نوع مقاله : مقالات

نویسندگان

چکیده

هدف پژوهش حاضر بررسی نگرش کارکنان نسبت به "پدیده سوء رفتار سازمانی" در میان کارکنان دانشگاه کردستان می باشد. این پژوهش شامل دو بخش کیفی و کمّی است. در بخش کیفی از روش مصاحبه نیمه سازمان یافته به منظور بررسی نگرش کارکنان در مورد پدیده سوء رفتار سازمانی استفاده شده و در بخش کمی با استفاده از پرسش نامه محقق ساخته، شاخص های سوء رفتارهای سازمان محور و کارمندمحور مورد مطالعه قرارگرفته است. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان دانشگاه کردستان در سال 1390 بود که تعداد آن ها 202 نفر می باشد. نتایج مصاحبه ها نشان داد مصادیقی همچون: معطّل نگه داشتن ارباب رجوع و استفاده از امکانات سازمان برای انجام کار شخصی از جمله سوء رفتارهای سازمانی قلمداد شده است. نتایج تحلیل کمی داده ها از طریق آزمون های تی مستقل، تحلیل واریانس یک راهه و فریدمن نشان داد که رفتار هایی مانند وجود بی انضباطی مالی و اداری، معطلی ارباب رجوع و توجیه عملکرد دارای بیشترین رتبه اهمیت نسبت به مصادیق دیگر بودند. همچنین، میانگین نظرات کارکنان مرد از میانگین نظرات کارکنان زن در متغیرهای سوء رفتار سازمان محور، سوء رفتار کارمندمحور، بیشتر بود که نشان دهنده آن بود که مردان بیشتر از زنان معتقدند این شاخص ها در سازمان وجود دارد و آنها را با اهمیّت دانستند. نتایج، همچنین گویای آن بود که نوع نگرش کارکنان به پدیده سوء رفتار با توجه به مدرک تحصیلی دارای تفاوت معناداری است.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Understanding the organizational misbehavior from the viewpoint of staff at Kurdistan University

نویسندگان [English]

  • Naser Shirbagi
  • Khalil Gholami
  • Fakhredin Maroofi Maroofi
  • Somayeh Nouri

چکیده [English]

This study examines employees' attitudes toward the phenomenon of the organizational misbehavior among personnel in the University of Kurdistan. The study consists of two parts: qualitative and quantitative research. In the qualitative phase, semi-organized interviews were used to examine attitudes of the staff about organizational misbehavior. In the quantitative phase, a researcher-made questionnaire was used to examine the indexes of organizational-oriented and staff-oriented misbehavior. The research population included all 202 staff of Kurdistan University. The results of the interviews showed that the employees identified behaviors such as keeping the customers waiting for a long time and abusing the facilities of the organization for private and personal use as cases of organizational misbehavior. Quantitative analysis administered by statistical techniques such as; t-test, ANOVA, and Friedman tests showed that behaviors such as administrative and financial lack of discipline, keeping the customers waiting and justifying their activities had higher rates than other instances. Also the average of male employees’ opinions regarding organizational misbehavior was higher than the average of the opinions of female employees, which showed that male employees convict more such attitudes than female staff. The results showed that there was a significant correlation between the attitudes of employees and their educational backgrounds/degrees towards the phenomenon of the misbehavior.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Organizational misbehavior
  • Deviation
  • Anti-production behavior
CAPTCHA Image