مژگان درخشان؛ خلیل زندی
چکیده
رسواییهای اخلاقی اخیر، موجب گرایش و علاقه فزاینده به موضوعاتی همچون اخلاق سازمانی و مسئولیتپذیری اجتماعی سازمان گشته و بهتبع این علاقه، گرایش و توجه ویژهای نیز به موضوع فضیلت در سازمان مبذول شده است. در جستجوی شناسایی عوامل مؤثر بر ارتقای فضیلت سازمانی، پژوهش توصیفی-همبستگی حاضر به بررسی رابطه بین رهبری اصیل و فضیلت سازمانی ...
بیشتر
رسواییهای اخلاقی اخیر، موجب گرایش و علاقه فزاینده به موضوعاتی همچون اخلاق سازمانی و مسئولیتپذیری اجتماعی سازمان گشته و بهتبع این علاقه، گرایش و توجه ویژهای نیز به موضوع فضیلت در سازمان مبذول شده است. در جستجوی شناسایی عوامل مؤثر بر ارتقای فضیلت سازمانی، پژوهش توصیفی-همبستگی حاضر به بررسی رابطه بین رهبری اصیل و فضیلت سازمانی پرداخت. جامعه آماری، شامل کلیه کارکنان ستادی اداره کل راه و شهرسازی استان کرمان بود که با استفاده از شیوه نمونهگیری تصادفی ساده، 118 نفر از آنها، به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامههای استاندارد رهبری اصیل (والومبا و همکاران، 2008) و فضیلت سازمانی (کمرون و همکاران، 2004) بود که روایی و پایایی آنها مورد تأیید قرار گرفت. تجزیهوتحلیل دادهها نیز با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه بهشیوه همزمان انجام گرفت. نتایج نشان داد رهبری اصیل و ابعاد آن، رابطه مثبت و معناداری با فضیلت سازمانی داشتند. از میان ابعاد رهبری اصیل، به ترتیب پردازش متوازن، خودآگاهی، چشمانداز اخلاقی درونی و شفافیت ارتباطی، بیشترین همبستگی را با فضیلت سازمانی داشتند. همچنین،ابعاد رهبری اصیل، پیشبینی کننده معنادار فضیلت سازمانی بودند.
لیلا مرتضوی؛ محمدحسین شجاعی
چکیده
هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطۀ بین ادراک کارکنان از رهبری اصیل و مالکیت روانشناختی ترویجی و مالکیت روانشناختی پیشگیریکنندۀ آنها است. در این راستا، از روش پژوهش پیمایشی- تحلیلی استفاده شد. جامعه آماری این پژوهش را کلیه کارکنان واحدهای ستادی شرکت سهامی بیمه ایران در شهر تهران، تشکیل داد که از میان آنها ۱۲۹ نفر بر اساس جدول مورگان ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطۀ بین ادراک کارکنان از رهبری اصیل و مالکیت روانشناختی ترویجی و مالکیت روانشناختی پیشگیریکنندۀ آنها است. در این راستا، از روش پژوهش پیمایشی- تحلیلی استفاده شد. جامعه آماری این پژوهش را کلیه کارکنان واحدهای ستادی شرکت سهامی بیمه ایران در شهر تهران، تشکیل داد که از میان آنها ۱۲۹ نفر بر اساس جدول مورگان بهعنوان نمونه آماری به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شد. گردآوری دادههای پژوهش حاضر از طریق پرسشنامه مالکیت روانشناختی آلکرز (۲۰۱۱) و پرسشنامه رهبری اصیل آولیو (۲۰۰۷) انجام شد. روایی و پایایی پرسشنامههای یادشده، به ترتیب با استفاده از روایی صوری، روایی سازه و همچنین محاسبه آلفای کرونباخ مورد بررسی قرار گرفت. بهعلاوه، برای تجزیهوتحلیل دادهها و آزمون فرضیههای پژوهش از مدلسازی معادلات ساختاری و آزمون فریدمن با بهرهگیری از نرمافزارهای Amos و SPSS استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد میان رهبری اصیل و مالکیت روانشناختی ترویجی رابطه مثبت معنادار وجود دارد. درحالیکه بین رهبری اصیل و مالکیت روانشناختی پیشگیریکننده یا قلمروگرایی، رابطه مثبت و معنادار وجود ندارد. همچنین، مؤلفههای خودآگاهی، نگرش اخلاقی درونی شده، شفافیت رابطهای و پردازش متعادل اطلاعات با مؤلفههای خودکارآمدی، تعلق، همانندی و پاسخگویی رابطه مثبت معنادار دارند. امّا بین نگرش اخلاقی درونی شده و قلمرو گرایی رابطه معنادار وجود ندارد.