نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانش آموخته دکتری مدیریت دولتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
2 دانشیار گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
چکیده
هدفاز انجام پژوهش حاضر، مفهومسازی پیرامون چیستی و جوهره سیاهچاله سیاستزدگی در وزات آموزش و پرورش است. روش پژوهش حاضر، کیفی و راهبرد مورداستفاده، راهبرد پدیدارشناسی است. در این پژوهش از مصاحبههای نیمه ساختاریافته برای گردآوری دادهها استفاده شدهاست. جامعهآماری تحقیق تمامی خبرگان آشنا به موضوع تحقیق بودند و برای انتخاب مصاحبهشوندگان از نمونهگیری هدفمند استفاده شد. بدینمنظور با 17 نفر از خبرگان و مدیران آموزش و پرورش مصاحبه صورتگرفت که دو مصاحبه به علت نامرتبطبودن کنار گذاشتهشدند. برای تعیین حجم نمونه از شاخص اشباع دادهها استفاده شد. کدگذاری دادهها با روش تحلیلمضمون انجام شد و بدینمنظور از نرمافزار MAXQDA نسخه 2020 بهرهبرداری شدهاست. پساز اجرای مصاحبهها و مکتوب کردن آنها هشت مولفه در سه بعد اصلی(ماهیت، علل و پیامدها) شناسایی شدند. یافتههای تحقیق نشانداد پدیده سیاهچاله سیاستزدگی در وزارت آموزش و پرورش شامل ماهیتی مدیریتی، ایدئولوژیک و سیاسی است. این پدیده شامل 1- سیاستزدگی مدیریت منابع انسانی در فرآیند انتصاب، ارتقاء و حقوق و مزایا، 2- نفوذ بیشازحد مباحث ایدئولوژیک در اهداف و محتواهای آموزشی و 3- مداخلات سیاسی در ساختار و برنامههای اداری و آموزشی و عزل و نصبها بود؛ عوامل ایجاد پدیده حاوی 1- عوامل سازمانی شامل ویژگیهای فردی، همسوئی ساختاری و گستردگیسازمانی و 2- عوامل زمینهای شامل عدمپایبندی به قوانین و تمایلات نامطلوب فرهنگی و پیامدهای پدیده شامل 1- پیامدهای فردی شامل آموزشی و تربیتی، 2- پیامدهای سازمانی شامل ضعف در برنامهریزی و اجرا، فقدان شایستهسالاری و وجود کوتولهپروری، عدمثبات سازمانی و بهرهوری پایین نیرویانسانی و 3- پیامدهای محیطی مانند پیامدهای اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی بود.
کلیدواژهها
ارسال نظر در مورد این مقاله