مقالات
بررسی رابطه‌ رهبری تحول آفرین با یادگیری سازمانی (مورد مطالعه: شرکت سایپا)

سید محمد میرکمالی؛ فاطمه نارنجی ثانی؛ فرنوش اعلامی

دوره 3، شماره 2 ، مهر 1390، صفحه 1-27

https://doi.org/10.22067/pmt.v0i0.15935

چکیده
  چکیده لازمه تغییر و تحولات مستمر سازمانی در محیط های پویا و در حال تغییر امروز، وجود رهبرانی بصیر، راهبردی یا به عبارت روشن تر، رهبران تحول آفرین است. به دلیل توجه فزاینده به عامل رهبری در ایجاد تحولات سازمانی در سطح دنیا و نقش آن در یادگیری سازمانی، در این تحقیق سعی بر آن شده رابطه متقابل رهبری تحول آفرین و یادگیری سازمانی از طریق ...  بیشتر

مقالات
نقش آفرینی سرمایه اجتماعی سازمانی در گرایش به نوآوری سازمانی در شرکت‌های دانش بنیان (مورد مطالعه: شرکت های مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران)

مهران رضوانی؛ محمدتقی طغرایی

دوره 3، شماره 2 ، مهر 1390، صفحه 28-53

https://doi.org/10.22067/pmt.v0i0.15936

چکیده
  چکیده در کسب و‌کار پویای امروز، به دلیل ظهور سه روند عمده رقابت شدید بین المللی، بازارهای گسسته و تکنولوژی در حال تغییر، شاهد طرح بیش از پیش موضوع نوآوری هستیم. روندهای مذکور، علاقه صاحبنظران حوزه کسب و کار را به توجه شگرف و جستجو در مفهوم سرمایه اجتماعی به مثا‌به عا‌مل حیاتی در ارتقای سطح عملکرد سازمان و پیش آیند خلق مزیت رقابتی ...  بیشتر

مقالات
شناسایی و اولویت بندی عوامل موثر بر پیاده‌سازی کسب و کار الکترونیک در شرکت های کوچک و متوسط با استفاده از MADM فازی

یاسر امیـری؛ حبیب الله سالارزهی؛ رقیـه پریش

دوره 3، شماره 2 ، مهر 1390، صفحه 54-75

https://doi.org/10.22067/pmt.v0i0.15937

چکیده
  چکیده شرکت های کوچک و متوسط نقش عمده‌ای در اقتصاد ملی دارند. برخورداری از فرایندهای الکترونیکی فرصت‌های زیادی را برای این شرکت ها برای مشارکت در بازارهای منطقه‌ای و بین‌المللی فراهم می آورد. هدف پژوهش حاضر، بررسی عوامل موثر بر پیاده‌سازی کسب و کار الکترونیک در شرکت های کوچک و متوسط است. بدین منظور پس از بررسی پیشینه پژوهش و استخراج ...  بیشتر

مقالات
جایگاه مشارکت در ارتقای کیفیت خدمات: پارادایم نوین در تعامل سازمان – مشتری ( مورد مطالعه: گمرکات استان خراسان رضوی)

شمس الدین ناظمی؛ فریبرز رحیم نیا؛ علی میرابی

دوره 3، شماره 2 ، مهر 1390، صفحه 76-95

https://doi.org/10.22067/pmt.v0i0.15938

چکیده
  چکیده امروزه، اهمیت توجه به کیفیت خدمات ارائه شده به اندازه ای افزایش یافته که توجه بسیاری از اندیشمندان مراکز تحقیقاتی و مدیران سازمان ها را به خود معطوف داشته است؛ از این رو، دو مکتب فکری متمایز برای ارتقای کیفیت خدمات مطرح شده است: مکتب اول به نقش سازمان در بهبود کیفیت خدمات و مکتب دوم به نقش مشتریان در ارتقای کیفیت خدمات توجه دارد. ...  بیشتر

مقالات
تبیین رابطه کارکردهای مدیریت استراتژیک منابع انسانی و نوآوری فنی در دانشگاه-های دولتی استان اصفهان

سوسن بهرامی؛ سعید رجایی پور؛ تقی آقا حسینی؛ حسنعلی بختیار نصرآبادی

دوره 3، شماره 2 ، مهر 1390، صفحه 96-115

https://doi.org/10.22067/pmt.v0i0.15939

چکیده
  چکیده هدف از این مطالعه، بررسی رابطه ساده و چندگانه کارکردهای مدیریت استراتژیک منابع انسانی و نوآوری فنی در دانشگاه های دولتی استان اصفهان است. در این پژوهش480 نفر از اعضای هیأت علمی دانشگاه های دولتی استان اصفهان با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای متناسب با حجم مورد مطالعه قرار گرفته اند. به منظور گردآوری داده ها از پرسشنامه کارکردهای ...  بیشتر

مقالات
ارزیابی سطح مدیریت دانش در دانشگاه های منتخب

مهرداد مدهوشی؛ عیسی نیازی

دوره 3، شماره 2 ، مهر 1390، صفحه 116-137

https://doi.org/10.22067/pmt.v0i0.15941

چکیده
  چکیده در هزاره سوم، مدیریت دانش به عنوان یک نیاز راهبردی برای مؤسسات آموزشی و آموزش عالی مطرح شد. در واقع، میزان بهره گیری سازمان ها و جوامع از سرمایه های انسانی، فکری و اطلاعاتی، برتری بلندمدت آنها را تضمین می‌کند. امروزه، افزایش قابلیت ها و توان ارتقای مهارت های آموزشی و پژوهشی از طریق بهره گیری خردمندانه از فناوری های نوین و به ...  بیشتر

مقالات
نقش سرمایه گذاری منابع انسانی در کسب مزیت رقابتی (مورد مطالعه : صنعت داروسازی ایران)

فرج اله رحیمی؛ عباسعلی حاجی کریمی

دوره 3، شماره 2 ، مهر 1390، صفحه 138-157

https://doi.org/10.22067/pmt.v0i0.15942

چکیده
  چکیده پژوهش حاضر با هدف شناسایی تأثیر سرمایه گذاری در منابع انسانی بر سرمایه انسانی در سطح سازمان و مزیت رقابتی انجام شده است. بدین منظور پرسشنامه ای برای سنجش این متغیرها طراحی شد و پس از اطمینان از روایی و پایایی ابزار اندازه-گیری توسط تحلیل عاملی تأییدی، در میان نمونه ای متشکل از 300 نفر از مدیران شرکت های داروسازی توزیع گردید. روش ...  بیشتر