نوع مقاله : مقالات
نویسندگان
چکیده
تحقیق حاضر به تبیین شایستگی های منابع انسانی در شرکت ملی پتروشیمی ایران پرداخته است. پژوهش اخیر از نوع تحقیقات توصیفی- تحلیلی و مطابق با جدیدترین یافته ها در این زمینه می باشد. در این پژوهش، شایستگی های منابع انسانی در شش بعد اصلی (عملگرای معتبر، عامل فرهنگ و تغییر، مدیر استعداد و طراح سازمان، معمار استراتژی، مجری عملیاتی، هم پیمان کسب و کار) و 21 شاخص فرعی مورد بررسی قرار گرفته است. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه محقق ساخته ای دارای 60 سوال، و برای بررسی داده های بدست آمده از آزمون های تی و تحلیل عاملی تأییدی استفاده شد. بر مبنای یافته های پژوهش، همه شایستگی های جدید منابع انسانی در شرکت ملی پتروشیمی دارای میانگینی بالاتر از میانگین مورد نظر بود. همچنین بالاترین میانگین، مربوط به بُعد قلمرو اصلی معمار استراتژی و قلمرو هم پیمان کسب و کار، و کمترین میانگین نیز مربوط به قلمرو فرهنگ و تغییر بود. طبق این یافته ها معمار استراتژی کمترین بار عاملی و همبستگی و قلمرو عملگرای معتبر بیشترین بارعاملی و همبستگی را با شایستگی های منابع انسانی داشت. با توجه به نتایج این مطالعه پیشنهاد می شود مدیران، مهارت های مربوط به این شایستگی ها را شناسایی کنند و در جهت کسب و عملی نمودن آنها گام بردارند.
کلیدواژهها
- Akbar, M. R., & Akbar, A. (2012). Human resource management competency model for pakistani banking companies, African Journal of Business Management, 6(38), 10396-10407.
- Amiri, A. N., & Panahi, B. (2010). International human resource management: theory and practice. Tehran: Samt Publications. 1th Ed (In Persian)
- Armstrong, M. (2011). Strategic human resource management: a guide to action, Seyed Mohammad Aarabi and Omid Mahdieh. Tehran: cultural research bureau publications. (in Persian)
- Barney, J. (1991). Firm resources and sustained competitive advantage, Journal of Management, 17, 99-120.
- Becker E. B.; Huselid A. M., & Ulrich, D. (2009). The HR scorecard: linking people, strategy and performance. Parviz Ahmadi & Logman rahmanpour. Tehran: cultural research bureau publications. (in Persian)
- Boselic, P., & Paauwe, J. (2005). Human resource function competencies in european companies. Personnel Review, 34(5), 550- 566.
- Boxall, P., & Purcell, J. (2003). Strategy and human resource management, New York: Palgrave Macmillan.
- Khorasani, M.; Kardar, S.; Kardar, J., & Kholgi, A. (2007). Strategic management: competitive and globalization, Jangle publications. (in Persian).
- Lee, F. H.; Lee, T. Z., & Wu, W. Y. (2010). The relationship between human resource management practices, business strategy and firm performance: evidence from steel industry in Taiwan, The International Journal of Human Resource Management, 21(9), 1351-1372.
- Perrin, T. (1991). Priorities for competitive advantage, a 21st century vision: a worldwide human resources study. New York.
- Prahalad, C. K., & Hamel, G. (1990). The core competence of the corporation Harvard Business Review, 68(3), 79-91.
Rose, R. C., & Kumar, N. (2006). The influence of organizational and human resource management strategies on performance. Performance Improvement, 45(4), 18-24.
- Ramlall, S. J. (2006). Identifying and understanding HR competencies and their relationship to organizational practices. Applied H.R.M. Research, 11(1), 27-38.
- Sang, L. C. (2008). Examining human resource competencies and their relationship to the success factors of HR profession. J. Serv. Sci. & Management, 1, 259-265.
- Ulrich, D., & Lake, D. (1992). Organizational capability: competing from the inside out, New York: Wiley.
- Ulrich, D.; Brockbank, W.; Yeung, A., & Lake, D. (1995). Human resource competencies and empirical assessment. Human Resources Management, 34(4), 473–496.
- Ulrich, D. (1997). Human resource champions, Harvard business school press, Boston, MA.
- Ulrich, D., & Eichinger, R. (1998). Delivering HR with an attitude. HR Magazine.
- Ulrich, D., & Brockbank, W. (2002). Competencies for the new HR. society for human resource management.
- Ulrich. D.; Brockbank,W.; Johnson, D.; Sandholtz, K., & Younger, J. (2009). HR competencies: mastery at the intersection of people and business. Masoud binesh & Afshin Dabiri. Tehran: Saramad Publications. (in Persian).
- Ulrich, D.; Brockbank, W.; Johnson, D., & Younger, J. (2007). Human resource competencies: responding to increased expectations. Employment Relations Today, 34 (3), 1-12.
- Yeung, A.; Woolcock, P., & Sullivan, J. (1996). Identifying and developing HR competencies for the future. The California Strategic Human Resource Partnership Human Resource Planning. 19(4), 48-58
ارسال نظر در مورد این مقاله