مقاله پژوهشی
مجید استیری؛ محمد مهرآیین (لگزیان)
چکیده
امروزه با توجه به رشد و توسعه پژوهشهای آکادمیک در حوزه فناوریهای برتر، شرکتهای دانشبنیان نقش بسزایی در تحریک و تشویق کارآفرینی و رشد و شکوفایی اقتصاد کشورها ایفا میکنند؛ بنابراین پاسخ به این سؤال ضروری است که چه عواملی سبب رشد و موفقیت این شرکتها خواهند شد. هدف اصلی این پژوهش شناسایی عوامل کلیدی موفقیت شرکتهای ...
بیشتر
امروزه با توجه به رشد و توسعه پژوهشهای آکادمیک در حوزه فناوریهای برتر، شرکتهای دانشبنیان نقش بسزایی در تحریک و تشویق کارآفرینی و رشد و شکوفایی اقتصاد کشورها ایفا میکنند؛ بنابراین پاسخ به این سؤال ضروری است که چه عواملی سبب رشد و موفقیت این شرکتها خواهند شد. هدف اصلی این پژوهش شناسایی عوامل کلیدی موفقیت شرکتهای دانشبنیان با استفاده از یک مطالعه کیفی است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از لحاظ روش تحلیلی است. بدین منظور مصاحبه نیمه ساختاریافته با استفاده از روش کیفی تحلیل تم صورت گرفته است. خبرگان مورد مصاحبه در تحقیق حاضر 25 نفر از مدیران عامل شرکتهای موفق و برتر دانشگاهی و دانشبنیان مستقر در شهر مشهد در 3 سال اخیر هستند. مرور ادبیات، پژوهشهای انجام گرفته و نتایج مصاحبهها نشاندهنده 5 تم اصلی است که عوامل کلیدی موفقیت شرکتهای دانشبنیان را در 5 سطح ویژگیهای فردی، عوامل سازمانی، عوامل محیطی، استراتژی شرکت و تأمین و تخصیص منابع طبقهبندی میکند، که برای تفسیر و مشخص کردن ارتباط بین عوامل و مشخص کردن نقش هریک از متغیرها، از مدلسازی ساختاری تفسیری استفاده شده است. بر اساس نتایج بررسی به نظر میرسد بعد از عوامل محیطی، تأمین و تخصیص منابع مالی مناسب (میزان و زمان تخصیص) و نیروی انسانی مناسب (تحصیلکرده، باتجربه، ماهر، خلاق و نوآور) از اهمیت بالاتری نسبت به سایر عوامل برخوردارند. همچنین مشخص گردید ویژگیهای فردی و عوامل سازمانی دارای تأثیر متقابل دوطرفه بوده و استراتژی شرکت نیز بیشترین تأثیرپذیری را نسبت به سایر عوامل دارد. درنهایت بهترین روش اجرایی در بین ویژگیهای پنجگانه تحقیق برای بهکارگیری مدیران جهت دستیابی به موفقیت، رشد و توسعه شرکتهای دانشبنیان تعیین گردید.
مقاله پژوهشی
زهرا محمدزاده؛ محسن لعل علیزاده
چکیده
ازجمله راهکارهای جلوگیری از فساد در سازمان، سوتزنی است؛ اما سوتزنان همواره با فشارها و تهدیدهایی مواجه هستند و حمایتهای سازمانی و قانونی از آنان، ضروری است. پژوهش حاضر در قالب دو فرضیه به بررسی اثر حمایتهای حقوقی و سازمانی ادراکشده کارکنان بر تمایل به سوتزنی آنان پرداخته است. تمایل به سوتزنی برای شش نوع تخلف شامل دزدی، ...
بیشتر
ازجمله راهکارهای جلوگیری از فساد در سازمان، سوتزنی است؛ اما سوتزنان همواره با فشارها و تهدیدهایی مواجه هستند و حمایتهای سازمانی و قانونی از آنان، ضروری است. پژوهش حاضر در قالب دو فرضیه به بررسی اثر حمایتهای حقوقی و سازمانی ادراکشده کارکنان بر تمایل به سوتزنی آنان پرداخته است. تمایل به سوتزنی برای شش نوع تخلف شامل دزدی، هدر دادن منابع، سوء مدیریت، مشکلات ایمنی، آزارهای جنسی، تبعیض و نقض عامدانه قانون سنجیده شده است. جامعه آماری شامل کارکنان بانکهای خصوصی بوده است. نظر به نامحدود بودن جامعه بر اساس جدول مورگان، پرسشنامه آنلاین در میان گروههای مجازی کارکنان توزیع و با رسیدن تعداد پرسشنامههای تکمیلشده به 384 پرسشنامه قابلاستفاده، جمعآوری داده به اتمام رسید. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه حمایت سازمانی، پرسشنامه حمایت قانونی از سوتزن و تمایل به سوتزنی استفاده شد که پایایی و روایی آنها تأیید شد. دادهها به روش مدل یابی معادلات ساختاری، آزمون شدند. نتایج نشان داد که حمایتهای قانونی و سازمانی ادراکشده کارکنان تقریباً ناچیز است. تمایل به سوتزنی نیز برای همه مؤلفهها، بهجز نقض عمدی قوانین و مقررات و نیز مشکلات مربوط به ایمنی محیط کار، از متوسط کمتر بوده است. آزمون فرضیات نشان داد که حمایتهای سازمانی و حمایتهای قانونی ادراکشده، بر تمایل به سوتزنی اثر معنادار دارند. همچنین نتایج حاکی از تفاوت معنادار در تمایل به سوتزنی در میان انواع تخلفات است.
مقاله پژوهشی
محمد امین احمدزاده؛ محسن مرادی؛ محمد رضا مستقیمی
چکیده
امروزه چابکی بهعنوان عاملی مهم در پیشبرد اهداف سازمان، افزایش بهرهوری و روحیه کارکنان سازمان، ارتقای سطح تعهدسازمانی، در میان کارکنان سازمانها مطرح شده است. تحولات جدید باعث شده است تا سازمانها با سرعت بسیار زیادی گسترش پیدا کند، سازمان چابک با ارائه خدمات بهموقع، متناسب با نیاز مشتری و همچنین بر اساس تغییرات محیطی، توانسته ...
بیشتر
امروزه چابکی بهعنوان عاملی مهم در پیشبرد اهداف سازمان، افزایش بهرهوری و روحیه کارکنان سازمان، ارتقای سطح تعهدسازمانی، در میان کارکنان سازمانها مطرح شده است. تحولات جدید باعث شده است تا سازمانها با سرعت بسیار زیادی گسترش پیدا کند، سازمان چابک با ارائه خدمات بهموقع، متناسب با نیاز مشتری و همچنین بر اساس تغییرات محیطی، توانسته است تصویر مثبتی در ذهن مشتریان ایجاد کند. این تصویر نقش مهمی در تمایلات رفتاری و نگرشهای مشتریان دارد. روششناسی پژوهش حاضر (آمیخته) است و از لحاظ هدف یک پژوهش کاربردی است. جامعه آماری تحقیق مدیران و کارشناسان شرکت بیمه آسیا و اساتید دانشگاه هستند. نتایج نشان میدهد که 8 بُعد برای چابکی استراتژیک شامل قابلیتهای فناوری، خلاقیت نوآورانه، یادگیری سازمانی، توازن داخلی، روشنی چشمانداز سازمان، درک قابلیتها، واکنش استراتژیک و حساسیت استراتژیک شناسایی و تعیین شدند. همچنین 5 بُعد برای تمایلات رفتاری مشتریان شامل توصیه کلامی به دیگران، تمایل به تغییر، خرید پایدار، افزایش میزان خرید (مصرف) و افزایش هزینه خرید (مصرف) (پرداخت بیشتر) شناسایی و تعیین شدند. همچنین نتایج نشان داد که رابطه معناداری بین ابعاد چابکی استراتژیک با ابعاد تمایلات رفتاری مشتریان وجود دارد.
مقاله پژوهشی
محمود عبدالله؛ یعقوب مهارتی؛ غلامرضا ملک زاده؛ علی رضا خوراکیان
چکیده
امروزه بهبود عملکرد شرکتهای کوچک و متوسط میتواند سبب رونق اقتصادی کشورها گردد. بااینحال بیشتر شرکتهای کوچک و متوسط بعد از مدتی دچار بحران شده و از بین میروند؛ بنابراین لزوم توجه به عوامل اثرگذار بر عملکرد این شرکتها مهم و اساسی است. ازجمله عوامل اثرگذار بر عملکرد این شرکتها فرهنگ شرکتی و گرایش به کارآفرینی است ...
بیشتر
امروزه بهبود عملکرد شرکتهای کوچک و متوسط میتواند سبب رونق اقتصادی کشورها گردد. بااینحال بیشتر شرکتهای کوچک و متوسط بعد از مدتی دچار بحران شده و از بین میروند؛ بنابراین لزوم توجه به عوامل اثرگذار بر عملکرد این شرکتها مهم و اساسی است. ازجمله عوامل اثرگذار بر عملکرد این شرکتها فرهنگ شرکتی و گرایش به کارآفرینی است که این اثرگذاری میتواند تحت تأثیر فرهنگ ملّی نیز قرار گیرد. بر این اساس هدف تحقیق حاضر بررسی اثر فرهنگ شرکتی بر عملکرد شرکتهای کوچک و متوسط با میانجیگری گرایش به کارآفرینی و تعدیل گری فرهنگ ملی است. دادههای تحقیق از طریق پرسشنامه جمعآوری گردیده است. روایی صوری پرسشنامه با استفاده از دیدگاه اساتید مدیریت و تعدادی از مدیران شرکتهای کوچک و متوسط موردبررسی قرار گرفته و روایی سازه نیز از طریق تحلیل عاملّی تأییدی موردبررسی قرار گرفته است. ضریب آلفای کرونباخ بزرگتر از 7/0 برای همه متغیرها پایایی آن را مورد تأیید قرار داد. تحلیل آماری دادهها با استفاده از روش مدلسازی معادلات ساختاری انجام شد. تجزیهوتحلیل دادههای جمعآوری شده از مدیران شرکتهای کوچک و متوسط ایران و عراق نشان داد فرهنگ شرکتی بر عملکرد شرکتهای کوچک و متوسط ایرانی و عراقی اثر مثبت و معنیدار دارد. همچنین گرایش به کارآفرینی بر عملکرد مدیران شرکتهای کوچک و متوسط ایرانی و عراقی اثر مثبت معنیدار دارد. فرهنگ ملی نیز رابطه بین فرهنگ شرکتی و گرایش به کارآفرینی و گرایش به کارآفرینی و عملکرد را تعدیل میکند.
مقاله پژوهشی
رضا سپهوند؛ میثم جعفری؛ مهدیه ویشلقی
چکیده
چکیده
رفتارهای غیراخلاقی سازمانیار به آن دسته از رفتارهای انحرافی اخلاقی گفته میشود که به دنبال حداکثر کردن منافع سازمان و ذینفعان از طریق دورزدن قانون و گمراه کردن نهادهای نظارتی و بالادستی است. در این راستا اعتبار بیرونی سازمان شاخص کیفیت سازمان و جهتدهنده رفتارهای کارکنان است. رفتارهایی که میتواند برخلاف اخلاق، اما ...
بیشتر
چکیده
رفتارهای غیراخلاقی سازمانیار به آن دسته از رفتارهای انحرافی اخلاقی گفته میشود که به دنبال حداکثر کردن منافع سازمان و ذینفعان از طریق دورزدن قانون و گمراه کردن نهادهای نظارتی و بالادستی است. در این راستا اعتبار بیرونی سازمان شاخص کیفیت سازمان و جهتدهنده رفتارهای کارکنان است. رفتارهایی که میتواند برخلاف اخلاق، اما در جهت منافع سازمان باشد. هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر اعتبار بیرونی سازمان بر رفتارهای غیراخلاقی سازمانیار با نقش تعدیلگر رهبری اخلاقی میباشد. روش پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر نحوه جمعآوری دادهها، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش مدیران و سرپرستان شرکتهای زیرمجموعه گروه سایپا بوده است که بر مبنای نمونهگیری تصادفی طبقهای و با استفاده از فرمول کوکران 109 نفر از آنان بهعنوان نمونه انتخاب گردیدند. برای تجزیهوتحلیل دادهها از نرمافزار SPSS و AMOS استفاده گردید. برای سنجش متغیرهای پژوهش از پرسشنامههای (Kaletion 2011, Herington 2017, Tuna 2016) استفاده شد که پایایی آنها بهوسیله آلفای کرونباخ مورد تأیید قرار گرفت. اعتبار بیرونی سازمان بر ابعاد رفتارهای غیراخلاقی سازمانیار تأثیر مثبت و معناداری دارد. همچنین رهبری اخلاقی بهعنوان متغیر تعدیلگر موجب تعدیل رابطه اعتبار بیرونی و رفتارهای غیراخلاقی سازمانیار میشود. نتایج پژوهش در حوزه حفظ تصویر سازمان و نوع رهبری سازمان نوآوریهایی داشته و به مدیران و کارکنان در درک اهمیت پرستیژ سازمان و نوع رهبری سازمان کمک خواهد کرد.
مقاله پژوهشی
امیر نیک کار؛ علی شیرازی
چکیده
امروزه منابع انسانی بهعنوان ارزشمندترین سرمایه سازمان محسوب میشود و یکی از بهترین روشها برای حفظ و بالندگی این منابع، بهبود کیفیت زندگیکاری آنان است. از سوی دیگر، بهرهگیری مدیران از سبک رهبری تحولآفرین و هوشعاطفی ازجمله مهمترین عوامل ارتقای کیفیت زندگیکاری کارکنان هستند. هدف اصلی تحقیق حاضر، تعیین تأثیرگذاری ...
بیشتر
امروزه منابع انسانی بهعنوان ارزشمندترین سرمایه سازمان محسوب میشود و یکی از بهترین روشها برای حفظ و بالندگی این منابع، بهبود کیفیت زندگیکاری آنان است. از سوی دیگر، بهرهگیری مدیران از سبک رهبری تحولآفرین و هوشعاطفی ازجمله مهمترین عوامل ارتقای کیفیت زندگیکاری کارکنان هستند. هدف اصلی تحقیق حاضر، تعیین تأثیرگذاری سبک رهبری تحولآفرین مدیران بر کیفیت زندگیکاری کارکنان و همچنین، تعیین این تأثیرگذاری از طریق متغیر میانجی هوشعاطفی درکشده مدیران است. در این راستا، کلیه کارکنان رسمی شاغل در شرکت آب و فاضلاب مشهد بهعنوان جامعه آماری تحقیق درنظر گرفته شد. نمونه آماری شامل 224 نفر از کارکنان است که بر اساس فرمول کوکران و با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از ابزار پرسشنامه و برای تحلیل دادهها در قالب مدلسازی معادلاتساختاری از نرمافزار آموس استفاده شد. در این تحقیق که به لحاظ هدف، کاربردی و به لحاظ روش، توصیفی و از نوع پیمایشی است؛ روایی سازه با استفاده از تکنیک تحلیل عاملی تأییدی و پایایی با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ موردبررسی قرار گرفت. نتایج تحقیق نشان داد تأثیر سبک رهبری تحولآفرین مدیران بر هوشعاطفی درکشده آنان و تأثیر هوشعاطفی درکشده مدیران بر کیفیت زندگیکاری کارکنان معنادار است. همچنین تأثیر رهبری تحولآفرین مدیران بر کیفیت زندگیکاری کارکنان معنادار نیست. درنهایت نقش واسط متغیر هوشعاطفی درک شده مدیران در روابط بین رهبری تحولآفرین و کیفیت زندگیکاری کارکنان مورد تأیید قرار گرفت. این یافتهها بدان معناست که شایستگیهای اجتماعی هوشعاطفی مدیران میتوانند تأثیر مثبتی بر عملکرد این سازمان داشته باشند؛ بهنحویکه بهطور معناداری اثرگذاری رهبری تحولآفرین بر کیفیت زندگیکاری کارکنان را تحت تأثیر قرار دهند.
مقاله پژوهشی
علیرضا صارمی
چکیده
چکیدههر چند در ادبیات به عوامل تأثیرگذار بر قصد ترک سازمان توجه کافی شده است، اما به فلات شغلی به شکلی منسجم و در قالب یک مدل توجه چندانی نشده است، حتی زمانی که کارمندان در پستهای خود برای مدت زیادی میمانند و احتمال پیشرفت یا افزایش مسئولیتهای شغلی کم است. هدف از این مطالعه بررسی عوامل مؤثر بر فلات شغلی و تأثیر آن بر قصد ترک سازمان، ...
بیشتر
چکیدههر چند در ادبیات به عوامل تأثیرگذار بر قصد ترک سازمان توجه کافی شده است، اما به فلات شغلی به شکلی منسجم و در قالب یک مدل توجه چندانی نشده است، حتی زمانی که کارمندان در پستهای خود برای مدت زیادی میمانند و احتمال پیشرفت یا افزایش مسئولیتهای شغلی کم است. هدف از این مطالعه بررسی عوامل مؤثر بر فلات شغلی و تأثیر آن بر قصد ترک سازمان، با نقش متغیرهای تعدیلگر قدرت تحمل ابهام و مربیگری است. جامعه آماری کارشناسان شهرداریهای درجه 1 تا 7 استان فارس و روش نمونهگیری، تصادفی سیستماتیک است. دادهها با استفاده از پرسشنامه استاندارد جمعآوری و به روش مدل معادلات ساختاری در قالب نرمافزار اسمارت پیالاس مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد متغیرهای حمایت سازمانی ادراک شده و یادگیری خودکارآمدی بر فلات ساختاری و محتوایی و همچنین فلاتزدگی ساختاری و محتوایی بر قصد ترک سازمان تأثیر منفی و معناداری دارد. محوریت کار بر فلات ساختاری تأثیر منفی و معناداری دارد، اما این تأثیر بر فلاتزدگی محتوایی رد شد. نتایج حاصل از متغیرهای تعدیلگر نشان داد که مربیگری بهطور منفی رابطه بین فلاتزدگی ساختاری و محتوایی با قصد ترک سازمان تحت تأثیر قرار میدهد. متغیر قدرت تحمل ابهام بهطور مثبت رابطه بین فلاتزدگی ساختاری با قصد ترک سازمان تحت تأثیر قرار میدهد. بر این اساس افرادی که قدرت تحمل ابهام بالایی دارند با درک فلاتزدگی ساختاری تمایل به ترک سازمان در آنان تقویت میشود، ضمن اینکه این تأثیر در مورد فلاتزدگی محتوایی رد شد.
مقاله پژوهشی
هومن ستاره آسمان؛ سید محسن علامه؛ محمدرضا نیلی احمدآبادی
چکیده
چکیده
این پژوهش تأثیر تعدیلگر هوش هیجانی رهبران بر رابطه قابلیتهای نوآوری و اثربخشی رهبری دانشگاهی در 5 دانشگاه بزرگ دولتی در شهر تهران را بررسی میکند. جامعه آماری پژوهش 217 مدیر ارشد دانشگاهی در 5 دانشگاه دولتی منتخب از سطح الف شهر تهران شامل دانشگاههای تهران، صنعتی شریف، علامه طباطبایی، شهید بهشتی و تربیت مدرس است. مؤلفههای ...
بیشتر
چکیده
این پژوهش تأثیر تعدیلگر هوش هیجانی رهبران بر رابطه قابلیتهای نوآوری و اثربخشی رهبری دانشگاهی در 5 دانشگاه بزرگ دولتی در شهر تهران را بررسی میکند. جامعه آماری پژوهش 217 مدیر ارشد دانشگاهی در 5 دانشگاه دولتی منتخب از سطح الف شهر تهران شامل دانشگاههای تهران، صنعتی شریف، علامه طباطبایی، شهید بهشتی و تربیت مدرس است. مؤلفههای پنهان متغیرهای مدل مفهومی، از طریق مصاحبههای عمیق نیمه ساختار یافته با 11 صاحبنظر شاغل در دانشگاههای مذکور آشکار شد و با روش تحلیل مضمون 6 مرحلهای، 50 گویه در قالب 10 مؤلفه آشکار شناسایی و در قالب پرسشنامه نظرسنجی کمی در میان 150 نمونه از جامعه آماری مذکور توزیع گردید. جهت ارزیابی پایایی شاخص از آلفای کرونباخ، CR و ضرایب بارهای عاملی و جهت ارزیابی روایی شاخصAVE و ماتریس فورنل و لارکر استفاده و مورد تأیید قرار گرفتند. روش مدلسازی معادلات ساختاری بر مبنای تکنیک کمترین مربعات جزئی برای آزمون فرضیههای کمی پژوهش استفاده شد. نتایج حاکی از تأثیر متوسط قابلیتهای نوآوری بر اثربخشی رهبری دانشگاهی و تعدیل این رابطه توسط هوش هیجانی رهبران بود. بنابراین رهبران دانشگاههای دولتی میتوانند به پشتوانه برخورداری از این تواناییهای ادراکی بیبدیل و درک احساسات و هیجانات خود و اطرافیان، تفکرات خلاقانه و ایده پردازانه زیردستان را در جاهای مورد نیاز تقویت کرده، از آنها جهت ایجاد تغییر و نوآوری در فرایندهای آموزشی و پژوهشی دانشگاهی استفاده کنند و موجب اثربخشی رهبری دانشگاه و تحول در ایفای مسئولیت اجتماعی دانشگاه در جامعه شوند.