نوع مقاله : مقالات
نویسندگان
چکیده
در هزاره سوم، مدیریت دانش به عنوان یک نیاز راهبردی برای مؤسسات آموزشی و آموزش عالی مطرح شد. در واقع، میزان بهره گیری سازمان ها و جوامع از سرمایه های انسانی، فکری و اطلاعاتی، برتری بلندمدت آنها را تضمین میکند. امروزه، افزایش قابلیت ها و توان ارتقای مهارت های آموزشی و پژوهشی از طریق بهره گیری خردمندانه از فناوری های نوین و به اشتراک گذاری دانش و افزایش همکاری ها بین دانشگاه ها و دانشگاهیان میسر شده است. با توجه به اهمیت مدیریت دانش در دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی، هدف پژوهش حاضر، ارزیابی وضعیت دانشگاه های منتخب کشور (تهران، اصفهان، تربیت مدرس، الزهرا، مازندران، گیلان، یزد، اراک و رازی) از لحاظ سطح مدیریت دانش است. این پژوهش از نوع توصیفی، مقطعی و کاربردی است و برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه استفاده شده است که پس از تایید روایی آن بین 355 نفر از اعضای هیأت علمی دانشگاه های یاد شده بر اساس نمونه گیری طبقهای توزیع گردید. تجزیه و تحلیل داده های پژوهش با استفاده از نرم-افزار SPSS16 صورت گرفت. یافته های پژوهش نشان می دهد موقعیت کلیه دانشگاه های منتخب، از لحاظ شاخص سطح مدیریت دانش، مناسب نبوده و کمتر از میانگین شاخص موردنظر است.
کلیدواژهها
- Abzari, M.; Sha’emi, A.; Talebi, H. & Abdolmanafi, S. (2011). Check the gap between existing and desired state of knowledge management in Iran's car industry, Public Management Journal, 3(6). (in persian)
- Alazmi, M. & Zairi, M. (2003). Knowledge management critical success factors, Journal of Knowledge Management, 3(15), 107-136
- Azizi, Sh.; Asad Nejad, M.; Zare Mirak Abad, A. & Hosseini, S. S. (2010). Evaluation and comparison of knowledge management between public and private organizations, Information Technology Management Journal, 2(2), 99. (in persian)
- Ciganek, A. P.; Moa, E., & Srite, M. (2010). Organizational culture for knowledge management systems: a study of corporate users, IGI Global.
- Davenport, T. & Prvsak, L. (2000). Knowledge management, Translated by: Hossein Rahman Seresht, Tehran, SAPCO published, (1nd Ed). (in persian)
- Doa’ee, H. & Dehgani Canij, J. (2010). Evaluation of the dimensions of knowledge management (case study: University of Yazd and Isfahan provinces), Letter of Higher Education Journal, 3(9), 23. (in persian)
- European Commission (2005). Mobilising the brain power of europe: enabling universities to make their full contribution to the lisbon strategy. COM 152 final. european commission.brussels.
- Haines, T. (2001). The problem of knowledge management. Available at: www. information. ir/hartly1.html.
- Hales, S. (2000). Better understanding knowledge for personal business success, Available at: www.insighting.co.uk
- Hales, S. (2001). Dimensions knowledge and its management, Available at: www.insight.co.uk
- Hazeri, A. & Sarraf’Zadeh, M. (2007). The role of knowledge management in universities and academic libraries, Electronic Journal of Clinical and Experimental Dermatology.
- Hicks, R. C.; Dattero, R., & Galup, S. D. (2007). A metaphor for knowledge management: islands in a tacit sea, Journal of Knowledge Management, 11(1), 5-16.
- Lee, H. & Choi, B. (2003). Knowledge management enablers, process and organizational performance: an integrative view and empirical examination, Journal of Management Information Systems, 20(1).
- Madhoushi, M. & Sadati, A. (2011). Review the impact of knowledge management on organizational entrepreneurship (case study: small and medium businesses east Mazandaran province), Entrepreneurship Development Journal, 3(12), 7. (in persian)
- Marquart, M. (2007) Creating a learning organization, Translatied by Mohammad Reza Zali. Tehran. Tehran university press, (1nd Ed).
- Mirzaee, H.; Saeedi, A.; Hashemi Mogaddam, A. & Hossein’Zadeh, F. (2010). Introduction to qualitative and quantitative research methods in social sciences, Tehran: iranian center for student opinion survey (Ayspa).
- Newman, B. & Conard, D. (1999). The knowledge management forum. Available at: www.km-forum.org
- Nonaka, I. & Takeuchi, H. (1995). The knowledge-creating company. New York: Oxford Press.
- Rooney, D. & Hearn, G. (2002). The future role of government in knowledge-based economy. Foresight, 4(6), 23-33.
- O’Dell, C. & Grayson, J. (1999). If only we knew what we know, New York: simon & schuster.
- Sarmad, Zohreh et al., (2005), Research methodology in behavioral sciences, Tehran, Agah publications. (in persian)
- Sanchez, M. P. & Elena, S. (2006). Intellectual capital in universities: improving transparency and internal management, Journal of Intellectual Capital, 7(4), 529-548.
- Sanchez, M. P.; Castrillo, R. & Elena, S. (2006). Paper presented at the international conference on science, technology and innovation indicators, History and new perspectives. lugano 15-17.
- Tuomi, I. (1998). The future of knowledge management. Available at: www. europa. eu. int/comm.
- Schein, E.H. (1998). Organizational psychology, (3nd Ed), prentice - hall (Englewood cliffs, NJ).
- Shankar, R.; Singh, M. D.; Gupta, A. & Narain, R. (2003). Strategic planning for knowledge management implementation in engineering firms, Journal of Intellectual Capital, 7(3), 82-91.
ارسال نظر در مورد این مقاله