نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه یزد

2 مدیریت صنعتی، گروه مدیریت، دانشگاه یزد، یزد، ایران

3 گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت، دانشگاه یزد، یزد، ایران

4 گروه مدیریت صنعتی، دانشکده اقتصاد، حسابداری مدیریت، دانشگاه یزد، یزد، ایران

5 گروه آمار، دانشکده آمار و ریاضی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران

چکیده

راهبرد لارج برای مدیریت زنجیره‌تامین با انتخاب، ترکیب و اجرای رویکردهای ناب، چابک، تاب‌آور و سبز به علت تضادها و استراتژی‌های متفاوت هریک و از سوی دیگر هم افزایی آن‌ها یکی از چالش‌های اساسی مدیران است. پژوهش حاضر با هدف توسعه سیستمی برای انتخاب راهبرد لارج در زنجیره تأمین انجام شده است. برای رسیدن به این هدف، در مرحله اول با بررسی ادبیات و پیشینه پژوهش عوامل موثر بر انتخاب رویکردهای لارج گردآوری شده است. این عوامل در 44 گروه و در 4 سطح کلی عوامل محیطی، عوامل مرتبط با سازمان، عوامل مرتبط با محصول و عوامل عملکردی طبقه بندی شده‌اند. در مرحله دوم ‌و با بهره‌گیری از روش پویایی‌شناسی سیستم، با استفاده از عوامل به دست آمده از مرحله اول و استراتژی‌های لارج، مدلی جهت ارزیابی عملکرد و انتخاب استراتژی‌های مناسب در شرایط مختلف ارائه شده است. مدل‌های علی و معلولی و حالت-جریان ترسیم شده و تست ارزیابی مدل، ارزیابی ساختار و تحلیل حساسیت نیز جهت تأیید اعتبار مدل انجام گرفته است. اطلاعات مورد نیاز برای مدل‌سازی و شبیه‌سازی مدل از مجتمع صنایع لاستیک یزد گردآوری شده است. در مرحله نهایی با استفاده از روش استوار تاگوچی تعداد اجرای لازم و کافی به تعداد 512 طرح جهت شبیه‌سازی مدل و بررسی سناریوها و سیاست‌های متفاوت استخراج شده است. سپس 512 طرح در مول پویایی‌شناسی شبیه‌سازی شده و نتایج حاصل در نرم افزار JMP مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نهایتا برنامه راهبردی شامل چهاردسته از استراتژی‌های لارج به سازمان پیشنهاد گردیده است.

کلیدواژه‌ها

CAPTCHA Image