نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانش اموخته دکتری رشته مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحدعلوم و تحقیقات ، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

2 دانشیار گروه مدیریت، دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری- تهران- ایران

3 استاد گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحدعلوم و تحقیقات ، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

4 استادیار گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحدعلوم و تحقیقات ، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

چکیده

فرهنگ سازمانی نوآورانه زیرساخت و بستر لازم برای اجرای نوآوری سازمانی را فراهم می‌نماید. این پژوهش با هدف طراحی الگوی فرهنگ سازمانی مبتنی بر نوآوری در نظام اداری ایران با رویکرد آینده‌پژوهی انجام شده است.پژوهش از نظر هدف توسعه‌ای، از لحاظ نتیجه کاربردی و از منظر جمع آوری اطلاعات به روش آمیخته می باشد.جامعه آماری شامل اساتید و خبرگان نظام اداری آشنا به حوزه رفتار سازمانی و فرهنگ می باشند که به روش نمونه‌گیری غیراحتمالی و به صورت هدفمند انتخاب شدند.در این پژوهش،داده‌ها از طریق مصاحبه‌های نیمه‌ ساختاریافته گردآوری شده و این فرایند تا رسیدن به مرحله اشباع نظری ادامه یافته است.تجزیه و تحلیل دادههای کیفی با استفاده از روش تحلیل تم انجام گرفت.برای محاسبه پایایی بازآزمون،از میان مصاحبههای صورت‌گرفته،سه مصاحبه انتخاب شد و در یک بازه زمانی ده روزه، دو بار کدگذاری شدند.نتایج پژوهش منجر به ارائه الگوی جدید در حوزه فرهنگ سازمانی نوآورانه گردید،که شامل عوامل قابل مشاهده(رهبری استراتژیک نوآوری، منابع سازمانی، مدیریت دانش، توسعه و توانمندسازی، مدیریت ایده‌ها، ارتباطات، ساختار سازمانی)؛شالوده های زیر بنایی(ارزشها و نگرشها)؛روندهای تاثیر گذار(اقتصادی، فناوری، اجتماعی، زیست محیطی، سازمانی و سیاسی) و پیامدهای فرهنگ نوآورانه(سازمانی و اجتماعی) در نظام اداری ایران می باشد. در مرحله کمی، برای بررسی و اعتبارسنجی عوامل شناسایی‌شده، از روش دلفی کلاسیک استفاده شد. دادههای گردآوری‌شده در این مرحله با استفاده از روشهای آماری نظیر ضریب هماهنگی کندال، معیارهای گرایش به مرکز و پراکندگی تحلیل شدند.نتایج پژوهش می‌تواند برای مدیریت فرهنگ سازمانی نوآورانه در نظام اداری ایران مفید بوده و زمینه مناسبی برای تقویت فرایندهای نظام اداری ایجاد نماید.

کلیدواژه‌ها

CAPTCHA Image