مقالات
بررسی و تحلیل تاثیرات عدالت ادراک شده بر تمایلات رفتاری مشتریان و کیفیت خدمات ادراک شده

عباسعلی حاجی کریمی؛ محمدرضا حمیدی زاده؛ طیبه منصوری

دوره 5، شماره 9 ، آذر 1392، صفحه 1-27

https://doi.org/10.22067/pmt.v5i9.28868

چکیده
  تحقیق حاضر به بررسی تاثیر عدالت ادراک شده (شامل عدالت توزیعی، رویه ای و تعاملی) بر کیفیت خدمات ادراک شده و تمایلات رفتاری مشتری (اعتماد، تبلیغات شفاهی و تمایل به بازگشت به شرکت) می پردازد. نمونه آماری تحقیق را 120 نفر از مشتریان شرکت بیمه ایران در شهر شیراز، که دارای بیمه اتومبیل بوده و برای دریافت خسارت به شرکت مراجعه کرده اند تشکیل می ...  بیشتر

مقالات
درک و شناخت گونه های «سوء رفتار سازمانی» از دیدگاه کارکنان دانشگاه کردستان

ناصر شیربگی؛ خلیل غلامی؛ فخرالدین معروفی؛ سمیه نوری

دوره 5، شماره 9 ، آذر 1392، صفحه 28-51

https://doi.org/10.22067/pmt.v5i9.28869

چکیده
  هدف پژوهش حاضر بررسی نگرش کارکنان نسبت به "پدیده سوء رفتار سازمانی" در میان کارکنان دانشگاه کردستان می باشد. این پژوهش شامل دو بخش کیفی و کمّی است. در بخش کیفی از روش مصاحبه نیمه سازمان یافته به منظور بررسی نگرش کارکنان در مورد پدیده سوء رفتار سازمانی استفاده شده و در بخش کمی با استفاده از پرسش نامه محقق ساخته، شاخص های سوء رفتارهای ...  بیشتر

مقالات
تأثیر هویّت سازمانی و گرایش ارزشی نسبت به کار بر تعهد عاطفیِ کارکنان

حسین رحمان سرشت؛ سیما ساغروانی

دوره 5، شماره 9 ، آذر 1392، صفحه 52-67

https://doi.org/10.22067/pmt.v5i9.28870

چکیده
  تحقیق حاضر، به بررسی نقش پیش بینی کنندگیِ هویت سازمانی و گرایش ارزشی نسبت به کار، بر تعهد عاطفی کارکنان، می پردازد. با توجه به آنکه دو مفهومِ هویت سازمانی و گرایش ارزشی به کار، به عنوان سازه های مؤثر بر نگرش های سازمانی، مورد توجه واقع شده، در این پژوهش، تأثیر این دو مفهوم بر تعهد عاطفی به عنوان یک نگرش سازمانی، مورد مطالعه قرار گرفته ...  بیشتر

مقالات
سبک مدیریّت عبور از مانع و رابطۀ آن با اثربخشی سازمان

اعظم فتحی؛ محمدرضا آهنچیان؛ حسین کارشکی

دوره 5، شماره 9 ، آذر 1392، صفحه 68-88

https://doi.org/10.22067/pmt.v5i9.28871

چکیده
  مدیریت عبور از مانع، نوعی خلاقیت بنیادی است که متأثر از رهبری تحولی، بر تغییر و تحول تکیه دارد. در مدیریت عبور از مانع به جای تغییرات تدریجی، تغییراتی از نوع جهشی روی می دهد و همین ویژگی، عامل اصلی تحولات سریع و بنیادی در محیط کسب و کار است. این تحقیق به منظور بررسی رابطه مدیریت عبور از مانع با اثربخشی سازمانی مدیران انجام شد. در تحقیق ...  بیشتر

مقالات
بررسی رابطۀ بین مؤلّفه های کیفیّت زندگی کاری از دیدگاه والتون و رضایت شغلی (مورد مطالعه : شرکت گاز استان خراسان رضوی)

احمد توکلی؛ محمد لگزیان؛ علی داوودنیا؛ علی علیزاده زوارم

دوره 5، شماره 9 ، آذر 1392، صفحه 89-103

https://doi.org/10.22067/pmt.v5i9.28872

چکیده
  هدف این مقاله، بررسی رابطه بین مؤلفه های کیفیت زندگی کاری و رضایت شغلی است. جامعه آماری مطالعه حاضر شامل مدیران، معاونان و کارشناسان شرکت گاز استان خراسان رضوی می باشد. برای جمع آوری اطلاعات از حجم نمونه 146 نفر، از پرسشنامه استاندارد شده رضایت شغلی و مؤلفه های کیفیت زندگی کاری استفاده شده است. به منظور بررسی معناداری فرضیه های مطرح ...  بیشتر

مقالات
طراحی مدل مفهومی تصمیم گیری مشارکتی به عنوان راهبردی جهت بهبود نگرش، احساسات و عملکرد کارکنان در زندگی کاری (مورد مطالعه: کلیه شعب بانک مسکن شهرستان رشت)

مهران مهدی زاده؛ ناهید درستکار احمدی؛ محمدرحیم رمضانیان

دوره 5، شماره 9 ، آذر 1392، صفحه 104-133

https://doi.org/10.22067/pmt.v5i9.28873

چکیده
  از وظایف مدیران سازمان هاست که با اتخاذ راهبردهایی زمینه تغییر و تحولات مثبت در نگرش، احساسات و عملکرد کارکنان فراهم آورند؛ در غیر این صورت برخی مشاغل به دلیل نداشتن آزادی عمل و تنوع در وظایف منجر به تغییر نگرش کارکنان نسبت به شغل و سازمان در جهت منفی، آسیب های روحی-روانی و در نهایت کاهش عملکرد شغلی می گردند. از اهداف این پژوهش، شناسایی ...  بیشتر

مقالات
بررسی نقش قرارداد روان‌شناختی رابطه‌ای در افزایش سرمایة اجتماعی رابطه‌ای و اثر آن بر رفتار تسهیم دانش

محسن مرادی؛ احمدرضا کریمی مزیدی؛ مجتبی گلستانی‌نیا

دوره 5، شماره 9 ، آذر 1392، صفحه 134-155

https://doi.org/10.22067/pmt.v5i9.28874

چکیده
  در عصر حاضر که عصر اقتصاد خدمات لقب گرفته، موفقیت سازمان‌ها در گرو ارائة خدماتی باکیفیت است. ازاین رو سازمان‌ها برای بقا در اندیشة به‌کارگیری ابزارهایی همچون مدیریت دانش‌ به‌سر می‌برند. فعالیت‌های انسانی، مانند تسهیم دانش میان اعضای سازمان، پایه و اساس فرآیند مدیریت دانش در سازمان‌هاست. تحقیقات اخیر نشان داده است قرارداد روان‌شناختی ...  بیشتر

مقالات
همکاری میان سازمانی و عوامل موثردر بهبود آن در زنجیره تأمین

محمدرضا شجاعی؛ سمیه قجاوند

دوره 5، شماره 9 ، آذر 1392، صفحه 156-171

https://doi.org/10.22067/pmt.v5i9.28875

چکیده
  همکاری میان سازمانی، به عنوان یکی از مفاهیم نوین در مدیریت زنجیره تامین، مورد توجه بسیاری از محققین و پژوهشگران واقع شده است؛ ازاین رو در پژوهش حاضر، ارتباط دو دسته عوامل درون سازمانی که دربرگیرنده متغیرهایی همچون استراتژی و فناوری سازمان هستند و عوامل میان سازمانی که اعتماد میان طرفین و منابع ورودی مشترک را شامل می شوند با سطح همکاری ...  بیشتر

مقالات
شناسایی عوامل موثر بر اعتماد عام گرایانه در سازمان ها (مطالعه موردی : سازمان های دولتی و عمومی شهرستان کاشان)

محمد محمودی میمند؛ علی اصغر شیره پزآرانی؛ میثم نوابی؛ عباس کاظمی بیدگلی

دوره 5، شماره 9 ، آذر 1392، صفحه 172-195

https://doi.org/10.22067/pmt.v5i9.28876

چکیده
  اعتماد از عناصر مهم روابط انسانی و زمینه ساز همکاری میان اعضای سازمان است. اعتماد می تواند در حد خاص گرایانه بین شخصی یا درون گروهی باشد و درحد عام گرایانه، تعمیم یافته و مرتبط به کل سازمان باشد. اعتماد خاص گرایانه – عام گرایانه به عنوان یک فرایند تعاملی پیچیده تحت تاثیر عوامل و متغیرهای گوناگون فردی و اجتماعی است که ویژگی های شخصیتی ...  بیشتر