مقالات
تبیین پیش‌آیندهای تعلق‌خاطر کاری با استفاده از طرح پژوهش ترکیبی

احمد عیسی‌خانی؛ علی اصغر فانی؛ حسن دانایی فرد

دوره 5، شماره 10 ، خرداد 1392، صفحه 1-24

https://doi.org/10.22067/pmt.v5i10.34888

چکیده
  ادبیات پژوهش در حوزه تعلق‌خاطر کاری، در طی یک دهه گذشته در سیطره ی روش‌های کمّی قرار داشته است. این مقاله به بررسی پیش‌آیندهای تعلق‌خاطر کاری با استفاده از پژوهش ترکیبی (ترتیبی- تبیینی) می‌پردازد. در این نوع پژوهش جمع‌آوری و تحلیل داده‌های کمّی و کیفی در یک مطالعه ی واحد در دو مرحله ی جداگانه انجام می‌شود. در این مقاله، با مطالعه ...  بیشتر

مقالات
بررسی نقش واسط هوش هیجانی مدیران در تأثیر سبک رهبری تحوّل‌گرا بر عملکرد زمینه‌ای کارکنان

نسترن قره‌باغی؛ فریبرز رحیم‌نیا

دوره 5، شماره 10 ، خرداد 1392، صفحه 25-44

https://doi.org/10.22067/pmt.v5i10.34889

چکیده
  اگر رهبران در وظیفه اساسی ارزیابی صحیح احساسات و هیجان‌ها شکست بخورند، هیچ یک از کارهای انجام شده، نمی‌تواند آن اندازه که باید و شاید، مؤثر واقع شود. از دیگر سو، لزوم توجه به عملکرد شغلی و به‌طبع آن عملکرد زمینه‌ای به دلیل رفتارهای مثبتی همچون همکاری با دیگران و تلاش مضاعف ضروری به نظر می‌رسد. همچنین، براساس این نگرش که چرخه آموزش ...  بیشتر

مقالات
مدلسازی دینامیکی کاهش متوسط زمان پرداخت خسارت در شرکت های بیمه: رویکرد پویاشناسی سیستم

علی نقی مشایخی؛ عادل آذر؛ ابوذر زنگویی نژاد

دوره 5، شماره 10 ، خرداد 1392، صفحه 45-64

https://doi.org/10.22067/pmt.v5i10.34891

چکیده
  یکی از چالش های جدی شرکت های بیمه، افزایش متوسط زمان پرداخت خسارت به بیمه گزاران زیان دیده است. تاکنون مطالعات متعددی در زمینه علل و راه مقابله با این پدیده ارائه گردیده؛ اما کمتر به نتایج اثربخش منجر شده است. بنابراین در این مقاله، یک مدل شبیه سازی شده از زنجیره خدمات شرکت های بیمه بر اساس متدولوژی پویاشناسی سیستم ارائه می گردد. مدل ...  بیشتر

مقالات
بررسی تاثیر رهبری خدمتگزار بر اعتماد در تیم و اثربخشی تیمی

میثم لطیفی؛ سمیرا پور؛ زهرا حسینی؛ محمدعلی حیدری

دوره 5، شماره 10 ، خرداد 1392، صفحه 65-93

https://doi.org/10.22067/pmt.v5i10.34893

چکیده
  در این پژوهش، با اتخاذ راهبرد پیمایش، به بررسی تاثیر رهبری خدمتگزار و ابعاد آن بر اعتماد در تیم و اثربخشی تیمی پرداخته شده است. رهبری خدمتگزار به عنوان یکی از الگوهای نوین رهبری در سازمان، طی سال‌های اخیر مورد توجه پژوهشگران و دست اندرکاران اجرایی قرار گرفته است. از طرفی، سازمان های آموزش عالی در هزاره سوم، برای حفظ و افزایش اعتماد ...  بیشتر

مقالات
هوش سازمانی: طراحی مدل سلسله مراتبی برای دانشگاه های دولتی ایران با رویکرد دیماتل

غلامرضا ملک زاده؛ مصطفی کاظمی؛ محمد لگزیان

دوره 5، شماره 10 ، خرداد 1392، صفحه 94-124

https://doi.org/10.22067/pmt.v5i10.34894

چکیده
  هوش سازمانی از چالش های اساسی سازمان های نوآور امروز است که به کارگیری آن در دانشگاه های دولتی کشور نیز امری ضروری به نظر می رسد. به همین دلیل دستیابی به مدلی علت و معلولی، که ابعاد و مؤلفه های مختلف هوش سازمانی دانشگاه-های دولتی ایران را تبیین کند، در این پژوهش مورد توجه قرار گرفت. ازاین رو، با بررسی ادبیات موضوع، ابعاد و مؤلفه های هوش ...  بیشتر

مقالات
مفهوم پردازی مدل‌های کسب ‌وکار الکترونیک صنعت بانکداری و ارائه‌ الگو در بانکهای نوظهور

مهران رضوانی؛ محمد اصلاحی

دوره 5، شماره 10 ، خرداد 1392، صفحه 125-144

https://doi.org/10.22067/pmt.v5i10.34895

چکیده
  رشد شتابان فناوری اطلاعات، سازمان‌ها را ناگزیر از تغییر و تحول در مدل‌های‌ کسب ‌وکار خود نموده است. این مقاله با هدف مفهوم پردازی مدل‌های کسب‌ وکار الکترونیک صنعت بانکداری و ارائه‌ الگوی منسجم بر اساس مطالعه ی بانک- های نوظهور کشور، مبتنی بر روش‌شناسی «نظریه برخاسته از داده‌ها» مورد تحلیل قرار گرفته است. یافته‌های بدست آمده ...  بیشتر

مقالات
درک تاثیرگذاری بالندگی و عدالت سازمانی از منظر شاخص های رفتاری

حبیب اله دعایی؛ سمیرا پور؛ مصطفی رضایی راد؛ فاطمه خریدار

دوره 5، شماره 10 ، خرداد 1392، صفحه 145-168

https://doi.org/10.22067/pmt.v5i10.34896

چکیده
  این مقاله، تاثیر بالندگی و عدالت سازمانی را بر شاخص های رفتاری مورد بررسی قرار می دهد. برای دست یابی به این هدف، رابطه بین بالندگی سازمانی، ابعاد عدالت سازمانی (عدالت رویه ای، عدالت تعاملی و عدالت توزیعی) و شاخص های رفتاری (تعهد سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی) با استفاده از یک مدل مفهومی مورد مطالعه قرار گرفته است. داده ها از بین 197 ...  بیشتر

مقالات
تبیین رفتار ارائه ی ایده در نظام پیشنهادهای سازمانی

غلامحسین عبدالله‌زاده؛ ابوالقاسم عربیون؛ ابوالقاسم شریف‌زاده؛ بهرام‌رضا امیری

دوره 5، شماره 10 ، خرداد 1392، صفحه 169-191

https://doi.org/10.22067/pmt.v5i10.34897

چکیده
  تحقیق حاضر با هدف تبیین رفتار ارائه ی ایده در نظام پیشنهادهای سازمانی به صورت مطالعه ی موردی، در شرکت مخابرات استان خراسان رضوی، انجام شد. نظریه ی شناخت اجتماعی، برای طراحی چارچوب مفهومی تحقیق، مورد استفاده قرار گرفت. بر این اساس، یک مدل نظری، برای بررسی و تبیین روابط بین عوامل زمینه‌ای و ادراک‌های فردی ارائه ی ایده و رفتار ارائه ...  بیشتر

مقالات
طراحی و تایید مدل مفهومی بهره وری کارکنان با استفاده از روش مدلسازی ساختاری تفسیری

احمد لطیفیان

دوره 5، شماره 10 ، خرداد 1392، صفحه 192-218

https://doi.org/10.22067/pmt.v5i10.34898

چکیده
  با توجه به ترکیب متفاوت عوامل موثر بر بهره وری کارکنان در سازمان های مختلف، این پژوهش با هدف طراحی مدل مفهومی بهره وری کارکنان با استفاده از روش مدلسازی ساختاری تفسیری طبق نظر مدیران و سپس تایید مدل طراحی شده براساس دیدگاه کارکنان در دانشگاه فردوسی مشهد اجرا گردیده است. روش تحقیق، زمینه یابی از نوع پیمایشی است. دو جامعه آماری این تحقیق ...  بیشتر