مقالات
اندازه‌گیری ظرفیّت غیرحاکمیّتی: مفاهیم، مدل و روش اندازه‌گیری

سیدیعقوب حسینی؛ علی‌ اصغر فانی؛ حسن دانایی‌فرد

دوره 4، شماره 8 ، مرداد 1391، صفحه 1-28

https://doi.org/10.22067/pmt.v4i8.23466

چکیده
  ظرفیت دولت و حاکمیت از جمله مفاهیم جدیدی است که در طول دهه‌ اخیر به ادبیات مدیریت دولتی و علوم سیاسی وارد شده است. درکنار این مفهوم، مفهوم ظرفیت نهادهای غیرحاکمیتی نیز مورد نظر بوده است. در این مقاله، ظرفیت غیرحاکمیتی در ابعادی چون ظرفیت یک کشور در حوزه رسانه‌ها، احزاب، سازمان‌های پژوهشی و تحقیقاتی، گروه‌های ذی‌نفوذ، بخش‌ خصوصی ...  بیشتر

مقالات
بررسی تأثیر معنویت در کار بر رفتار شهروندی سازمانی با تاکید بر نقش واسط تعهد سازمانی

حبیب اله دعایی؛ مرتضی عزیزی

دوره 4، شماره 8 ، مرداد 1391، صفحه 29-51

https://doi.org/10.22067/pmt.v4i8.23467

چکیده
  از جمله پرسش های مهمی که در زمینه معنویت در کار مورد توجه قرار گرفته ، توجه به ارتباط میان این سازه با نگرش-های کاری کارکنان است؛ ازاین رو جهت بررسی تاثیر معنویت در کار بر رفتار شهروندی سازمانی کارکنان دانشگاه شیراز به صورت مستقیم و غیر مستقیم (با تاکید بر نقش واسط تعهد سازمانی) چهار فرضیه اصلی مطرح گردیده است. مدل یابی معادلات ساختاری ...  بیشتر

مقالات
مفهوم پردازی فرایند تصمیم گیری کارآفرینانه در بنگاه‌های کوچک و متوسط کارآفرین

سیدحمید خداداد حسینی؛ امیرمحمد کلابی؛ روزا مهرابی

دوره 4، شماره 8 ، مرداد 1391، صفحه 52-70

https://doi.org/10.22067/pmt.v4i8.23468

چکیده
  این پژوهش، با درک نقش و اهمیت فرایند تصمیم گیری کارآفرینانه و با توجه به ضعف مطالعات پیشین در پرداختن به بعد کیفیِ این مقوله به مفهوم پردازی فرایند تصمیم گیری کارآفرینانه در کسب و کارهای کوچک و متوسط کارآفرین می‌‌پردازد. بدین منظور با به کارگیری راهبرد کیفی مطالعه موردی به بررسی موضوع یادشده در میان کارآفرینان برتر سال 1388پرداخته ...  بیشتر

مقالات
بررسی نقش مقاومت فردی و عدالت سازمانی در برابر تعهد به تغییرات برنامه ریزی شده سازمانی (مورد مطالعه: سازمان های دولتی، عمومی و خصوصی کشور)

محمود جعفرپور؛ سعید صحت

دوره 4، شماره 8 ، مرداد 1391، صفحه 71-91

https://doi.org/10.22067/pmt.v4i8.23471

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف ارائه و ارزیابی مدلی مفهومی از رابطة میان عدالت سازمانی و مقاومت فردی در برابر تعهد به تغییرات برنامه ریزی شده سازمانی، انجام شده است. جهت ارزیابی مدل مفهومی ارائه شده، سه سازمان دولتی، عمومی و خصوصی انتخاب گردیده و مورد بررسی قرار گرفتند. جامعة آماری این تحقیق نیز متشکل از تمام مدیران و کارکنان سه سازمان مورد مطالعه ...  بیشتر

مقالات
بررسی وضعیّت تولید علم در حوزۀ مدیریّت تغییر در پایگاه های استنادی Thomson Reuters

مرضیه مروتی؛ زهیر حیاتی

دوره 4، شماره 8 ، مرداد 1391، صفحه 92-106

https://doi.org/10.22067/pmt.v4i8.23472

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف بررسی وضعیت تولید علم در حوزه مدیریت تغییر، در پایگاه های استنادیThomson Reuters انجام شده است. این بررسی می‌تواند وضعیت رشد دانش در این حوزه را منعکس سازد و ضمن آشکار ساختن نقاط ضعف و قوت، به مدیریت و برنامه‌ریزی در امر تحقیق و توسعه کمک کند. روش پژوهش، پیمایشی بوده و جامعه مورد مطالعه را کلیه تولیدات علمی حوزه مدیریت تغییر ...  بیشتر

مقالات
بررسی رابطۀ بین اعتماد به مدیریّت و به اشتراک گذاشتن دانش و نقش میانجی ترس از دست دادن اعتبار و مستند سازی دانش

مصطفی کاظمی؛ یوسف رمضانی

دوره 4، شماره 8 ، مرداد 1391، صفحه 107-124

https://doi.org/10.22067/pmt.v4i8.23474

چکیده
  به اشتراک گذاشتن دانش از امور حیاتی برای سازمان هاست و در این میان، اعتماد متقابل بین افراد و به طور خاص اعتماد به مدیریت، عاملی تاثیرگذار در آن مهم است. با توجه به مشهود نبودن رابطه بین اعتماد متقابل و اشتراک دانش، مطالعه حاضر سعی نموده با استفاده از متغیرهای میانجی "ترس از دست دادن اعتبار شخصی فرد" و "مستند سازی دانش"، رابطه میان اعتماد ...  بیشتر

مقالات
شناسایی ابعاد تأثیرگذار بر سطح پیچیدگی شناختی کارآفرینان تصمیم گیرنده

علی رضاییان؛ روزا مهرابی؛ امیر محمد کلابی

دوره 4، شماره 8 ، مرداد 1391، صفحه 125-145

https://doi.org/10.22067/pmt.v4i8.23476

چکیده
  پژوهش حاضر با درک اهمیت شناخت و به خصوص الگوی پیچیدگی شناختی در فرایند تصمیم گیری کارآفرینانه به شناسایی ابعاد اثرگذار بر سطح پیچیدگی شناختی کارآفرینان تصمیم گیرنده، می پردازد. رویکرد پژوهشی در این تحقیق، روش آمیخته است. روش پژوهش در بخش کیفی، راهبرد گروه های کانونی و در بخش کمّی، توصیفی- پیمایشی می‌باشد. نمونه آماری در گروه کانونی ...  بیشتر

مقالات
تأثیر بازارگرایی بر قابلیت های ارتباطی (مورد مطالعه: شرکت های کوچک و متوسط صنعتی شهر کرمانشاه)

مهران زهدی؛ رضا شافعی؛ سیدرضا هاشمی

دوره 4، شماره 8 ، مرداد 1391، صفحه 146-165

https://doi.org/10.22067/pmt.v4i8.23477

چکیده
  امروزه شرکت های پیشرو سعی دارند از طریق ارضای نیازهای مشتریان به بهترین نحو ممکن سودآوری خود را افزایش دهند. این نکته، کلیدی ترین پایه موفقیت آن ها و بر پایه استراتژی بازارگرایی است. بازارگرایی از جمله مباحث مهم و محوری در مدیریت بازار و مشتری است. از آنجا که با عملکرد کسب و کار شرکت ها رابطه مثبتی دارد، عملکرد نیروهای شرکت را هر چه ...  بیشتر