سید رضا سید جوادین؛ فرشته امین؛ عباسعلی رستگار؛ سعید رئوفی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف دستیابی به نظریهای در حوزه جامعهپذیری سازمانی در نظام بانکی ایران با استفاده از روش نظریهپردازی داده بنیاد صورت گرفته است. اهمیت پرداختن به موضوع جامعهپذیری سازمانی از آن رو است که با ارتقاء سازگاری کارکنان در سازمان و کسب مهارتهای فنی و کارکردی مناسب، ضمن کارآمدشدن سازمان، کارکنان رضایت بیشتری را تجربه ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف دستیابی به نظریهای در حوزه جامعهپذیری سازمانی در نظام بانکی ایران با استفاده از روش نظریهپردازی داده بنیاد صورت گرفته است. اهمیت پرداختن به موضوع جامعهپذیری سازمانی از آن رو است که با ارتقاء سازگاری کارکنان در سازمان و کسب مهارتهای فنی و کارکردی مناسب، ضمن کارآمدشدن سازمان، کارکنان رضایت بیشتری را تجربه مینمایند. برای استخراج مؤلفههای اصلی و تأثیرگذار بر جامعهپذیری کارکنان از مصاحبه نیمه ساختار یافته استفاده شده است و با 19 نفر از متخصصان حوزه منابع انسانی در نظام بانکی در سطح شهر تهران، با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند، مصاحبه عمیق به عمل آمد. در این پژوهش با استفاده از روش داده بنیاد، در مرحله کدگذاری باز، 49 مفهوم و 19 مقوله استخراج شد. یافتههای پژوهش نشان داد که برای رسیدن به یک مدل توسعه یافته از جامعهپذیری سازمانی در نظام بانکی ایران، باید آن را به عنوان یک فرایند مستمر و مداوم در نظر گرفت تا از رهگذر حمایت گری مدیران ارشد، مسئولیتپذیری اجتماعی و فرهنگسازمانی جامعه پذیر، ارزشها و هنجارها و نقشهای مورد انتظار از فرد بهطور شفاف و مشخص، منتقل گردد.
مسعود حکیمی؛ حمید عرفانیان خانزاده؛ مسعود طاهری لاری
چکیده
در سالهای اخیر در حوزه مدیریت سازمانها، توانایی ایجاد هویت سازمانی و حس تعلق به سازمان توسط مدیریت را نقطه اهرمی توفیق سازمان میدانند و مهمتر از آن ،نحوۀ شکلگیری آن در سازمان و همچنین چگونگی پذیرش آن از سوی کارکنان است. صاحبنظران سهم جامعهپذیری با کیفیت را در این مهم قابل اعتنا میدانند. درحالیکه بیشتر تحقیقات قبلی به ...
بیشتر
در سالهای اخیر در حوزه مدیریت سازمانها، توانایی ایجاد هویت سازمانی و حس تعلق به سازمان توسط مدیریت را نقطه اهرمی توفیق سازمان میدانند و مهمتر از آن ،نحوۀ شکلگیری آن در سازمان و همچنین چگونگی پذیرش آن از سوی کارکنان است. صاحبنظران سهم جامعهپذیری با کیفیت را در این مهم قابل اعتنا میدانند. درحالیکه بیشتر تحقیقات قبلی به محرکهای مالی مؤثر بر هویت سازمانی پرداختهاند، این پژوهش با هدف بررسی نقش جامعهپذیری سازمانی در رابطه منبع کنترل و هویت سازمانی پرداخته است و 637 نفر از کارکنان دانشگاه فردوسی مشهد با روش تصادفی طبقهای با تخصیص متناسب انتخاب گردید. جهت جمعآوری دادههای پژوهش از پرسشنامههای استاندارد هویت سازمانی ادوارد و پکی (2007)، منبع کنترل راتر (1996) و جامعهپذیری تائورمینا (2004) استفاده شده است. روایی پرسشنامهها از روایی سازه و محتوا، همچنین پایایی از آلفای کرونباخ تأیید گردیده است. همچنین جهت آزمون فرضیههای پژوهش براساس روش مدلسازی معادلات ساختاری توسط نرمافزار PLS3 استفاده شده است. نتایج پژوهش بیانگر این است که، جامعهپذیری سازمانی رابطه منبع کنترل درونی و هویت سازمانی را میانجیگری میکند؛ درحالیکه جامعهپذیری سازمانی نتوانست رابطه منبع کنترل بیرونی و هویت سازمانی را میانجیگری کند که نشان از اهمیت برنامۀ جامعهپذیری در احساس هویت سازمانی است.
مرتضی مرادی؛ ساناز روستایی
چکیده
هدف این مقاله، تبیین ارتباط بین جامعه پذیری و رفتار شهروندی سازمانی و متغیرهای جو اخلاقی، هویت و تعهد سازمانی بود. در این راستا جامعه آماری را کارکنان بیمارستان امیرالمؤمنین (ع) شهر اراک بالغ بر ۷۵۰ نفر تشکیل داد و با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده، ۳۱۵ نفر بهعنوان نمونه آماری انتخاب شد. برای جمعآوری داده ها، از پرسشنامه ...
بیشتر
هدف این مقاله، تبیین ارتباط بین جامعه پذیری و رفتار شهروندی سازمانی و متغیرهای جو اخلاقی، هویت و تعهد سازمانی بود. در این راستا جامعه آماری را کارکنان بیمارستان امیرالمؤمنین (ع) شهر اراک بالغ بر ۷۵۰ نفر تشکیل داد و با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده، ۳۱۵ نفر بهعنوان نمونه آماری انتخاب شد. برای جمعآوری داده ها، از پرسشنامه استفاده به عمل آمد و روایی سازه آن با استفاده از تحلیل عاملی تأییدی و پایایی آن، به روش آلفای کرونباخ تأیید شد. آزمون فرضیه های پژوهش، با مدل سازی معادلات ساختاری، در نرم افزار لیزرل انجام گرفت. نتایج نشان داد که جامعه پذیری سازمانی با جو اخلاقی سازمانی، هویت سازمانی، تعهد سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی رابطه مثبت و معنا دار دارد و این رابطه مثبت و معنادار بین جو اخلاقی با متغیرهای سه گانه هویت، تعهد و رفتار شهروندی سازمانی نیز برقرار است. همچنین ارتباط بین هویت و تعهد بر رفتار شهروندی سازمانی تایید شد.