نوع مقاله : مقالات
نویسنده
چکیده
مدل تعالی بنیاد کیفیت اروپا به عنوان یکی از ابزارهای قدرتمند ارزیابی و بهبود عملکرد در سالهای اخیر اقبال فراوانی یافته است و بسیاری از سازمانهای کشورمان نیز از آن برای ارتقای عملکرد خود استفاده میکنند. این پژوهش، چهارچوب وزنی این مدل را مورد بررسی قرار میدهد و در مقایسه با چهارچوب وزنی استاندارد مدل تعالی سازمانی، چهارچوب وزنی متناسب با جامعه پژوهش را ارائه میکند. در این پژوهش پیمایشی توصیفی از 46 سازمان از جامعه سازمانهای تحت پوشش سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران استفاده شده است. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه 45 سوالی است که در 9 بخش متناسب با معیارهای مدل تعالی سازمانی، سامان یافته است. روش تحلیل دادههای آماری، رگرسیون امتیاز عامل بر مبنای تحلیل عاملی تاییدی است که با روش چندگزینی پشتیبانی میشود. این نوشته نشان میدهد که چهارچوب وزندهی سازمان های جامعه پژوهش با چهارچوب استاندارد مدل تعالی بنیاد کیفیت اروپا متفاوت است و وزن ادراکی توانمندسازها در چهارچوب وزنی تدوین شده به شکل قابل ملاحظهای از وزن نتایج بیشتر است.
کلیدواژهها
- Bou-Llusar, J. C.; Escrig-Tena, A. B.; Roca-Puig, V. & Beltran-Martın, I. (2009). An empirical assessment of the EFQM excellence model: Evaluation as a TQM framework relative to the MBNQA model. Journal of Operations Management,
27, 1-22.
- Brown, T. A. (2006). Confirmatory factor analysis for applied research. New York: The guilford press.
- Conti, T. A. (2007). A history and review of the European quality award model. TQM Magazine, 19(2), 112-128.
- Davis, J. (2008). Integration: Is it the key to effective implementation of the EFQM excellence model? International Journal of Quality and Reliability Management, 25(4), 383-399.
- EFQM. (2010). Radarise your business for success. Brussel: EFQM publications.
- Efron, B. & Tibshirani, R. (1993). An introduction to the bootstrap. London: Chapman & Hall.
- Eskildsen, J. K.; Kristensen, K. & Juhl, H. J. (2000). The causal structure of the EFQM excellence model. Proceedings of the 1st international maaoe conference on organizational excellence. Estes park.
- Eskildsen, J. K., Kristensen, K. & Juhl, H. J. (2001). The criterion weights of the EFQM excellence model. International Journal of Quality and Reliability Management, 18(8), 783-795.
- Eskildsen, J. K.; Kristensen, K. & Juhl, H. J. (2002). Trends in EFQM criterion weights, The case of denmark 1998-2001. Measuring Business Excellence, 6(2), 22-28.
- Grigg, N. P. & Mann, R. S. (2008). Rewarding excellence: an international study into business excellence award processes. The Quality Management Journal, 15 (3), 26-40.
- Hakes, C. (1997). The corporate self assessment handbook (2nd Ed.). London: Chapman and Hall.
- Hardjono, T. & de Klein, P. (2003). Introduction on the european corporate sustainability framework (ECSF). Journal of Business Ethics, 55 (2), 99-113.
- Hughes, O. E. (2003). Public management and administration. Boston: Twayne Publishers.
- Kennerley, M. & Neely, A. (2003). Measuring performace in a changing business environment. International Journal of Operations & Production Management, 23 (2), 213-229.
- Krejcie, R. V. & Morgan, D. W. (1970). Determining sample size for research activities. Educational & Psychological Measurement, 30, 607-610.
- Kristensen, K., Juhl, H. J. & Eskildsen, J. K. (2001). Benchmarking excellence. Measuring business excellence, 5(1), 19-24.
- Kristensen, K., Juhl, H. J. & Eskildsen, J. K. (2004). Private versus public sector excellence. The TQM Magazine, 16(1), 50-56.
- Loomba, A. P. & Johannessen, T. B. (1997). Malcolm baldrige national quality award, Critical issues and inherent values. Benchmarking for quality management and technology, 4(1), 59-77.
- Najmi, M. & Hosseini, S. (2004). EFQM excellence model (2003 version), from idea to practice. Tehran: Ronas Publishers (in Persian).
- Neely, A., Adams, C. & Crowe, P. (2001). The performance prism in practice. Measuring business excellence, 5(2), 6-12.
- Porter, L. & Tanner, S. (2004). Assessing business excellence (2nd ed.). Boston: Elsevier Butterworth-Heinemann.
- Shao, J. & Tu, D. (1995). The jackknife & bootstrap. New York: Springer-Verlag.
- Simons, R. (1994). Levers of control: how managers use innovative control systems to drive strategic renewal. Boston: Harvard business school press.
- Westerveld, E. (2003). The project excellence model: linking success criteria and critical success factors. International Journal of Project Management, 21 (6), 411-418.
- Wongrassamee, S.; Gardiner, P. D. & Simmons, J. E. (2003). Performance measurement tools: the balanced scorecard and the EFQM excellence model. Measuring Business Excellence, 14-29.
ارسال نظر در مورد این مقاله