نوع مقاله : مقالات
نویسنده
چکیده
بنا بر دیدگاه مبتنی بر منابع، عملکرد برتر شرکت ها می تواند از منابع منحصر به فرد آنها، یکپارچگی منابع و یا توانایی پاسخ گویی به محیط ناشی شود. بر اساس این دیدگاه، تفاوت در عملکرد شرکت ها به دلیل این است که سازمان های موفق دارای منابع استراتژیکی(فیزیکی، انسانی و سازمانی) هستند که رقبای آن ها فاقد آن منابع-اند. پس تفاوت در منابع، نقش مهمی در ایجاد سود برای شرکت دارد. از جمله منابع شرکت، سرمایه فکری است که سرمایه نوآوری و سرمایه مشتری زیر مجموعه آن است. این تحقیق به بررسی ارتباط بین سرمایه نوآوری و سرمایه مشتری با عملکرد مالی در شرکت های تولیدی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران و همین طور روابط تعاملی آن دو با عملکرد مالی شرکت ها با توجه به تکنولوژی شرکت می پردازد. داده های سال های 1386-1381، جمع آوری شده اند و با استفاده از ضریب همبستگی دومتغیره پیرسون و ضریب تعیین، تجزیه و تحلیل شده اند. نتایج بر پایه داده های جمع آوری شده از 26 شرکت تولیدی با تکنولوژی بالا و 26 شرکت تولیدی با تکنولوژی پایین نشان داد که هر دو متغیرسرمایه نوآوری و مشتری رابطه مثبت و معنی داری با عملکرد مالی دارند، ولیکن نتیجه قابل توجه دیگر این بود که شدت ارتباط بین سرمایه نوآوری با عملکرد در شرکت های با تکنولوژی بالا بیشتر از شرکت های با تکنولوژی پایین نبوده است.
کلیدواژهها
- Bontis, N. (2002). “National intellectual capital index: the benchmarking of arab countries”, Journal of Intellectual Capital, 14(4), 25–45.
- Chang, Chun-Jung. (2004). The study of relationships among intellectual capital, Business performance and business value for the biotechnology industry in Taiwan, Master's thesis, graduate institute of accounting, http://ethesys.lib.fcu.edu.tw/ETD-search/view_etd?URN=etd-0628105-154505.
- Chen, Yu-Shan. (2008). “The positive effect of green intellectual capital on competitive advantages of firms”, Journal of Business Ethics, 77, 271–286.
- Chin, Chen-Lung., Lee, Picheng, Kleinman, Gary & Chen, Pei-Yu. (2006). “IPO anomalies and innovation capital”, Rev Quant Finan Acc, 27, 67–91.
- Dhanani, Sangeet. , O’Shaughnessy, Nicholas, & Louw Eric. (1997). “Marketing practices of UK high technology firms”, Logistics information management, 10 (4), 160–166.
- Dutta, S & Narasimhan, Orajiva, S. (1999). “Success in high technology markets: is marketing capability critical?” Marketing Science, 18(4), 574-568.
- Fang, Yen-Chin. (2006). Human capital accumulation, innovation, and firm Performance. Master's thesis, available at: http://thesis.lib.ncu.edu.tw/ETD-db/ETD-search/view_etd?URN=93427003.
- Ghlichli, B., & Moshabaki, a. (2006). “The role of social capital in intellectual capital”, Journal of Knowledge Management, 19(57), 125-147. (in persian).
- Grindley, P., & Teece, C. (1997). “Managing intellectual capital: licencing and cross- licencing in semiconductors and electronic”, California Management Review, 39 (2), 8-42.
- He, J., & Nie S. (2008). “The impact of innovation and competitive intensity on positional advantage and firm performance”, The Journal of American Academy of Business Cambridge, 14 (1), 205- 214.
- Kotler, P., & Armstrong. G. (2004). Principales of marketing, (Fifth ed) Tehran: bahman Frouzandeh, atropot. (in persian)
- Lahtinen, K. (2007). “Linking resource-based view with business economics of woodworking industry: earlier findings and future insights”, Silva fennica,
41(1), 411- 422.
- Lee, J. & Giorgis, Habte-Berhe. (2004). Empirical approachto the sequential relationships between firm strategy, export activity, and performance in U.S. manufacturing firms”, International Business Review, 13, 101–129
- Louis, Y & chyan, Y. (2004). “The R&D and marketing coopration across new product development stage:an empirical study of Taiwan IT industry”, Industrial Marketing Management, 33(7), 593-605.
- Luo Xueming., Griffith, David A., Liu Sandra S. & Shi Yi, Zheng. (2004). “The effects of customer relationships and social capital on firm performance: A Chinese Business Illustration”, Journal of International Marketing, 12(4), 25–
45.
- McAlister, Leigh. Srinivasa, Raji. & Kim, MinChung. (2007). “Advertising, research and development, and systematic risk of the firm”, Journal of Marketing, 71, 35–48.
- Nasiriyar, m. (2006). “The three view in strategic management”, Journal of Tadbir, 17(17), 54- 68. (in Persian)
- Nazari, Jamal A. & Herremans, Irene M. (2007). “Extended VAIC model: measuring intellectual capital components”, Journal of Intellectual Capital, 8(4), 595-609.
- Newbert, S. L. (2007). “Emperical research on the resourse-based view of the firm: an assessment and suggestions for future research”, Strategic Management Journal. 28, 121–146.
- Neveu, R. (2002). Fundumentals of managerial finanace, (seventh ed), Tehran: Ali Jahankhani & Ali Parsayian, SAMT (in Persian).
- O’Brien, L. & Jones, C. (1995). “Do rewards really create loyalty?” Harvard Business Review, 73(3), 75–83.
- Ramaswami, Sridhar N. & Srivastava, Rajendra K. (2009). “Market-based capabilities and financial performance of firms: insights into marketing’s contribution to firm value”, Academy of Marketing Science, 37(2), 97-116
- Plessis, Marina du. (2007). “The role of knowledge management in Innovation”, Jornal of Knowledge Management, 11(4), 20-29,
- Sharma, varinder M & Erramilli, M Krishna. (2004). “Resource-based explanation of entry mode choice”, Journal of Marketing Theory and Practice, 12(1), 1-18.
- Sher, Peter J & Yang, Phil Y. (2005). “The effects of innovative capabilities and R&D clustering on firm performance: the evidence of Taiwan’s semiconductor industry”, Technovation, 25, 33–43.
- Smith, K. (2007). Innovation, growth and policy in low and medium tech industry, Australian innovation research centre, Australia.
- Thornhill, S. (2006). “Knowledge, innovation and firm performance in high- and low-technology regimes”, Journal of Business Venturing , 21, 687– 703.
- Tsai, Kuen-Hung., Chou, C. & Chen, Ming-Yi. (2008). “Does matching pay policy with innovation strategy really improve firm performance? An examination of technology-based service firms”, Personnel Review, 37(3), 121-134.
- Tseng, Shu-Hui. (2006). “The relationship between human capital, innovation capital and organizational performance”, Master's Thesis, Executive Master of Human Resource Management. http://thesis.lib.ncu.edu.tw/ETD-db/ETD
search/view_etd?URN=944307008.
- Wang, Wen-Ying & Chang, C. (2005). “Intellectual capital and performance in causal models Evidence from the information technology industry in Taiwan”, Journal of Intellectual Capital, 6(2), 222-236.
ارسال نظر در مورد این مقاله