قاسم اسلامی؛ مریم رحیم نیا؛ مرضیه ادیب زاده
چکیده
زنان بهعنوان نیمی از جمعیت نقش قابلتوجهی در پیشرفت جامعه ایفا میکنند. حضور زنان در سالهای اخیر در سازمانهای دولتی بهطور چشمگیری افزایش پیدا کرده است. برای دستیابی به سازمانی که کمترین آسیبها را از پنهانکاری دانش میبیند، میتوان با ایجاد جوّی مبتنی بر امنیت روانشناختی، پنهانکاری را به حداقل رساند و ...
بیشتر
زنان بهعنوان نیمی از جمعیت نقش قابلتوجهی در پیشرفت جامعه ایفا میکنند. حضور زنان در سالهای اخیر در سازمانهای دولتی بهطور چشمگیری افزایش پیدا کرده است. برای دستیابی به سازمانی که کمترین آسیبها را از پنهانکاری دانش میبیند، میتوان با ایجاد جوّی مبتنی بر امنیت روانشناختی، پنهانکاری را به حداقل رساند و کامیابی شغلی، عملکرد و رفتارهای یاریرسان را بهبود بخشید. به همین دلیل هدف اساسی پژوهش حاضر بررسی این اثر در میان زنان شاغل سازمانهای دولتی است. پژوهش حاضر به لحاظ هدف، کاربردی و از نظر روش انجام کار، پیمایشی است. جامعۀ آماری متشکل از زنان شاغل در سازمانهای دولتی شهر مشهد است که 310 نفر بهعنوان نمونه آماری با استفاده از روش نمونهگیری غیرتصادفی در دسترس در نظر گرفته شدهاند. بهمنظور تجزیهوتحلیل دادهها مدلیابی معادله ساختاری برای بررسی برازش الگوی معادله ساختاری استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان میدهد پنهانکاری دانش بر امنیت روانشناختی و کامیابی شغلی اثر منفی و معناداری دارد. از دیگر یافتهها اثر مثبت امنیت روانشناختی بر کامیابی شغلی و تأثیر کامیابی شغلی بر عملکرد شغلی و رفتار یاریرسان است. یافته ها همچنین بر نقش میانجی امنیت روانشناختی و کامیابی شغلی و نقش تعدیلگری بدبینی سازمانی در رابطه میان پنهانکاری دانش و امنیت روانشناختی تأکید دارند.
یوسف رمضانی؛ زهرا کریمی؛ سعید جفا
چکیده
ازآنجاکه رفتار سازمانی نوین و عملکرد سازمانی با پیچیدگیهایی روز افزون مواجه است، آشنایی بیشتر مدیران و کارکنان سازمانها با این پیچیدگیها و در نتیجه تلاش در راستای افزایش عملکرد منابع انسانی ضروری است. لذا پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر کار عاطفی بر عملکرد شغلی با توجه به نقش تعدیلگری حمایت سازمانی، حمایت مدیریت و حمایت همکار ...
بیشتر
ازآنجاکه رفتار سازمانی نوین و عملکرد سازمانی با پیچیدگیهایی روز افزون مواجه است، آشنایی بیشتر مدیران و کارکنان سازمانها با این پیچیدگیها و در نتیجه تلاش در راستای افزایش عملکرد منابع انسانی ضروری است. لذا پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر کار عاطفی بر عملکرد شغلی با توجه به نقش تعدیلگری حمایت سازمانی، حمایت مدیریت و حمایت همکار در سال 1396 در بین کارکنان یک سازمان عمومی در شهر مشهد انجام شده است. بدین منظور نمونهای شامل 376 نفر از کارکنان به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب و بهمنظور جمعآوری اطلاعات، پرسشنامه استانداردکار عاطفی، عملکرد شغلی، حمایت سازمانی، حمایت مدیریت و حمایت همکار توزیع شد. روایی محتوایی پرسشنامه با استفاده از نظر خبرگان و روایی سازه آن با استفاده از تحلیل عاملی تأییدی مورد بررسی قرار گرفت. ضریب آلفای کرونباخ بزرگتر از70% برای سازههای مختلف پرسشنامه، پایایی آن را مورد تأیید قرار داد. از روش مدلسازی معادلات ساختاری برای آزمون فرضیهها استفاده شد. نتایج پژوهش حاکی از این بود که اقدام عمیق و سطحی به ترتیب برابر با 141/0 و 146/0 بر عملکرد شغلی اثر گذار هستند که هر دو در سطح اطمینان 95/0 معنادار میباشند. علاوه بر این نتایج حاصل از بررسی نقش تعدیلگر حمایت مدیریت، حمایت همکار و حمایت سازمانی نیز بیانگر تأیید نقش تعدیلگری این متغیرها در رابطه بین اقدام عمیق و اقدام سطحی با عملکرد شغلی میباشند.
یوسف رمضانی؛ امیر حسین باقریه مشهدی؛ آرزو رمضانی چاهک؛ منیره حسین پور
چکیده
تاکنون تلاشهای زیادی صورت گرفته تا عوامل مؤثر بر عملکرد شغلی در دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی مورد شناسایی قرار گیرد. بااینحال اکثر این مطالعات در خارج از کشور انجام شده و بدین لحاظ بومیسازی آن در نظام آموزش عالی کشور نیازمند توجه ویژه است. هدف از پژوهش حاضر، مطالعه عملکرد شغلی در دانشگاه با تأکید بر عوامل رضایت شغلی، گرایش ...
بیشتر
تاکنون تلاشهای زیادی صورت گرفته تا عوامل مؤثر بر عملکرد شغلی در دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی مورد شناسایی قرار گیرد. بااینحال اکثر این مطالعات در خارج از کشور انجام شده و بدین لحاظ بومیسازی آن در نظام آموزش عالی کشور نیازمند توجه ویژه است. هدف از پژوهش حاضر، مطالعه عملکرد شغلی در دانشگاه با تأکید بر عوامل رضایت شغلی، گرایش کاری و تعهد سازمانی است. این پژوهش به لحاظ هدف، کاربردی و از نوع تحقیقات توصیفی – پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش را کارکنان یک موسسه آموزش عالی شهر مشهد به تعداد 96 نفر تشکیل داده و روش نمونهگیری سرشماری است که درنهایت تعداد 92 پرسشنامه جمعآوری شد. ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامه استاندارد شامل 28 سؤال میباشد که از روایی و پایایی مناسب برخوردار است. همچنین بهمنظور سنجش مدل و برازندگی آن به بررسی شاخصهای برازندگی مدل پرداخته شد که نتایج آن بیانگر مناسب بودن مدل است. بهمنظور آزمون فرضیات نیز از روش معادلات ساختاری و نرمافزار Smart-PLS استفاده شده است. نتایج نشان میدهد که تعهد سازمانی تأثیر مثبت و معنیداری بر رضایت شغلی و عملکرد شغلی دارد. همچنین رضایت شغلی و گرایش کاری تأثیر مثبت و معنیداری بر عملکرد شغلی دارند. بااینحال تأثیر معنیدار گرایش کاری بر رضایت شغلی مورد تأیید قرار نگرفته است.
مهران مهدی زاده؛ ناهید درستکار احمدی؛ محمدرحیم رمضانیان
چکیده
از وظایف مدیران سازمان هاست که با اتخاذ راهبردهایی زمینه تغییر و تحولات مثبت در نگرش، احساسات و عملکرد کارکنان فراهم آورند؛ در غیر این صورت برخی مشاغل به دلیل نداشتن آزادی عمل و تنوع در وظایف منجر به تغییر نگرش کارکنان نسبت به شغل و سازمان در جهت منفی، آسیب های روحی-روانی و در نهایت کاهش عملکرد شغلی می گردند. از اهداف این پژوهش، شناسایی ...
بیشتر
از وظایف مدیران سازمان هاست که با اتخاذ راهبردهایی زمینه تغییر و تحولات مثبت در نگرش، احساسات و عملکرد کارکنان فراهم آورند؛ در غیر این صورت برخی مشاغل به دلیل نداشتن آزادی عمل و تنوع در وظایف منجر به تغییر نگرش کارکنان نسبت به شغل و سازمان در جهت منفی، آسیب های روحی-روانی و در نهایت کاهش عملکرد شغلی می گردند. از اهداف این پژوهش، شناسایی علل ریشه ای این مشکلات و تبیین مزایای راهبرد تصمیم گیری مشارکتی بوده و در این راستا مدلی مفهومی که نشانگر رابطه میان راهبرد تصمیم مشارکتی با سایر متغیرهاست، ارائه شده است. برای پژوهش حاضر، علاوه بر مطالعات کتابخانه ای، پرسشنامه ای تدوین و در کلیه شعب بانک مسکن شهرستان رشت توزیع و پس از تکمیل عودت داده شده است (151 نفر). روایی آن با روش اعتبار محتوا و عاملی و پایایی آن با آلفا کرونباخ 7/88% ، مورد تأیید قرار گرفته است. سپس، فرضیات پژوهش با استفاده از نرم افزارهای آماری تحلیل گردیده و یافته ها حاکی از آن است که مشارکت در تصمیم گیری به واسطه نگرش و عواطف، عملکرد کارکنان را بهبود می بخشد؛ بنابراین 4 فرضیه تأیید و یک فرضیه رد شده و مدلی که به وسیله معادلات ساختاری برای پژوهش طراحی گردیده، براساس شاخص های برازش مدل، که همگی مقادیر بالای 90 درصد را کسب کرده اند، مورد قبول واقع شده است.
نسترن قرهباغی؛ فریبرز رحیمنیا
چکیده
اگر رهبران در وظیفه اساسی ارزیابی صحیح احساسات و هیجانها شکست بخورند، هیچ یک از کارهای انجام شده، نمیتواند آن اندازه که باید و شاید، مؤثر واقع شود. از دیگر سو، لزوم توجه به عملکرد شغلی و بهطبع آن عملکرد زمینهای به دلیل رفتارهای مثبتی همچون همکاری با دیگران و تلاش مضاعف ضروری به نظر میرسد. همچنین، براساس این نگرش که چرخه آموزش ...
بیشتر
اگر رهبران در وظیفه اساسی ارزیابی صحیح احساسات و هیجانها شکست بخورند، هیچ یک از کارهای انجام شده، نمیتواند آن اندازه که باید و شاید، مؤثر واقع شود. از دیگر سو، لزوم توجه به عملکرد شغلی و بهطبع آن عملکرد زمینهای به دلیل رفتارهای مثبتی همچون همکاری با دیگران و تلاش مضاعف ضروری به نظر میرسد. همچنین، براساس این نگرش که چرخه آموزش و پرورش عمدتاً حول محور آموزشِشناختی میچرخد، پرورش ابعاد عاطفی- اجتماعی، کمتر مورد توجه قرار گرفته است. همچنین آگاهسازی هرچه بیشتر مدیران مدارس نسبت به تأثیر ویژگیهای رهبریتحولگرا بر بروز رفتارهایی چون همکاری و تلاش بالاتر از حد انتظار، ضروری است؛ ازاین رو این مطالعه، تأثیرگذاری سبکرهبریتحولگرای مدیران مدارس را بر عملکرد زمینهای کارکنان از طریق هوشهیجانی مدیران، مورد بررسی قرارمی دهد. جامعه آماری مدیران و معاونین جهت تکمیل پرسشنامه هوشهیجانی و عملکرد زمینهای و جامعه آماری معلمان جهت پاسخ به پرسشنامه سبکرهبریتحولگرا در نظر گرفته شده و پرسشنامههای تحقیق به طور تصادفی میان 136 نفر از مدیران و معاونین و 234 نفر از معلمان توزیع گردید. پس از آزمون فرضیهها از طریق نرمافزار پیالاس، ضرایب مسیر به دست آمده در سطح خطای 0.05 حاکی از تأیید مدل کلی بود. بدین ترتیب مشخص گردید سبکرهبریتحولگرای مدیران بر هوش هیجانی خود آنان تأثیر مثبت و معناداری دارد. همچنین عملکرد زمینهای کارکنان به تفکیک از سبکرهبریتحول گرای مدیران و هوشهیجانی آنان تأثیر پذیرفته و مسیر غیرمستقیم تأثیر سبکرهبریتحولگرای مدیران بر عملکرد زمینهای کارکنان از طریق هوشهیجانی مدیران نیز معنادار شناخته شد.