نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایران
2 استادیار، گروه علوم تربیتی، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایران
3 دانشیار دانشکده علوم اداری، گروه مدیریت، دانشگاه بین المللی امام رضا (ع)، مشهد، ایران
چکیده
هدف پژوهش حاضر طراحی مدل رهبری مدرسه کسب و کار با رویکرد توسعه کارآفرینی بوده است. مطالعه به شیوه کیفی - سنتزپژوهی صورت پذیرفت. جامعه آماری شامل کلیه مقالات منتشر شده داخلی و خارجی در سالهای 2023-2010 بوده است. نمونه گیری به شیوه هدفمند تا حد اشباع دادهها و بصورت غربالگری در مرحله اول 62 مقاله انجام گرفت و در نهایت تعداد 53 مقاله ادامه یافت. ابزارگردآوری اطلاعات، اسناد و مدارک چاپی و الکترونیکی موجود در سایتهای معتبر داخلی و خارجی بوده است. برای روایی و اعتباریابی دادهها از چهار روش قابلیت اعتبار یا باورپذیری، قابلیت انتقال یا انتقالپذیری، قابلیت تأیید یا تأیید پذیری و اطمینانپذیری استفاده بعمل آمد. شیوه تحلیل دادهها بر اساس نظام دستهبندی مفاهیم باز، سازماندهنده و فراگیر صورت پذیرفت. براساس وجوه تشابه و تفاوت دادهها دسته بندیها انجام گرفت. بطور کلی نتایج نشان داد، مدل رهبری مدرسه کسبوکار با رویکرد توسعه کارآفرینی بر ابعاد دهگانه به ترتیب اولویت (رهبری کارآفرینی، رهبری تعالی ساز، رهبری مشارکتی، رهبری کنشگر، رهبری برنامه درسی، رهبری استراتژیک، رهبری تحولی، رهبری برند ساز، رهبری آیندهپژوه، رهبری مدیریت دانش) استوار گردید.
کلیدواژهها
ارسال نظر در مورد این مقاله