طراحی مدل اعتماد سازمانی با رویکرد نظریه‌پردازی داده‌بنیاد

آرزوسادات هاشمی امین؛ غلامرضا ملک زاده؛ یعقوب مهارتی

دوره 16، پاییز و زمستان 1403 ، بهمن 1403، ، صفحه 107-156

https://doi.org/10.22067/tmj.2024.86226.1530

چکیده
  اعتماد در سازمان به سه دسته اعتماد فردی، اعتماد بین‌فردی و اعتماد سازمانی تقسیم می‌شود. چون در گذشته کمتر تحقیقی به‌طور خاص به اعتمادسازمانی پرداخته، هدف پژوهش حاضر، ارائه مدل مفهومی اعتماد سازمانی در سازمان‎‌های دولتی خراسان رضوی است. این پژوهش کیفی و بر پایه نظریه داده بنیاد با رویکرد نظام‌مند می‌باشد. پس از انجام 17 مصاحبه ...  بیشتر

طراحی مدل افشاگری سازمانی در سازمان‌های دولتی

شهرام پورمحمد؛ محمدرضا جابرانصاری؛ یوسف محمدی مقدم؛ محمد حکاک؛ عادل صلواتی

دوره 16، بهار و تابستان 1403 ، مرداد 1403، ، صفحه 1-30

https://doi.org/10.22067/tmj.2024.84001.1473

چکیده
  امروزه، سازمان­ها نقش مهمی در پیشرفت کشور و تحولات اثرگذار در توسعه جامعه دارند؛ اما گاهی اقداماتی در سازمان­های دولتی صورت می­گیرد که نقش عمده­ای در روابط و عملکرد سازمان خواهد داشت. یکی از این اقدامات سازمانی افشاگری در سازمان است که بسیار موردتوجه قرار گرفته است؛ ازاین­رو تحقیق حاضر با هدف طراحی مدل افشاگری سازمانی در ...  بیشتر

شناسایی شاخص‌ها و پیامدهای رهبری استثمارآمیز در سازمان‌های دولتی با رویکرد FCM

علی شریعت نژاد؛ فرناز مهدی خانی

دوره 15، پاییز و زمستان 1402 ، اسفند 1402، ، صفحه 238-272

https://doi.org/10.22067/tmj.2024.84834.1491

چکیده
  ‌سبک رهبری استثمارآمیز از سبک‌های غیرکارکردی و مخرب رهبری است که اثرات و تبعات منفی برای سازمان دارد. مدیران و رهبرانی که با این سبک به مدیریت و رهبری سازمان خود می­پردازند، موجب بروز آسیب­های فردی، گروهی و سازمانی می­گردند. براین اساس پژوهش حاضر باهدف شناسایی شاخص‌ها و پیامدهای رهبری استثمار آمیز در سازمان‌های دولتی انجام ...  بیشتر

بررسی تأثیر شایعه‌پراکنی و سخن‌چینی در سازمان‌های بخش دولتی بر نگرش‌های شغلی و عملکرد کاری کارکنان از طریق بدانگارپنداری سازمانی

حبیب الله دعایی؛ قاسم اسلامی؛ محمد غلامی

دوره 13، بهار و تابستان 1400 ، شهریور 1400، ، صفحه 55-84

https://doi.org/10.22067/pmt.v12i1.86295

چکیده
  به‌عنوان پدیده­های طبیعی اجتماعی، شایعه‌پراکنی و سخن‌چینی در محیط­های اجتماعی ازجمله محل کار اجتناب‌ناپذیرند. تخمین زده می‌شود که افراد دوسوم از وقت خود را صرف بحث در مورد موضوعات اجتماعی می­کنند، لذا محل کار زمینه‌ای ایده آل برای این دو رفتار است. شایعه‌پراکنی و سخن‌چینی، رفتارهایی هستند که تقریباً همه افراد در هر سازمانی ...  بیشتر