نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار گروه مدیریت دانشگاه فردوسی مشهد
2 دانش آموخته دانشگاه فردوسی مشهد
3 مدیریت
چکیده
شرکتهای خانوادگی از کسبوکارهای رایج در جهان هستند، توازن ارتباطات غیررسمی و ارتباطات رسمی از چالشهای امروزه هر سازمانی میتواند باشد. این پژوهش قصد دارد تا با بررسی متغیر خویشاوندسالاری و همچنین متغیرهای میانجیگر بینزاکتی در محل کار و بدبینی کارکنان آثار این پدیدهها را شناسایی کرده و به نگهداشت سرمایه انسانی کمک نماید. این پژوهش بر اساس هدف، کاربردی، به لحاظ ماهیت و روش، توصیفی از نظر روش انجام کار، از نوع پیمایشی-تحلیلی است. جامعه آماری این تحقیق کارکنان شرکتهای خانوادگی شهر مشهد بوده و حجم نمونه با استفاده از قاعده معادلات ساختاری ۲۷۰ نفر به دست آمده است. اطلاعات از نمونهی مورد نظر به کمک ابزار پرسشنامه و به صورت تصادفی ساده جمعآوری شد. برازندگی دادهها با بررسی شاخصهای پایایی و روایی ابزار جمعآوری دادهها، احراز شده و به منظور بررسی میزان اثرگذاری متغیرها و آزمون فرضیههای مطرح شده از روش مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شد. در پایان دادههای جمعآوری شده از شرکتهای ذکر شده با روشهای آماری تجزیهوتحلیل شدند. نتایج پژوهش نشان داد که وقتی خویشاوندسالاری زیاد باشد نگرش و رفتارهای منفی در سازمان تقویت میشوند و رفتار جستجوی شغل افزایش مییابد. در نهایت نیز پیشنهادات کاربردی به مدیران و مسئولین فعال ارائه شد.
کلیدواژهها
ارسال نظر در مورد این مقاله