وحید فتاحی سرند؛ علی شائمی برزکی؛ هادی تیموری
چکیده
چکیدههدف این تحقیق طراحی الگوی هویتسازمانی در گروه صنعتی تراکتورسازی ایران است. تحقیق حاضر از نظر روش تحقیق از نوع آمیخته کیفی و کمی بوده است. در بخش کیفی از نظریه داده بنیاد برای ساخت مدل مفهومی هویتسازمانی استفاده شده است. در این بخش از خبرگان آشنا به موضوع هویتسازمانی شامل مدیران ارشد شرکت تراکتورسازی ایران استفاده شده است. ...
بیشتر
چکیدههدف این تحقیق طراحی الگوی هویتسازمانی در گروه صنعتی تراکتورسازی ایران است. تحقیق حاضر از نظر روش تحقیق از نوع آمیخته کیفی و کمی بوده است. در بخش کیفی از نظریه داده بنیاد برای ساخت مدل مفهومی هویتسازمانی استفاده شده است. در این بخش از خبرگان آشنا به موضوع هویتسازمانی شامل مدیران ارشد شرکت تراکتورسازی ایران استفاده شده است. دادهها به روش مصاحبه نیمه ساختاریافته جمعآوری گردیده است. جهت تجزیهوتحلیل دادهها از فرایند سهمرحلهای کدگذاری باز، محوری و انتخابی استفاده شده که یافتههای این بخش نشان دهنده مدل پارادایم هویتسازمانی شامل 52 مفهوم و 33 مقوله فرعی بوده است. در بخش کمی پژوهش نیز، نمونه آماری تحقیق 330 نفر تعیین گردیده است. بهمنظور جمعآوری دادهها از پرسشنامه محقق ساخته براساس مقولههای فرعی و مفاهیم به دست آمده از مرحله کیفی پژوهش استفاده شده است. یافتههای بخش کمی با استفاده از تحلیل عاملی تأییدی نشان میدهد که همه مدلهای تأییدی از نظر شاخصهای برازش مدل تأیید شده است. نتایج بیانگر این موضوع است که هویت درونی، توانمندسازی و هویت مبتنی بر شغل بهعنوان شرایط علی شکلگیری هویتسازمانی، سبک رهبری و اخلاقیات سازمانی بهعنوان شرایط زمینهای و عوامل مدیریتی و الزامات مالی شرایط مداخلهگر شکلگیری هویتسازمانی میباشند. در این راستا سازمان برای ایجاد و افزایش هویتسازمانی بایستی راهبردهایی مانند حمایت سازمانی درک شده و جامعهپذیری سازمانی را در پیش گرفته که منجر به پیامدهای فردی و سازمانی مانند افزایش عملکرد میگردد.
علی صفری؛ هادی تیموری؛ زهرا قشقایی؛ مهدی آقایی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر معنویت در محیط کار بر برخی از متغیرهای رفتار سازمانی همچون شادی سازمانی، رفتار ضد شهروندی و صداقت و اعتماد در بین کارکنان شرکت گاز استان قم انجام شده و از نوع توصیفی همبستگی است. جامعه آماری پژوهش را کارکنان شرکت گاز استان قم که در زمان انجام پژوهش 250 نفر بودند، تشکیل میدهند. از این تعداد 200 نفر به روش نمونهگیری ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر معنویت در محیط کار بر برخی از متغیرهای رفتار سازمانی همچون شادی سازمانی، رفتار ضد شهروندی و صداقت و اعتماد در بین کارکنان شرکت گاز استان قم انجام شده و از نوع توصیفی همبستگی است. جامعه آماری پژوهش را کارکنان شرکت گاز استان قم که در زمان انجام پژوهش 250 نفر بودند، تشکیل میدهند. از این تعداد 200 نفر به روش نمونهگیری طبقهای متناسب با حجم، به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامهای محقق ساخته استفاده گردید که روایی آن به دو صورت محتوایی و سازه و پایایی پرسشنامه با استفاده از روش آلفای کرونباخ تأیید شد. تجزیه و تحلیل دادهها بر مبنای الگوسازی معادلات ساختاری و با استفاده از نرم افزارهای AMOS 20 صورت گرفت. نتایج آزمون فرضیههای پژوهش نشان داد که معنویت در محیط کار بر صداقت و اعتماد بین کارکنان تأثیر مستقیم و معناداری دارد. همچنین معنویت در محیط کار بر رفتار ضد شهروندی تأثیر معکوس و معناداری دارد. به علاوه معنویت در محیط کار بر شادی سازمانی تأثیر مستقیم و معناداری دارد و معنویت در محیط کار از طریق نقش میانجیگری رضایت شغلی بر رفتار ضد شهروندی تأثیرگذار است. بر اساس یافتههای پژوهش حاضر میتوان نتیجهگیری نمود که معنویت در محیط کار میتواند تأثیر مثبتی بر روی برخی از متغیرهای مثبت و تأثیر کاهشی بر برخی متغیرهای منفی رفتار سازمانی داشته باشد.