرار میدهد. برنامههای فعلی آموزشی رشته حسابداری تاکید زیادی بر گزارشگری مالی و اصول پذیرفته شده حسابداری دارد که در آن به هزینههای فرصت از دست رفته تاکید نشده است. هدف اصلی این تحقیق بررسی ارتباط بین سطح دانش حسابداری افراد با میزان به کارگیری هزینههای فرصت از دست رفته در حل مسائل مربوط به تخصیص منابع در دو زمینه حرفهای و فردی (شخصی) است. در این تحقیق از روش میدانی استفاده شده و نتایج، حاکی از آن است که افراد دارای دانش بالای حسابداری نسبت به افراد دارای دانش کم حسابداری در تصمیمات خود راجع به تخصیص منابع در زمینه حرفهای، تعداد هزینههای فرصت بیشتری را نادیده میگیرند در حالی که در زمینه فردی میان دو گروه یاد شده اختلاف معنیداری مشاهده نمیشود. به طورکلی، نتایج نشان میدهد بهکارگیری هزینههای فرصت در تصمیمات مرتبط با تخصیص منابع متأثّر از سطح دانش حسابداری افراد است.
کلیدواژهها
- Becker, S., J. Ronen, and G. Sorter. 1974. "Opportunity costs: An experimental approach". Journal of Accounting Research (Autumn): 317 –329.
- Butt, J. 1988. "Frequency judgments in an auditing – related task". Journal of Accounting Research (Autumn): 315 – 330.
- Cerlinjer ,F.,(1997)," Basic research in behavioral sciences", Translate by Dr. Hasan Pasha Sharifi and Dr. Jafar Najafi Zand, 2th Volume ,Tehran, Avaye Nour publication. (In Persian)
- Chi, M., R. Glaser, and E. Rees. 1982. Expertise in problem solving. In Sternberg (Eds.), Advances in psychology of human intelligence (pp 7 – 75). Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum associates.
- Curtis, M., and M. Davis. 2003. "Assessing knowledge structure in accounting education: an application of Pathfinder Associative Networks". Journal of Accounting Education: 185 – 195.
- Choo, F., and K. Trotman. 1991. "The relationship between knowledge structure and judgment for experienced an inexperienced auditor". The Accounting Review (July): 464 – 485.
- Delavar, Ali (2001), "Research method in psychology and training sciences", Tehran, Virayesh publication.
- Frederich, D. 1991. "Auditor’s representation and retrieval of internal control knowledge". The Accounting Review (April): 240 – 258.
- Horngren, C., and G. Foster. 1991. Cost Accounting: A Managerial Emphasis, 7th edition. Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall.
- Hoskin, R. 1983. "Opportunity cost and behavior". Journal of Accounting Research (Spring): 78 – 95.
- Hunter,Samuel T.,Bedell – avers, Katrina E, Ligon Gina S. 2008. "Applying multiple knowledge structures in creative thought : effects on idea Generation and problem solving" .creativity Research Journal 20: 137-154.
- Libby, R. 1992. The role of knowledge and memory in audit judgment. Judgment and Decision Making Research in Accounting and Auditing. Durham, NC: Duke University.
- Nelson, M. 1993. "The effects of error frequency and accounting knowledge on error diagnosis in analytical review". The Accounting Review (October): 804 – 824.
- Neumann, B., and L. Friedman. 1978. "Opportunity costs: Further evidence through an experimental replication". Journal of Accounting Research (Autumn): 400 – 410.
- Munoz, S. 1998. "The effects of accounting knowledge and context on the omission of opportunity costs in resource allocation decision".The Accounting Review, 47 – 72.
- Munoz, S, W. Kinney, and S. Bonner. 2001. "The effects of domain experience and task presentation format on accountant’s information relevance assurance". The Accounting Review (July): 405 – 429.
ارسال نظر در مورد این مقاله