نوع مقاله : مقالات
نویسندگان
چکیده
این پژوهش، با درک نقش و اهمیت فرایند تصمیم گیری کارآفرینانه و با توجه به ضعف مطالعات پیشین در پرداختن به بعد کیفیِ این مقوله به مفهوم پردازی فرایند تصمیم گیری کارآفرینانه در کسب و کارهای کوچک و متوسط کارآفرین میپردازد. بدین منظور با به کارگیری راهبرد کیفی مطالعه موردی به بررسی موضوع یادشده در میان کارآفرینان برتر سال 1388پرداخته شده است. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که فرایند تصمیم گیری کارآفرینانه درکسب و کارهای کوچک و متوسط کارآفرین با تکیه بر راهبردهایی متشکل از جستجوی اطلاعات، شناسایی راهکارهای تصمیم گیری موجود و ممکن، بررسی و ارزیابی موقعیت شرکت به لحاظ محیطی، ارزیابی ریسک موجود در هر یک از راهکارهای تصمیم، رویارویی با مشکلات و تنگناها و بررسی پیشنهادهای سایرین، به کارگیری تجربه و دانش شخصی، و تکیه بر شهود و جهت گیری های ذهنی اتخاذ می گردد.
کلیدواژهها
- Baron, R. A., & Ward, T. B. (2007). Behavioral & cognitive factors in entrepreneurship: entrepreneurs as the active element in new venture creation, Strategic Entrepreneurship. 28(2), 553-574.
- Bazargan, A. (2008). Introduction to qualitative research & mixed methods, Tehran: Didar Publication, 37(in Percian).
- Bell, D. E., & Raiffa, H. (1988). Decision making: descriptive, normative, & prescriptive interactions, London: Cambridge University Press, 244.
- Busenitz, L. W. (1999). Entrepreneurial risk & strategic decision making: It's a matter of perspective, The Journal of Applied Behavioral Science, 35(3), 325-340.
- Busenitz, L.W., & Barney, J. B. (1997). Differences between entrepreneurs & managers in large organizations: biases & heuristics in strategic decision making, Journal of Business Venturing, 12(4), 93-110.
- Curseu, P. L.; Vermeulen, P. A. M., & Bakker, R. M. (2010). The psychology of entrepreneurial strategic decisions, in: Vermeulen, P. A. M., & Curseu, P. L. (eds), Entrepreneurial strategic decision making: a cognitive perspective, Edward
Elgar publishing limited, 41-68.
- De Kort, M. J. J., & Vermeulen, P. A. M. (2010). Entrepreneurial decision- makers and the use of biases and heuristics, in: Vermeulen, P. A. M., & Curseu, P. L. (eds), Entrepreneurial strategic decision making: a cognitive perspective, Edward Elgar publishing limited, 123-135.
- Forlani, D., & Mulinz, I. (2000). Perceived risks & choices in entrepreneurs' new venture decisions, Journal of Business Venturing, 15(4), 305-322.
- Gigcus, P.; Vermeulen, P. A. M., & Radulova, E. (2010). The decision-making entrepreneur: a literature review, in Vermeulen, P. A. M., & Curseu, P. L. (eds), Entrepreneurial strategic decision making: a cognitive perspective, Edward Elgar
publishing limited, 11-41.
- Gigcus, P., & van Hoesel, P. (2010). Strategic decision-making processes' in SMEs: an exploratory study, in: Vermeulen, P. A. M., & Curseu, P. L. (eds), Entrepreneurial strategic decision making: a cognitive perspective, Edward Elgar
publishing limited, 89-105.
- Gustafsson, V. (2009). entrepreneurial decision-making: thinking under uncertainty, in: Carsrud, A. L., & Brännback M. (eds.), Understating the entrepreneurial mind, New York: Springer dordrecht heidelberg, 285-304.
- Ivanova, E., & Gibcus, P. (2003). The decision making entrepreneur: literature review. Italy: scientific analysis of entrepreneurship and SME, 43.
- Iversen, J., & Jorgensen, R. (2008). Defining & measuring entrepreneurship, New York: new publication lnc. 160.
- Kepner, CH., & Tregoe, BB. (1965). The rational manager, New York :Mc graw hill. 146.
- Michl, T. W.; Isabell, M.; Sporrle, M., & Picot, A. (2009). The role of emotions & cognitions in entrepreneurial decision-making, in: Carsrud, A. L., & Brännback M. (eds.), Understating the entrepreneurial mind, New York: springer dordrecht
heidelberg, 167-188.
- Mintz, A.; Geva, N.; Redd, S. B., & Carnes, A. (1997). The effect of dynamic & static choice sets on decision strategy: an analysis utilizing the decision board platform, American Political Science Review, 2(1), 91-113.
- Rezaeian, A. (2000). Principles of organization & management, Tehran: SAMT publication. (in Percian).
Schoemaker, P. J. H. (1993). Strategic decisions in organizations: rational and behavioral views, Journal of Management Studies, 30(1), 107-129.
- Shaver, K. G., & Scott , L. R. (1991). Person, process, choice: the psychology of new venture creation, Entrepreneurial Practice Journal, 12(3), 78-94.
- Simpson, M.; Taylor, N., & Padmore, J. (2011). Marketing in SME: an introduction, in Sonny, N., & Gbadamosi, A. (eds), Entrepreneurship marketing principles and practice of SME marketing, London: Rutledge, Taylor and Francis,
1-10.
- Vermeulen, P. A. M., & Curseu, P. L. (2010). Entrepreneurs and strategic decision, in: Vermeulen, P. A. M., & Curseu, P. L. (eds), Entrepreneurial strategic decision making: a cognitive perspective, Edward Elgar publishing limited, 1-11.
ارسال نظر در مورد این مقاله