نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 1- دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی گرایش سیاستگذاری سازمانی دانشگاه بین المللی امام رضا علیه السلام 2- مدیرعامل شرکت توزیع نیروی
2 گروه مدیریت، دانشگاه بین المللی امام رضا (ع)، مشهد، ایران
3 گروه مدیریت دانشگاه بین المللی امام رضا (ع)، مشهد، ایران
4 گروه مدیریت، دانشگاه امام صادق (ع)، تهران، ایران
چکیده
زیستبوم بازار برق را می توان محیطی دانست که بازیگران مختلف صنعت برق تبادلات مالی عمده ای را با یکدیگر دارند. علاوه بر تعاملات اقتصادی و مالی، این بازیگران به انحا مختلفی به همآفرینی ارزش در حوزههای مختلف سیاسی-قانونی، اجتماعی-زیستمحیطی و فنی دارند. در این پژوهش پس از مروری بر ادبیات موضوع، بازیگران و دامنههای بازیگری زیستبوم بازار برق ایران شناسایی شد؛ سپس نقشههای شناختی تعاملات بازیگران ترسیم شد و با وزندهی به حوزههای همآفرینی ارزش، نقشه شناختی تجمیعی این تعاملات بدست آمد. با استفاده از مصاحبه نیمهساختاریافته پیشرانهای تکاملی این زیستبوم شامل سیاستگذاری تشویقی با تأکید بر بهرهوری انرژی، خصوصیسازی و اصلاح فرایندهای گردش مالی و نقدینگی، ناترازی در تولید و مصرف برق، تسهیلگری در تعاملات کلان، توسعه سازوکارهای بازار برق و سرانجام تحریمها و محدودیتها شناسایی شد. با اعمال تاثیر این پیشرانها بر گرههای گراف نقشه شناختی تجمیعی و تحلیل حساسیت آن با استفاده از روش ارزش پایدار ماتریس، نقشه شناختی مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج تحلیل حساسیت مدل ریاضی بدستآمده از زیستبوم صنعت برق ایران نشان میدهد، ناترازی در تولید و مصرف برق که یک پیشران مرکزگرا است بیشترین تاثیر را در انقباض زیستبوم و توسعه سازوکارهای بازار برق که یک پیشران مرکزگریز است، بیشترین تاثیر را در پویایی زیستبوم خواهدداشت. در پایان راهکارهایی برای بهبود شرایط زیستبوم با تغییر در این دو پیشران اساسی داده شده است.
کلیدواژهها
ارسال نظر در مورد این مقاله