نوع مقاله : مقالات
نویسندگان
چکیده
رشد شتابان فناوری اطلاعات، سازمانها را ناگزیر از تغییر و تحول در مدلهای کسب وکار خود نموده است. این مقاله با هدف مفهوم پردازی مدلهای کسب وکار الکترونیک صنعت بانکداری و ارائه الگوی منسجم بر اساس مطالعه ی بانک- های نوظهور کشور، مبتنی بر روششناسی «نظریه برخاسته از دادهها» مورد تحلیل قرار گرفته است. یافتههای بدست آمده در مجموع 112 مقوله در مرحله کدگذاری باز و 27 گزاره در مرحله کدگذاری محوری حاصل شد. در نهایت، در مرحله کدگذاری انتخابی، الگوی مفهومی تحقیق تبیین و بر اساس تحلیل رفت وبرگشتی دادهها و برگزاری گروه کانونی، اعتباریابی گردید. مدل حاصل نشان میدهد مقوله اصلی فرایند، «ارزش ارائه شده جدید در بانکداری الکترونیک» است که با توجه به ماهیت مدلها، خدمات نوین بانکی را در بر میگیرد و از موجبات علی همچون «ضعف مدلهای بانکداری سنتی» و عدم پشتیبانی آنها و همچنین«آشنایی با فناوریهای نوین» بوجود آمده و طی دو گام کلی «پذیرش بانکداری الکترونیکی» و «انتخاب مدلکسب وکارالکترونیکی»به سه دسته پیامد «بانکداری مجازی»، «خودخدمتی برخط» و «بهبود عملکرد آینده» منجر میگردد. در این بین شرایط زمینهای در دو دسته «ویژگیهای فردی» و «عوامل سازمانی» و همچنین شرایط محیطی همچون «واسطههای مالی» و «بیمهگذاران» در این فرآیند موثرند.
کلیدواژهها
- Andreas, C. S., & Stavros, A. Z. (2003). Delivering e-banking services: an emerging internet business model and a case study. working paper, Hermes Center of Excellence on Computational Finance & Economics, 17( 2), 6-13.
- Bazargan, A. (2008). Introduction to qualitative and mixed research methods. Didar Publication, Tehran (in Persian).
- Creswell, J. W., & Brown, M. L. (1992). How chairperson enhance faculty research: a grounded theory study, The Review of Higher Education, 16(1):41-62.
- Faber, E.; Ballon, P.; Bouwman, H.; Haaker, T.; Rietkerk, O., & Steen, M. (2003). Designing business models for mobile ICT services, 16th Bled electronic commerce conference, 18(12), 10-16.
- Ferasatkhah, M. (2009). Quality of higher education in Iran; a model based on Grounded theory. Journal of Research and Planning in Higher Education, 5(8), 67-95 (in Persian).
- Folorunso, O. (2010). An exploratory study of the critical factors affecting the acceptability of automated teller machine (ATM) in Nigeria, Anale Seria Informatica, 15(7), 23-45.
- Gordijn, J., & Akkermans, H. (2005). Value-based requirements engineering: exploring innovative e-commerce ideas, Journal of Requirements Engineering, 8(2), 114 – 134.
- Kumar, V. (2011). Consumer internet banking, Insights magazine, 17(2), 4-12.
- Lustsik, O. (2004). Can e-banking services be profitable?, Tartu University Press, 21(12), 34-56.
- Osterwalder, A.; Pigneur, Y., & Tucci, C. (2005). Clarifying business models: Origins, present, and future of the concept, Journal of Business Management, 12(2), 2-36.
- Pateli, A. G., & Giaglis, G. M. (2003). A framework for understanding and analyzing e-business models. 16 th Bled e-commerce conference e-transformation, 14(4), 330-344.
- Salehi, M., & Alipour, M. (2010). E-banking in emerging economy: empirical evidence of Iran, International Journal of Economics and Finance, 16(9), 6-14.
- Schofield, J. W. (2002). Increasing the generalizability of qualitative research;In eisner & peshkin, eds, qualitative inquiry in education: the continuing debate. New York: teachers college press.
- Stehling, F., & Juergen, M. (2001). Strategic positioning of e-commerce business model in the portfolio of Corporate banking, Hochschule Fuer Bankwirtschaft, 12(4), 5-16.
- Taft, J. (2007). An examination of the antecedents of electronic banking technology acceptance and use. A dissertation presented to the faculty of the college of business administration of Touro university, requirements for the degree
of doctor of philosophy.
- Weill, P., & Vitale, M. R. (2001). Place to space, migrating to e-business models. Harvard business school press, 20(2), 8-84
- Wu, J. H.; Hsia, T. L., & Heng, S. H. (2006). Core capabilities for exploiting electronic banking, Journal of Electronic Commerce Research, 43(2), 2-8.
- Yiu, C. S.; Grant, K., & Edgar, D. (2007). Factors affecting the adoption of internet banking in Hong Kong. implications for the banking sector, International Journal of Information Management, 22(1), 336–351.
ارسال نظر در مورد این مقاله