نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه کارآفرینی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

2 گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران

3 گروه مدیریت، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

چکیده

کسب‌‌وکارهای نوآفرین (استارتاپ) نرخ شکست بسیار بالایی دارند و عوامل متنوعی در شکست آنها در مراحل مختلف زندگی دخیل هستند، که در این میان عوامل رفتارمحور قابلیت کنترل و پیشگیری بیشتری دارند. لذا هدف اصلی این پژوهش مشارکت نظری در کاهش نرخ شکست از طریق ارائه یک مدل چرخه عمر مناسب برای بررسی رفتار، اقدامات و تصمیمات نوآفرین است. پژوهش حاضر به روش فراترکیب با الگوی هفت مرحله‌ای سندلوسکی و باروسو انجام شد. محققین در مرحله جستجوی نظام‌مند 160 مقاله و منبع مرتبط را شناسایی و با استفاده از برنامه CASP، 33 مقاله و منبع کاملاً مناسب برای تحلیل را انتخاب نمودند. با تحلیل مضمون مراحل چرخه عمر مدل‌های مختلف، کد‌ها و مضامین لازم برای مقوله‎بندی و طرح‎‎ریزی مدل تلفیقی به دست آمد و شبکه مضامین حاصله با کمک نرم افزار مکس کیودا ترسیم شد. برای بررسی روایی و پایایی درونی مقوله‌بندی‌ها از ارزیابی شش تن از خبرگان و شاخص کاپای کوهن استفاده‌ شد. خبرگان به روش گلوله برفی انتخاب شدند و با کمک خبرگان مقوله‌های مدل بر مبنای مولفه‌های دو نظریه رفتارمحور کسب‌وکار تحلیل گردید. در نتیجه این فراترکیب یک مدل رفتارمحور حاصل شد که 6 مقوله تِم‌ فراگیر شامل: ایده و اعتبارسنجی فرصت، کشت و برپایی، شروع تجاری، رشد، گسترش مقیاس/بلوغ، و افول/احیاء، گردیده و ذیل آنها 14 مقوله تِم سازمان دهنده را در بر می‌گیرد. این مدل می‌تواند به عنوان یک ابزار تحلیلی برای درک بهتر مراحل تکاملی نوآفرین و شناسایی چالش‌های موجود در هر مرحله از چرخه عمر نوآفرین مورد استفاده قرار گیرد.

کلیدواژه‌ها

CAPTCHA Image