نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استاد گروه مدیریت دولتی، دانشکده علوم اقتصادی و اداری، دانشگاه لرستان

2 دانشجوی دکتری، مدیریت دولتی، دانشکده علوم اقتصادی و اداری، دانشگاه لرستان

3 دانشجوی دکتری مدیریت دولتی، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اداری، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران

چکیده

چکیده
رفتارهای غیراخلاقی سازمان­یار به آن دسته از رفتارهای انحرافی اخلاقی گفته می­شود که به دنبال حداکثر کردن منافع سازمان و ذینفعان از طریق دورزدن قانون و گمراه کردن نهادهای نظارتی و بالادستی است. در این راستا اعتبار بیرونی سازمان شاخص کیفیت سازمان و جهت­دهنده رفتارهای کارکنان است. رفتارهایی که می­تواند برخلاف اخلاق، اما در جهت منافع سازمان باشد. هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر اعتبار بیرونی سازمان بر رفتارهای غیراخلاقی سازمان­یار با نقش تعدیل­گر رهبری اخلاقی می­باشد. روش پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر نحوه جمع­آوری داده­ها، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش مدیران و سرپرستان شرکت­های زیرمجموعه گروه سایپا بوده است که بر مبنای نمونه­گیری تصادفی طبقه­ای و با استفاده از فرمول کوکران 109 نفر از آنان به‌عنوان نمونه انتخاب گردیدند. برای تجزیه‌وتحلیل داده­ها از نرم­افزار SPSS و AMOS استفاده گردید. برای سنجش متغیرهای پژوهش از پرسشنامه­های (Kaletion 2011, Herington 2017, Tuna 2016) استفاده شد که پایایی آن‌ها به‌وسیله آلفای کرونباخ مورد تأیید قرار گرفت. اعتبار بیرونی سازمان بر ابعاد رفتارهای غیراخلاقی سازمان­یار تأثیر مثبت و معناداری دارد. همچنین رهبری اخلاقی به‌عنوان متغیر تعدیل­گر موجب تعدیل رابطه اعتبار بیرونی و رفتارهای غیراخلاقی سازمان­یار می­شود. نتایج پژوهش در حوزه حفظ تصویر سازمان و نوع رهبری سازمان نوآوری­هایی داشته و به مدیران و کارکنان در درک اهمیت پرستیژ سازمان و نوع رهبری سازمان کمک خواهد کرد.

کلیدواژه‌ها

References
Aryati, A. S.; Sudiro, A., Hadiwidjaja, D., & Noermijati, N. (2018). The influence of ethical leadership to deviant workplace behavior mediated by ethical climate and organizational commitment. International Journal of Law and Management60(2), 233-249. https://doi.org/10.1108/ijlma-03-2017-0053
Aziz, J. S., & Kim, H. (2019). Ethical leadership and OCB: The mediating role of organizational trust and the moderating role of perceived external prestige. Korean Journal of Resources Development22(1), 177-202. https://doi.org/10.24991/kjhrd.2019.03.22.1.177
Carmeli, A., & Freund, A. (2009). Linking perceived external prestige and intentions to leave the organization: The mediating role of job satisfaction and affective commitment. Journal of Social Service Research35(3), 236-250. https://doi.org/10.1080/01488370902900873
Collier, J. E. (2020). Applied structural equation modeling using Amos: Basic to advanced techniques. Routledge.
Daeseok Kang, (2010). Emerging predictors of organizational commitment and turnover intention in the case of Chinese employees: Perceived external prestige, ethical organizational climate and leader-member Exchange (LMX) quality. The Korean Journal of Human Resource Development Quarterly12(3), 113-139. https://doi.org/10.18211/kjhrdq.2010.12.3.005
Dalton, D. W.; Vinson, J. M., & Widener, S. K. (2019). Is prestige only beneficial? A cost of perceived external prestige among accounting employees. European Accounting Review29(4), 753-780. https://doi.org/10.1080/09638180.2019.1682021
Di Stefano, G.; Scrima, F., & Parry, E. (2017). The effect of organizational culture on deviant behaviors in the workplace. The International Journal of Human Resource Management30(17), 2482-2503.
Dustar, M., & Hasani, H. (2016). Investigating the effect of ethical leadership on employees' silent behavior and voice and their performance. Journal of Public Management Perspectives, 7(3), 63-83. (in Persian).
Dutton, J. E., Dukerich, J. M., & Harquail, C. V. (1994). Organizational images and member identification. Administrative Science Quarterly39(2), 239. https://doi.org/10.2307/2393235
Emilisa, N.; Putra, D. P., & Yudhaputri, E. A. (2018). Perceived external prestige, deviant workplace behavior Dan job satisfaction pada karyawan industri otomotif Di Jakarta. Journal Manajemen dan Pemasaran Jasa11(2), 247. https://doi.org/10.25105/jmpj.v11i2.2959
Freeman, R. E.; Martin, K.; Parmar, B.; Cording, M., & Werhane, P. H. (2006). Leading through values and ethical principles. In R. J. Burke & C. L. Cooper (Eds.), Inspiring Leaders, Routledge Publishing. Oxford, UK.
 
Guerrero, S., & Challiol-Jeanblanc, H. (2017). Ex antei-deals, perceived external prestige and turnover intentions. Personnel Review46(6), 1199-1212. https://doi.org/10.1108/pr-10-2015-0271
Heckert, D. M. (2016). Positive deviance. The Blackwell Encyclopedia of Sociology, 1-3. https://doi.org/10.1002/9781405165518.wbeosp060.pub2
Heckert, D. M., & Heckert, D. A. (2015). Positive deviance. The Handbook of Deviance, 80-100. https://doi.org/10.1002/9781118701386.ch5
Herington, M. J., & Van de Fliert, E. (2017). Positive deviance in theory and practice: A conceptual review. Deviant Behavior39(5), 664-678.
Herrbach, O., & Mignonac, K. (2004). How organisational image affects employee attitudes. Human Resource Management Journal14(4), 76-88.
Kalshoven, K.; Den Hartog, D. N., & De Hoogh, A. H. (2011). Ethical leadership at work questionnaire (ELW): Development and validation of a multidimensional measure. The Leadership Quarterly22(1), 51-69.
Kang, D.; Stewart, J., & Kim, H. (2011). The effects of perceived external prestige, ethical organizational climate, and leader‐member exchange (LMX) quality on employees' commitments and their subsequent attitudes. Personnel Review40(6), 761-784. https://doi.org/10.1108/00483481111169670
Mael, F., & Ashforth, B. E. (1992). Perceived Interorganizational competition scale. PsycTESTS Datasethttps://doi.org/10.1037/t10415-000
Mo, S., & Shi, J. (2015). Linking ethical leadership to employee burnout, workplace deviance and performance: Testing the mediating roles of trust in leader and surface acting. Journal of Business Ethics144(2), 293-303. https://doi.org/10.1007/s10551-015-2821-z
Perry, A. (2018). Ethics, leadership, and ethical leadership. Biblical Theology for Ethical Leadership, 23-43. https://doi.org/10.1007/978-3-319-75043-9_2
Robinson, S. L., & Bennett, R. J. (1995). A typology of deviant workplace behaviors: A multidimensional scaling study. Academy of Management Journal,  38(2), 555-572. https://doi.org/10.2307/256693
Schaubroeck, J.; Woessner, Z. W., & Malonson, B. (2013). Ethical leadership. Management. https://doi.org/10.1093/obo/9780199846740-0038  
Tuna, M.; Ghazzawi, I.; Yesiltas, M.; Tuna, A. A., & Arslan, S. (2016). The effects of the perceived external prestige of the organization on employee deviant workplace behavior. International Journal of Contemporary Hospitality Management28(2), 366-396. https://doi.org/10.1108/ijchm-04-2014-0182
Walumbwa, F. O.; Hartnell, C. A., & Misati, E. (2017). Does ethical leadership enhance group learning behavior? Examining the mediating influence of group ethical conduct, justice climate, and peer justice. Journal of Business Research72, 14-23. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2016.11.013
Wetzels, Odekerken-Schröder, & Oppen, V. (2009). Using PLS Path Modeling for Assessing Hierarchical Construct Models: Guidelines and Empirical Illustration. MIS Quarterly, 33(1), 177. doi: 10.2307/20650284
Yasir, M., & Rasli, A. (2018). Direct and indirect effects of ethical leadership on workplace deviance in public healthcare sector of Pakistan. Journal of Advances in Management Research15(4), 558-574. 
Yıldız, B., & Alpkan, L. (2015). A theoretical model on the proposed predictors of destructive deviant workplace behaviors and the mediator role of alienation. Procedia - Social and Behavioral Sciences210, 330-338.  https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2015.11.373
CAPTCHA Image