نوع مقاله : مقالات

نویسنده

چکیده

مدل تعالی بنیاد کیفیت اروپا به عنوان یکی از ابزارهای قدرتمند ارزیابی و بهبود عملکرد در سال‎های اخیر اقبال فراوانی یافته است و بسیاری از سازمان‏های کشور‏مان نیز از آن برای ارتقای عملکرد خود استفاده می‎کنند. این پژوهش، چهارچوب وزنی این مدل را مورد بررسی قرار می‎دهد و در مقایسه با چهارچوب وزنی استاندارد مدل تعالی سازمانی، چهارچوب وزنی متناسب با جامعه پژوهش را ارائه می‎کند. در این پژوهش پیمایشی توصیفی از 46 سازمان از جامعه سازمان‎های تحت پوشش سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران استفاده شده است. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه 45 سوالی است که در 9 بخش متناسب با معیارهای مدل تعالی سازمانی، سامان یافته است. روش تحلیل داده‎های آماری، رگرسیون امتیاز عامل بر مبنای تحلیل عاملی تاییدی است که با روش چندگزینی پشتیبانی می‎شود. این نوشته نشان می‎دهد که چهارچوب وزن‎دهی سازمان های جامعه پژوهش با چهارچوب استاندارد مدل تعالی بنیاد کیفیت اروپا متفاوت است و وزن ادراکی توانمندسازها در چهارچوب وزنی تدوین شده به شکل قابل ملاحظه‎ای از وزن نتایج بیشتر است.


کلیدواژه‌ها

- Bollen, K. A. (1989). Structural equations with latent variables. New York: John Wiley and sons.
- Bou-Llusar, J. C.; Escrig-Tena, A. B.; Roca-Puig, V. & Beltran-Martın, I. (2009). An empirical assessment of the EFQM excellence model: Evaluation as a TQM framework relative to the MBNQA model. Journal of Operations Management,
27, 1-22.
- Brown, T. A. (2006). Confirmatory factor analysis for applied research. New York: The guilford press.
- Conti, T. A. (2007). A history and review of the European quality award model. TQM Magazine, 19(2), 112-128.
- Davis, J. (2008). Integration: Is it the key to effective implementation of the EFQM excellence model? International Journal of Quality and Reliability Management, 25(4), 383-399.
- Easterby-Smith, M.; Thorpe, R. & Lowe, A. (2002). Management research, an introduction (2nd Ed). London, New Delhi, Thousand Oaks: Sage publication.
- EFQM. (2010). Radarise your business for success. Brussel: EFQM publications.
- Efron, B. & Tibshirani, R. (1993). An introduction to the bootstrap. London: Chapman & Hall.
- Eskildsen, J. K.; Kristensen, K. & Juhl, H. J. (2000). The causal structure of the EFQM excellence model. Proceedings of the 1st international maaoe conference on organizational excellence. Estes park.
- Eskildsen, J. K., Kristensen, K. & Juhl, H. J. (2001). The criterion weights of the EFQM excellence model. International Journal of Quality and Reliability Management, 18(8), 783-795.
- Eskildsen, J. K.; Kristensen, K. & Juhl, H. J. (2002). Trends in EFQM criterion weights, The case of denmark 1998-2001. Measuring Business Excellence, 6(2), 22-28.
- Grigg, N. P. & Mann, R. S. (2008). Rewarding excellence: an international study into business excellence award processes. The Quality Management Journal, 15 (3), 26-40.
- Hakes, C. (1997). The corporate self assessment handbook (2nd Ed.). London: Chapman and Hall.
- Hardjono, T. & de Klein, P. (2003). Introduction on the european corporate sustainability framework (ECSF). Journal of Business Ethics, 55 (2), 99-113.
- Hughes, O. E. (2003). Public management and administration. Boston: Twayne Publishers.
- Kennerley, M. & Neely, A. (2003). Measuring performace in a changing business environment. International Journal of Operations & Production Management, 23 (2), 213-229.
- Krejcie, R. V. & Morgan, D. W. (1970). Determining sample size for research activities. Educational & Psychological Measurement, 30, 607-610.
- Kristensen, K., Juhl, H. J. & Eskildsen, J. K. (2001). Benchmarking excellence. Measuring business excellence, 5(1), 19-24.
- Kristensen, K., Juhl, H. J. & Eskildsen, J. K. (2003). Models that matter. International Journal of Business Performance Management, 5(1), 91-106.
- Kristensen, K., Juhl, H. J. & Eskildsen, J. K. (2004). Private versus public sector excellence. The TQM Magazine, 16(1), 50-56.
- Loomba, A. P. & Johannessen, T. B. (1997). Malcolm baldrige national quality award, Critical issues and inherent values. Benchmarking for quality management and technology, 4(1), 59-77.
- Najmi, M. & Hosseini, S. (2004). EFQM excellence model (2003 version), from idea to practice. Tehran: Ronas Publishers (in Persian).
- Neely, A., Adams, C. & Crowe, P. (2001). The performance prism in practice. Measuring business excellence, 5(2), 6-12.
- Porter, L. & Tanner, S. (2004). Assessing business excellence (2nd ed.). Boston: Elsevier Butterworth-Heinemann.
- Shao, J. & Tu, D. (1995). The jackknife & bootstrap. New York: Springer-Verlag.
- Simons, R. (1994). Levers of control: how managers use innovative control systems to drive strategic renewal. Boston: Harvard business school press.
- Westerveld, E. (2003). The project excellence model: linking success criteria and critical success factors. International Journal of Project Management, 21 (6), 411-418.
- Wongrassamee, S.; Gardiner, P. D. & Simmons, J. E. (2003). Performance measurement tools: the balanced scorecard and the EFQM excellence model. Measuring Business Excellence, 14-29.
CAPTCHA Image