نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دکترای مدیریت آموزشی،دانشیارگروه مدیریت و کارآفرینی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران.

2 استادیار گروه مدیریت و کارآفرینی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران.

3 دانشجوی دکتری کارآفرینی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران.

چکیده

توسعه کارآفرینی مجموعه‌ای از سیاست‌های خصوصی و عمومی و روش‌هایی که کارآفرینی را سرعت می بخشد و یکی از سازنده-ترین راهکار‌های توسعه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی سازمان‌های دولتی است. پژوهش حاضر به دنبال طراحی و تببین مدلی جهت توسعه کارآفرینی دولتی در سازمان جهاد کشاورزی ایلام می‌باشد. این تحقیق از نظر هدف‌کاربردی –توسعه‌ای، با ماهیت اکتشافی و داده‌ها به روش آمیخته اکتشافی جمع‌آوری شد. تیم مشارکت‌کننده در بخش کیفی تحقیق 11 نفر از اساتید و خبرگان که به روش اشباع نظری انتخاب شده‌اند. جامعه‌آماری در بخش‌کمی‌در بردارنده 215 نفر از مدیران و کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی ایلام است. با استفاده از فرمول‌کوکران تعداد 138 نفر به عنوان نمونه به روش تصادفی انتخاب شده‌اند. ابزار تحقیق در بخش کیفی مصاحبه نیمه ساختار یافته و در بخش کمی پرسشنامه بود. برای تحلیل داده‌ها در بخش کیفی از روش تحلیل مضمون و در بخش کمی از روش معادلات ساختاری استفاده شد. پایایی متغیر‌های پرسشنامه با استفاده از روش‌های آلفای کرونباخ و ضریب پایای ترکیبی(CR) مورد تأیید قرار گرفت و روایی آن نیز از طریق روایی محتوا و همگرا(AVE) تأیید شد. در نهایت بر اساس یافته‌های مطالعه، تعداد 9 مؤلفه و 44 شاخص مورد تأیید قرار گرفته بود. ضروری است که سازمان جهاد کشاورزی ایلام جهت توسعه کارآفرینی به نقش و اهمیت عوامل مذهبی به عنوان متغیراصلی و عوامل چشم انداز، برنامه‌ریزی استراتژیک، مأموریت، حمایت و پشتیبانی، هدف‌گذاری و برنامه ریزی کوتاه‌مدت، ارزش‌های کارآفرینی و در نهایت خط مشی‌گذاری توسعه کارآفرینی و سیاست-گذاری به عنوان متغیر‌های اثرگذار بر توسعه کارآفرینی توجه داشته باشد.

کلیدواژه‌ها

CAPTCHA Image