نوع مقاله : مقالات
نویسندگان
چکیده
پژوهش حاضر با درک اهمیت شناخت و به خصوص الگوی پیچیدگی شناختی در فرایند تصمیم گیری کارآفرینانه به شناسایی ابعاد اثرگذار بر سطح پیچیدگی شناختی کارآفرینان تصمیم گیرنده، می پردازد. رویکرد پژوهشی در این تحقیق، روش آمیخته است. روش پژوهش در بخش کیفی، راهبرد گروه های کانونی و در بخش کمّی، توصیفی- پیمایشی میباشد. نمونه آماری در گروه کانونی اول، کارآفرینان برتر ایران در سال 1388-1389، در گروه کانونی دوم، خبرگان و اساتید حوزه کارآفرینی و تصمیم گیری، و در بخش کمی، کارآفرینان برتر استان تهران در دو سال نامبرده هستند. ابزار گردآوری دادهها در بخش کیفی مصاحبه های کانونی نیمه ساختاریافته و در بخش کمّی پرسشنامه، محقق ساخته بود. در تجزیه و تحلیل داده های کیفی از روش تحلیل محتوا و در بخش کمی از شاخصهای آمار توصیفی و آمار استنباطی استفاده گردید. نتایج بیانگر آن است که الگوی پیچیدگی شناختی کارآفرینان تصمیم گیرنده به واسطه برهم کنش سه شاخص تصاویر شناختی، ساختارهای دانشی و نقشه های ادراکی شکل می گیرد و ابعاد تأثیرگذار بر سطح پیچیدگی شناختی آنها شامل دو بعد شخصیتی و محیطی است که شاخص های بعد شخصیتی عبارتند از: تحمل ابهام، مخاطره پذیری، خودباوری، تمایل به شناخت و هوش هیجانی و شاخص های بعد محیطی عدم قطعیت، پیچیدگی محیط، پراکندگی اطلاعات و ابهام در قلمرو مسأله هستند.
کلیدواژهها
- Bakker, R. M.; Curseu P. L., & Vermeulen P. A. (2007). Cognitive factors in entrepreneurial strategic decision making, Cognition, Brain, Behavior Journal, 11(9), 195-219.
- Baron, R. (2004). The cognitive perspective: a valuable tool for answering entrepreneurships basic, Journal of Business Venturing, 23(2), 56-78.
- Bieri, J. (1955). Cognitive complexity-simplicity & predictive behavior, Journal of Abnormal & Social Psychology, 51(2), 263-268.
- Boland, R. J.; Singh, J.; Salipante, P.; Aram, J. D.; Fay, S. Y., & Kanawattanachai P. (2001). Knowledge representations & knowledge transfer, Academy of Management Journal, 44(2), 393-417.
publishing limited, 175-189.
- Cacioppo, I. T.; Petty, R. E.; Feinstein, J. A., & Jarvis, W. E. G. (1996). Dispositional differences in cognitive motivation: the life times of individuals varying in need for cognition, Psychological Bulletin, 119(2), 197-253.
- Calori, R.; Johnson, G., & Sarnin, P. (1994). CEOs cognitive maps & the scope of the organization, Strategic Management Journal, 15(6), 437-457.
- Curseu, P. L., & Rus, D. (2005). The cognitive complexity of groups: a critical look at team cognition research, Cognition, Brain, Behavior Journal, 9(4), 681-710.
- Chin, W.W. (1998). The partial least squares approach for structural equation modeling. Paper presented at the 18 th IPSERA conference management towards an academic.
- Curseu, P. L.; Schruijer, S. G. L., & Boros, S. (2007). The effects of group‘s variety & disparity on groups cognitive complexity, Group Dynamics: Theory, Research & Practice, 11(3), 187-206.
- Curseu, P. L. (2010). The role of cognitive complexity in entrepreneurial strategic decision making, In Vermeulen, P. A. M., & Curseu, P. L. (eds.), Entrepreneurial decision making & the use of bias & heuristics. Edward Elgar
publishing limited, 68-86.
- Danaei Fard, H., & Mozafari, Z. (2008). Promoting reliability and validity in managerial qualitative research: research audit strategy, Management Research Journal, 1(1), 162-131. (in Persian).
- Danielle G. W., & VanGestel, M. (2010). Social capital, cognitive complexity & the innovative performance of SMEs, In Vermeulen, P. A. M., & Curseu, P. L. (eds.), Entrepreneurial decision making & the use of bias & heuristics. Edward
Elgar publishing limited, 161-174.
- Dunn, I. C.; Lewowski, S., & Kirsner, K. (2002). Dynamics of communications in emergency management, Applied Cognitive Psychology, 16(6), 719-37.
- Easterby-Smith, M.; Thorpe, R., & Lowe, A. (1991). Management Research: An Introduction. London: Sage publications.
- Forlani, D., & Mulinz, I. (2000). Perceived risks & choices in entrepreneurs' new venture decisions, Journal of Business Venturing, 15(4), 305-322.
- Ginsberg, A. (1990). Connecting diversification to performance: a socio- cognitive approach, Academy of Management Review, 15(3), 514-535.
- Green, G. C. (2004). The impact of cognitive complexity on project leadership performance, Information & Software Technology, 46(3), 165-72.
- Haynie, J. M.; Shepherd, D.; Mosakowski, E., & Earley, C. (2010). A situated metacognitive model of the entrepreneurial mindset, Journal of Business Venturing, 25, 217 –229
- Iederan, O.; Curseu P. L., & Vermeulen, P. A. (2007). Effective decision making: the role of cognitive complexity in entrepreneurial strategic decisions. internal research report, department of organization studies, Tilburg university.
- Karami, A.; Bahrami, F., & Maghsoudi, J. (2005). Emotional intelligence entrepreneurship missing ring, Rouyesh Journal, 3(12), 39-53. (in Persian).
- Mayring, P. (2000). Qualitative content analysis forum, Qualitative Social Research, 1(2), 20.
- Mathieu, I. E.; Heffner, T. S.; Goodwin, S. G. F., & Cannon-Bowers, A. (2000). The influence of shared mental models on team process & performance, Journal of Applied Psychology, 85(2), 273-283.
- Mitchell, R. K.; Busenitz, L. W.; Bird, B.; Gaglio, C. M.; McCullen, I. S.; Morse, E. A., & Smith, IB. (2007). The central question in entrepreneurial cognition research 2007, Entrepreneurship Theory & Practice, 31(1), 1-27.
- Mitchell, R. K.; Busenitz, L. W.; Lant, T.; McDougall, P. P.; Morse, E. A., & Smith, J. B. (2002). Toward a theory of entrepreneurial cognition: rethinking the people side of entrepreneurship research, Entrepreneurship Theory & Practice,
27(2), 93-104.
- Shane, S.; Locke E. A., & Collins, C. J. (2003). Entrepreneurial motivation, Human Resource Management Review, 13(2), 257-79.
- Stanovich, K. E., & West, R. E. (2000). Individual differences in reasoning: implications for the rationality debate, Behavioral & Brain Sciences, 23, 645-726.
- Streufert, S., & Swezey, R. W. (1986). Complexity, managers, & organizations. New York: academic press.
Vermeulen, P. A. M., & Curseu, P. L. (2010). Entrepreneurs and strategic decisions, In Vermeulen, P. A. M., & Curseu, P. L. (eds.), Entrepreneurial decision making & the use of bias & heuristics. Edward Elgar publishing limited,
1-8.
- Walsh, J. P. (1995). Managerial & organizational cognition: notes from a trip down memory lane, Organization Science, 6(3), 280-321.
ارسال نظر در مورد این مقاله