نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانش آموخته دکتری مدیریت دولتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

2 دانشیار گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

چکیده

هدف ‌از انجام پژوهش حاضر، مفهوم‌سازی پیرامون چیستی و جوهره سیاه‌چاله سیاست‌زدگی در وزارت آموزش‌وپرورش است. روش پژوهش حاضر، کیفی و راهبرد مورد‌‌استفاده، راهبرد پدیدارشناسی است. در این پژوهش از مصاحبه‌های نیمه‌ساختاریافته برای گردآوری داده‌ها استفاده شده است. جامعه آماری تحقیق تمامی خبرگان آشنا به موضوع تحقیق بودند و برای انتخاب مصاحبه‌شوندگان از نمونه‌گیری هدفمند استفاده شد. بدین منظور با 17 نفر از خبرگان و مدیران آموزش‌وپرورش مصاحبه‌صورت گرفت که دو مصاحبه به علت نامرتبط‌بودن کنار گذاشته ‌شدند. برای تعیین حجم نمونه از شاخص اشباع داده‌ها استفاده شد. کدگذاری داده‌ها با روش تحلیل مضمون انجام شد و بدین منظور از نرم‌افزار MAXQDA نسخه 2020 بهره‌برداری شده است. پس از اجرای مصاحبه‌ها و مکتوب کردن آن‌ها هشت مؤلفه در سه بعد اصلی (ماهیت، علل و پیامدها) شناسایی شدند. یافته‌های تحقیق نشان‌ داد پدیده سیاه‌چاله سیاست‌زدگی در وزارت آموزش‌وپرورش شامل ماهیتی مدیریتی، ایدئولوژیک و سیاسی است. این پدیده شامل 1- سیاست‌زدگی مدیریت منابع انسانی در فرآیند انتصاب، ارتقاء و حقوق و مزایا، 2- نفوذ بیش‌ازحد مباحث ایدئولوژیک در اهداف و محتواهای آموزشی و 3- مداخلات سیاسی در ساختار و برنامه‌های اداری و آموزشی و عزل و نصب‌ها بود؛ عوامل ایجاد پدیده حاوی 1- عوامل سازمانی شامل ویژگی‌های فردی، همسوئی ساختاری و گستردگی سازمانی و 2- عوامل زمینه‌ای شامل عدم پایبندی به قوانین و تمایلات نامطلوب فرهنگی و پیامدهای پدیده شامل 1- پیامدهای فردی شامل آموزشی و تربیتی، 2- پیامدهای سازمانی شامل ضعف در برنامه‌ریزی و اجرا، فقدان شایسته‌سالاری و وجود کوتوله‌پروری، عدم ثبات سازمانی و بهره‌وری پایین نیروی انسانی و 3- پیامدهای محیطی مانند پیامدهای اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی بود.

کلیدواژه‌ها

©2025 The author(s). This is an open access article distributed under Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0)

 
Amini, M. (2021). Rethinking the Relationship between Ideology and Educational System. Ferdowsi University of Mashhad Journal of Social Sciences17(2), 189-163. (In Persian).
Creswell, w. (2007). Qualitative inquiry and research design; choosing among five approaches, (2nd Ed,). Thousands of oaks: Sage Publications.
Boudlaie, H. (2019). Phenomenological research methods, Tehran: Andisheh ehsan. (In Persian).
Danaeefard, H.; Sadeghi, M. R., & Mostafazadeh, M. (2016). Exploring and analyzing the consequences of politicization of the bureaucracy in political system. Strategic Management Thought (Management Thought), 9(218), 57-86. (In Persian).
Danaeefard, H.; Feizi, A., & Ahmadi, H. (2016). Consequences of managerial stability in Iranian public organizations, Military Management, 16(62), 1-22. (In Persian).
Eryilmaz, M. (2018). Aphasia as an organizational pathology: taking some lessons from aphasia in neurology, Annals of the Constantin Brancuşi University of Targu Jiu, 13(2), 13-17.
Estiri, M.; Mehraeen, M. (2022). Identifying and modeling the key success factors for knowledge-based firms. Transformation Management Journal, 12(4), 1-28. (in Persian). https://doi.org/10.22067/tmj.2022.69632.1077. (In Persian).
Farhadinejad, M.; leilidoost, F., & hassani, M. (2022). Examining the current situation and drawing the desired situation of the appointment system in Iranian government organizations, Organizational Resources Management Researches, 12 (2), 85-110. (In Persian).                             
Fuenzalida, J., & Riccucci, N. M. (2019). The effects of politicization on performance: the mediating role of HRM practices, Review of Public Personnel Administration, 39 (4), 544– 569. doi:10.1177/0734371X18758378.
Ghorbanizadeh, V.; Seyed Naghavi, M. A., & Miri, B. (2018). Examining the experience of public service from the perspective of government organization employees with thematic analysis approach, Sustainable Human Resource Management Bi-Quarterly, 1(1), 145-166. (In Persian).
Haghshenas Gorgabi, M.; & Nargesian, A. (2018) Study of policy - administration of the islamic republic of iran: case study (the relationship between executive and legislative authorities in the years 2009-2013). Management And Development Process, 30(4), 69-96. (In Persian).
Hubbard, R.; & Paquet, G. (2010). The black hole of public administration. Ottawa: University of Ottawa Press.
Hutton, M. (1994). How important is the black hole in your organization, The TQM Magazine, 6 (3), 17- 19. doi.org/10.1108/09544789410057836
Kim, H.; Jung, H., & Kim, S. Y. (2022). Does politicization influence senior public officials’ work attitudes? different forms and effects of politicization in the civil service, Public Management Review, 24(7), 1100-1123 doi: 10.1080/14719037.2021.1883099.
Lapuente, V.; & Suzuki. K. (2020). Politicization, bureaucratic legalism, and innovative attitudes in the public sector, Public Administration Review, 80(3), 454–46. doi: 10.1111/puar.13175
Lutka, Ron. (2007). Black holes in organizations: define dissect diffuse. Indiana: I Universe Publishing.
Manen, N. V. (2017). Phenomenology in its original sense, qualitative Health Research, 27 (6), 810–825. doi.org/10.1177/1049732317699381
Maulana, A.; Indriati, F., & Hidayah, K. (2022). Analysis of bureaucratic reform through delayering of government institutions in indonesia. Jurnal of Borneo Administrator, 18(2), 155-170.  doi.org/10.2428/jba. v18i2.1003.
Moghimi, S. M. (2016). Fundamentals of organization and management, (5nd Ed). Tehran: Rahdan. (In Persian).
Maostafazadeh, M.; Amiri, A.; Danaeefard, H., &  Yazdani, H. (2018). Understanding the dimensions of public administration politicization from citizens’ perspectives, Public Policy, 3(4), 79-104. (In Persian).
Moustakas, C. E. (1994). Phenomenological research methods. Thousand oaks: sage pub.
Mouzelis, N. P. (2017). Organizational pathology, Life and death of organizations, New York: Routledge.
Movahedinia, H.; Boustani, D., & Moslemimehni, Y. (2022). Underlying policy interference in education of kerman province, Social Problems of Iran, 12(2), 239-258. (In Persian).
Moynihan, P.D.; & Pandey, K. S. (2007). The role of organizations in fostering public service motivation, Public Administration Review, 67(1), 40-53.
Neubauer. B. E.; Witkop. C. T., & Varpio. L. (2019). How phenomenology can help us learn from the experiences of others, Perspect Med Educ, 2, 90–97 doi.org/10.1007/s40037-019-0509-2.
OlFati, J. (2016). Investigation of Iran's public administration issues, The first national conference of Islamic sciences, law and management. Qom, https://civilica.com/doc/534292. (In Persian).
Parvari, P. (2019). The transition philosophy to methodology, anew reading of the phenomenology method: the foundation of philosophical approaches and implementation steps, Sociological Studies, 12(44), 87-106. (In Persian).
Peters, B. G.; & Pierre, J. (2004). Politicization of the civil service in comparative perspective. New York: Routledge.
Qutoshi, S. B. (2018). Phenomenology: a philosophy and method of inquiry, journal of Education and Educational Development, 5(1), 215-222.
Rahnavard, F. (2020). Organizational black hole theory, Management and Development Process, 33(1), 27-56. (In Persian).
Rahnavard, F.; shirazi, M., and gheisari, F. (2013). Recognizing factors preventing the establishment of meritocracy system at the level of management of government organizations in the city of Ahwaz, Productivity Management, 7(25), 15-32. (In Persian).
Razmjou, M.; Beikzad, J.; Nejad Haji Ali Irani, F., & Dadash Karimi, Y. (2023). Designing a dwarfism pattern in iranian government organizations, Public Administration Perspective, 14(1), 77-98. (In Persian).
Rezaeemanesh, B.; Sarabi, O., & Abbaspour, J. (2019). Study of management stability’s effects on staff professionalism towards an approach to meritocracy target group, Development and Evolution Management, 11(36), 67-77. (In Persian).
Salarkia, G. (2019). Politicization and efficiency in executive system. Strategic Studies Quarterly, 21(82), 35-60. (In Persian).
Scott, R. (2003). Organizations: rational, natural and open systems, (5nd Ed), translated and adapted by mirzai ahranjani, H. 2018, Tehran: Samt. (In Persian).
Sidian, A. (2022). The causes of the phenomenon of politicization among societies and ways to prevent it, Modern Approaches in Islamic Studies, 2 (9), 311-279. (In Persian).
Tabarsa, G. A.; Amirkhani, T., & Nani, S. (2018). Identifying and prioritizing the indicators for distinguishing between political and administrative jobs. Public Organzations Management, 6(4), 93–106. (in Persian).
Tabarsa, G. (2022). Politics-administration dichotomy: identify classify the indicators of differentiation between political and administrative jobs in iran public administration system. Public Administration Perspective, 13(1), 15–41. (in Persian).
Vaezi, R. (2017). Criticism of public administration and development management in Iran, Governance and Development Quarterly, 1(1), (In Persian).
Wilson, W. (1887). The study of administration. Political Science Quarterly, 2(2), 197–222.
CAPTCHA Image