نوع مقاله : مقالات

نویسندگان

چکیده

امروزه شرکت های پیشرو سعی دارند از طریق ارضای نیازهای مشتریان به بهترین نحو ممکن سودآوری خود را افزایش دهند. این نکته، کلیدی ترین پایه موفقیت آن ها و بر پایه استراتژی بازارگرایی است. بازارگرایی از جمله مباحث مهم و محوری در مدیریت بازار و مشتری است. از آنجا که با عملکرد کسب و کار شرکت ها رابطه مثبتی دارد، عملکرد نیروهای شرکت را هر چه بیشتر به سمت بازار، مشتری و ارتباطات سازمانی سوق داده است؛ ازاین رو این پژوهش به مطالعه تاثیر بازارگرایی بر قابلیت های ارتباطی در شرکت های کوچک و متوسط صنعتی شهر کرمانشاه پرداخته است. برای این منظور هفت فرضیه مطرح شده است. روش تحقیق با توجه به هدف تحقیق، کاربردی و با عنایت به نحوه گردآوری داده ها از نوع توصیفی و همبستگی می باشد. همچنین تحلیل مدل پژوهش از روش معادلات ساختاری و با استفاده از نرم افزار آموس انجام گرفته است. جامعه آماری مطالعه حاضر را مدیران شرکت های کوچک و متوسط صنعتی در کرمانشاه تشکیل داده و نمونه لازم با بهره گیری از روش طبقه بندی انتخاب شده است. داده‌های مربوط به پرسش نامه و متغیرهای هر سوال و فرضیه در مقیاس های 1 تا 20 ارزیابی گردیده اند. نتایج تحقیق نشان می دهد بین بازارگرایی و قابلیت های ارتباطی همبستگی مثبت و معنی داری وجود دارد. نتایج کلی حاصل از آزمون فرضیات پژوهش، نشان دهنده تایید کلی روابط مورد فرض پژوهش است. در مدل مورد بررسی، مقادیر شاخص های برازش (916/0CFI= و 909/0NFI= ) نشان دهنده مناسب بودن مدل هستند.

کلیدواژه‌ها

- Acs, Z. J., & Audretsch, D. B. (1988). Innovation in large and small firms: an empirical analysis. The American Economic Review, 78(4), 67-90.
- Combe, I. A., & Greenley, G. E. (2004). Capabilities for strategic flexibility: a cognitive content framework. European Journal of Marketing, 38(11/12), 1456−1480.
- Day, G. S., & Van den den Bulte, Ch. (2002). Superiority in customer relationship management: Consequences for competitive advantage and performance. report. 02-123. Cambridge, MA: Marketing Science Institute.
- Fahy, J.; Graham, H.; Cox, T.; Beracs, J.; Fonfara, K., & Snoj, B. (2000). The development and impact of marketing capabilities in Central Europe. Journal of International Business Studies, 31(1), 63−81.
- Farrell, M. A.; Oczkowski, E., & Kharabsheh, R. (2008). Market orientation, learning orientation and organizational performance in international joint ventures. Asia Pacific Journal of Marketing and Logistics, 20(3), 289−308.
- Ford, D.; Gadde, L. E.; Hakansson, H., & Snehota, I. (2003). Managing Business Networks Chichester: John Wiley.
- Green, K. W.; McGaughey, R., & Casey, K. M. (2006). Does supply chain management strategy mediate the association between market orientation and organizational performance? supply chain management. An International Journal,
11(5), 407−414.
- Gua, C. (2002). Market orientation and customer satisfaction: an empirical investigation. Southern Illinois University at Carbondale, P.1.
- Han, J. K.; Kim, N., & Srivastava, R. K. (1999). Market orientation and organizational performance: is innovation a missing link. Journal of Marketing, 62, 30−45.
- Hee-sung, B. (2012). The effect of market orientation on relationship commitment and relationship effectiveness of port logistics firms. The Asian Journal of Shipping and Logistics, 28(1), 105-134.
- Hitt, L., & Borza, A. (2000). Partner selection in emerging and developed market contexts: resources-based and organizational learning perspectives. Academy of Management Journal, 43(3), 449−467.
- Jacob, F. (2006). Preparing industrial supplies for customer integration. Industrial Marketing Management, 35, 45−56.
- Jaworski, B. J., & Kohli. A. K. ( 1993). Market orientation: antecedents and consequences. Journal of marketing. 57, 53-70.
- Kohli, A. K., & Jaworski. B. J. (1990). Marketing orientation the construct, research propositions, managerial implication. Journal of Marketing. 54, 1- 18.
- Lorenzoni. G., & Lipparini. A. (1999). The leveraging of inter-firm relationships as a distinctive organizational capability: a longitudinal study. Strategic Management Journal, 20(4), 317− 337.
- Möller, K., & Törrönen, P. (2003). Business suppliers' value creation potential. a capability-based analysis. Industrial Marketing Management, 32, 109−118.
- Narver, J. C., & Slater, S. F. (1990). The effect of a market orientation on business pro fitability, Journal of Marketing, 54, 20-35.
- Nasution, H. N., & Mavondo, F. T. (2008). Organizational capabilities: antecedents and implications for customer value. European Journal of Marketing, 42(3/4), 477−501.
- Ngugi, I. K.; Johnsen, R. E., & Erde´lyi, P. (2010). Relational capabilities for value co-creation and innovation in SMEs. Journal of Small Business and Enterprise Development, 17(2), 260-278.
- Noorinya, R. (2006). Determined from the current level of market orientation (orientation) of the national iranian oil company (Shmna), Master thesis, a junior doctor Tahmoores Hasangholipour pur, Tehran university management school. (in
persian).
- Panigyrakis, G., & Theodoridis, P. (2007). Market orientation and performance: an empirical investigation in the rrtail industry in Greece, Journal of Retailing and Consumer Services, 14, 137-149.
- Paulraj, A.; Lado, A. A., & Chen, I. J. (2008). Inter-organizational communication as a relational competency: antecedents and performance outcomes in collaborative buyer–supplier relationships. Journal of Operations Management,
26, 45− 64.
- Racela, O. C.; Chaikittisilpa, C., & Thoumrungroje, A. (2007). Market orientation, international business relationships and perceived export performance. International Marketing Review, 24(2), 144−163.
- Rezaei Dolatabadi, h., & khaef alahi, A . A. (2006). A model to determine the effect of market orientation on business performance marketing capabilities in the chemical industry, Modares Journal of Humanities.10, 131- 160 (in Persian).
- Reichheld F., & Sasser, W. E. Jr. (1999). Zero defection quality comes to services: Harvard Business Review, 6, 23-21.
- Ritter, T., & Gemu¨nden, H. G. (2003). Network competence: its impact on innovation successand its antecedents, Journal of Business Research, 56(9), 745-55.
- Sheikhyan, A. k., & Abry, M. G. A. (2009). Impact of market orientation and marketing strategy on the performance of the bank, First international conference on bank. services marketing, Tehran (in persian).
- Slater, S. F. (2001). Market orientation at the beginning of a new millennium. Managing Service Quality, 4, 230.
- Slater, S. F., & Narver, J. C. (2000). The positive effect of a market orientation on business profitability: a balance replication , Journal of Business Research, 48, 69-74.
- Smimova, M.; Naudé, P.; Henneberg, S. C.; Mouzas, S., & Kouchtch, S. P. (2011). The impact of market orientation on the development of relational capabilities and performance outcomes: the case of russian industrial firms. Industrial Marketing Management, 40, 44-53.
- Webster, F. E. (1992). The changing role of marketing in the corporation. Journal of Marketing, 56, 1−17.
- Weerawardena, J., & O'Cass, A. (2004). Exploring the characteristics of the marketdriven firms and antecedents to sustained competitive advantage. Industrial Marketing Management, 33, 419−428.
- Xu, Z.; Lin, J., & Lin, D. (2008). Networking and innovation in SMEs: evidence from Guangdong Province, China, Journal of Small Business and Enterprise Development, 15(4), 788-801.
- Zhao, Y., & Cavusgil, S. T. (2006). The effect of supplier's market orientation on manufacturer's trust. Industrial Marketing Management, 35, 405−414.
CAPTCHA Image