بیژن رضایی؛ مهدی حسین پور؛ سعید بخشی؛ مهتاب مرتضایی
چکیده
پژوهش حاضر به دنبال تبیین مدل عوامل مؤثر بر توسعه کارآفرینی دولتی در سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام است. این تحقیق از نظر هدف کاربردی –توسعهای، با ماهیت اکتشافی و دادهها به روش آمیخته اکتشافی جمعآوری شدند. تیم مشارکتکننده در بخش کیفی تحقیق 11 نفر از اساتید و خبرگان که به روش نمونهگیری هدفمند و تا رسیدن به اشباع نظری ...
بیشتر
پژوهش حاضر به دنبال تبیین مدل عوامل مؤثر بر توسعه کارآفرینی دولتی در سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام است. این تحقیق از نظر هدف کاربردی –توسعهای، با ماهیت اکتشافی و دادهها به روش آمیخته اکتشافی جمعآوری شدند. تیم مشارکتکننده در بخش کیفی تحقیق 11 نفر از اساتید و خبرگان که به روش نمونهگیری هدفمند و تا رسیدن به اشباع نظری انتخاب شدهاند. جامعهآماری در بخش کمّی در بردارنده 215 نفر از مدیران و کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی و سازمانهای تابع آن است. با استفاده از فرمولکوکران تعداد 138 نفر بهعنوان نمونه به روش تصادفی انتخاب شدهاند. ابزار تحقیق در بخش کیفی مصاحبه نیمه ساختار یافته و در بخش کمی پرسشنامه بود. برای تحلیل دادهها در بخش کیفی از روش تحلیل مضمون و در بخش کمی از روش معادلات ساختاری استفاده شد است. پایایی متغیرهای پرسشنامه با استفاده از روشهای آلفای کرونباخ و ضریب پایای ترکیبی (CR) مورد تأیید قرار گرفت و روایی آن نیز از طریق روایی محتوا و همگرا(AVE) تأیید شد. یافتهها نشان میدهد مدل مفهومی که با استفاده از نظر خبرگان و ادبیات نظری طراحی شده است در بر گیرنده 9 مؤلفه: عوامل مذهبی، چشمانداز، برنامهریزی استراتژیک، مأموریت، حمایت و پشتیبانی، هدفگذاری و برنامهریزی کوتاهمدت، ارزشهای کارآفرینی و درنهایت خطمشیگذاری توسعه کارآفرینی و سیاستگذاری بوده، که در قالب یک مدل معادله ساختاری مورد آزمون قرار گرفته و درنهایت ضمن تأیید کلیت مدل استخراج شده، هرکدام از متغیرها با شدت و ضعف خاص خود بر توسعه کارآفرینی دولتی در سازمان تأثیرگذار بوده اند.
مریم چزگی؛ نازیا سادات ناصری؛ محسن مرادی؛ احمد اکبری
چکیده
بحث رهبری و تأثیر آن بر سازمانها، غیرقابلانکار است و پژوهش در مورد آن، از الزامات حیاتی سازمانهای امروزی است. زیرا رهبر میتواند با ایجاد انگیزه و ارتباط مؤثر، کارکنان را از روی علاقه و میل به انجام وظایف سازمانی ترغیب کند و رسیدن به اهداف سازمانی را تسهیل نماید. هدف پژوهش حاضر شناسایی ابعاد و مؤلفههای رهبری مدرسه کسبوکار ...
بیشتر
بحث رهبری و تأثیر آن بر سازمانها، غیرقابلانکار است و پژوهش در مورد آن، از الزامات حیاتی سازمانهای امروزی است. زیرا رهبر میتواند با ایجاد انگیزه و ارتباط مؤثر، کارکنان را از روی علاقه و میل به انجام وظایف سازمانی ترغیب کند و رسیدن به اهداف سازمانی را تسهیل نماید. هدف پژوهش حاضر شناسایی ابعاد و مؤلفههای رهبری مدرسه کسبوکار با رویکرد توسعه کارآفرینی بوده است. مطالعه به شیوه کیفی - سنتزپژوهی صورت پذیرفته است. جامعه آماری شامل کلیه مقالات منتشر شده داخلی و خارجی در سالهای 2023-2010 بوده است. نمونهگیری به شیوه هدفمند تا حد اشباع دادهها و بهصورت غربالگری در مرحله اول 62 مقاله انجام گرفت و درنهایت تعداد 53 مقاله ادامه یافت. ابزار گردآوری اطلاعات، اسناد و مدارک چاپی و الکترونیکی موجود در سایتهای معتبر داخلی و خارجی بوده است. برای روایی و اعتباریابی دادهها از چهار روش قابلیت اعتبار یا باورپذیری، قابلیت انتقال یا انتقالپذیری، قابلیت تأیید یا تأیید پذیری و اطمینانپذیری استفاده به عمل آمد. شیوه تحلیل دادهها بر اساس نظام دستهبندی مفاهیم باز، سازماندهنده و فراگیر صورت پذیرفت. براساس وجوه تشابه و تفاوت دادهها دستهبندیها انجام گرفت. بهطورکلی نتایج نشان داد، ابعاد رهبری مدرسه کسبوکار با رویکرد توسعه کارآفرینی به ترتیب اولویت (رهبری کارآفرینی، رهبری تعالی ساز، رهبری مشارکتی، رهبری کنشگر، رهبری برنامه درسی، رهبری استراتژیک، رهبری تحولی، رهبری برند ساز، رهبری آیندهپژوه، رهبری مدیریت دانش) استوار گردید.
حسین مقدم کیا؛ حیدر امیران؛ عبدالله کولوبندی؛ محمدرضا کاباران زاد قدیم
چکیده
این پژوهش با هدف ارائه مدلی جامع برای ارزیابی فرصتهای کارآفرینی در سازمانهای مردمنهاد لرستان انجام شده و با استفاده از روش تحلیل زمینهای و مصاحبه با 17 نفر از متخصصان، مدلی چندبعدی ارائه گردیده است. نتایج نشان میدهند ارزیابی موفق فرصتها مستلزم توجه به عواملی همچون فرهنگ نوآوری، توانمندیهای کارآفرینی کارکنان، حمایت مدیریت، ...
بیشتر
این پژوهش با هدف ارائه مدلی جامع برای ارزیابی فرصتهای کارآفرینی در سازمانهای مردمنهاد لرستان انجام شده و با استفاده از روش تحلیل زمینهای و مصاحبه با 17 نفر از متخصصان، مدلی چندبعدی ارائه گردیده است. نتایج نشان میدهند ارزیابی موفق فرصتها مستلزم توجه به عواملی همچون فرهنگ نوآوری، توانمندیهای کارآفرینی کارکنان، حمایت مدیریت، شرایط بازار، حمایتهای دولتی و شبکههای اجتماعی است. مدل پیشنهادی میتواند به مدیران این سازمانها در تصمیمگیری بهتر کمک کند. سازمانهای مردمنهاد برای موفقیت نیازمند نوآوری هستند. ارزیابی دقیق فرصتهای کارآفرینی، کلیدی برای این موفقیت است. انجام این پژوهش در قالب روش کیفی و با استفاده از نظریۀ زمینهای (استراوس و کربین) است. در این مسیر، با استفاده از مصاحبههای عمیق و نمونهگیری هدفمند و نظری در میان 17 نفر از اساتید، کارآفرینان و خبرگان کارآفرینی، اطلاعات مورد نیاز جمعآوری و تحلیل دادهها به شیوۀ کدگذاری باز و محوری و گزینشی انجام شده است. با انجام هر مصاحبه و دستهبندی و کدگذاری دادههای بهصورت گامبهگام بعد از 17 مورد مصاحبه مشخص شد که مباحث در حال تکرار شدن هستند و انجام مصاحبه جدید کمکی به روند تحلیل نمیکند. در این مرحله محقق به اشباع نظری رسید. نتایج پژوهش منجر به شناسایی عوامل کلیدی مؤثر در ارزیابی فرصتهای کارآفرینی شده است. این عوامل در قالب یک مدل جامع ارائه شدهاند. مدل پیشنهادی میتواند بهعنوان ابزاری برای ارزیابی بهتر فرصتها در سازمانهای مردمنهاد لرستان مورد استفاده قرار گیرد.
بهزاد صادقی؛ کمال سخدری
چکیده
موضوع کسبوکارهای با رشد بالا (HGF) همواره موردتوجه محققان حوزه کارآفرینی بوده است؛ بااینحال، پژوهشها در حوزه رشد کسبوکار در بازارهای نوظهور، در مراحل ابتدایی خود قرار دارد و دانش موجود در این زمینه بهصورت پراکنده منتشر شده است. هدف این مطالعه، شناسایی عوامل مؤثر در رشد و مقیاس گرایی کسبوکارها در بازارهای نوظهور با استفاده ...
بیشتر
موضوع کسبوکارهای با رشد بالا (HGF) همواره موردتوجه محققان حوزه کارآفرینی بوده است؛ بااینحال، پژوهشها در حوزه رشد کسبوکار در بازارهای نوظهور، در مراحل ابتدایی خود قرار دارد و دانش موجود در این زمینه بهصورت پراکنده منتشر شده است. هدف این مطالعه، شناسایی عوامل مؤثر در رشد و مقیاس گرایی کسبوکارها در بازارهای نوظهور با استفاده از رویکرد فراترکیب سندولسکی و باروسو است. با مرور ۱۰۴ پژوهش انجام شده تا سال 2023 در خصوص عوامل مؤثر بر رشد کسبوکارها در این بازارها، این مطالعه بر نقش 5 مضمون کلی خصوصیات شرکت، خصوصیات مدیریتی، منابع، استراتژی و محیط بر رشد کسبوکارها در بازارهای نوظهور تأکید میکند. یافتههای این پژوهش به اهمیت بهکارگیری همزمان استراتژیهای بازاری و غیر بازاری، توسعه قابلیتهای سازمانی و خصوصیات حرفهای تیم، تدوین استراتژیهای مکمل برای استراتژیهای بازاری و غیر بازاری، تدوین استراتژیهای مجزا برای بخشهای رسمی و غیر رسمی بازار و همچنین توسعه سرمایه سیاسی برای رشد کسبوکارها در بازارهای نوظهور تأکید میکند. این یافتهها، بینشهای ارزشمندی را برای کارآفرینان، سیاستگذاران و دانشگاهیان که به دنبال درک و حمایت از رشد کسبوکارها در بازارهای نوظهور هستند، ارائه میکند.
روزا مهرابی؛ جهانگیر یدالهی فارسی؛ کامبیز طالبی
چکیده
هدف از پژوهش حاضر پر کردن شکاف بنیادی در باب دوگانگی ماهیت فرصت در مبانی نظری کارآفرینی و ارائه یک تفسیر پدیدارشناسانه از ماهیت فرصتهای کارآفرینانه مبتنی بر تجارب زیستۀ کارآفرینان حوزه سلامت کشور است. روششناسی پژوهش پدیدارشناسی هرمنوتیک است. نمونه مورد بررسی متشکل از سیزده کارآفرین در حوزههای دارویی، تجهیزات پزشکی، زیستفناوری ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر پر کردن شکاف بنیادی در باب دوگانگی ماهیت فرصت در مبانی نظری کارآفرینی و ارائه یک تفسیر پدیدارشناسانه از ماهیت فرصتهای کارآفرینانه مبتنی بر تجارب زیستۀ کارآفرینان حوزه سلامت کشور است. روششناسی پژوهش پدیدارشناسی هرمنوتیک است. نمونه مورد بررسی متشکل از سیزده کارآفرین در حوزههای دارویی، تجهیزات پزشکی، زیستفناوری پزشکی، سلامت هوشمند و سه سیاستگذار حوزه سلامت کشور است. روش گردآوری دادهها مصاحبههای عمیق و نیمهساختاریافته و روش تحلیل دادهها رویکرد تحلیلی پدیدارشناسانه تفسیری است. یافتههای پژوهش از ماهیت بینالاذهانیِ دربردارنده ابعاد درونزا، برونزا و تعاملی فرصتهای کارآفرینانه منبعث از تجربه زیسته کارآفرینان در زیستبوم کارآفرینی سلامت کشور حکایت دارد که در پنج حوزه شامل پیشساختارهای ادراکی فرد، توانمندسازهای کلان محیطی، توانمندسازهای خرد محیطی، کنش و تعاملات برگرفته از توانمندسازهای بیرونی و کنش و تعاملات مبنی بر پیشساختارهای ادراکی تفسیر شده است. یافتههای پژوهش میتواند راهگشای کارآفرینان خبره، بالقوه و نوپای عرصه سلامت در حوزه تداوم نوآوری، برتری رقابتی و موفقیت در عرصه ملی و بینالمللی گردد. همچنین نهادهای دولتی و خصوصی متولی امر سلامت کشور را در تبیین الزامات پیش روی کشور در بُعد توسعه سلامت یاری رساند.
علی حمیدی زاده؛ حسن زارعی متین؛ محسن خاندل
چکیده
در دو دهه اخیر، عملکرد سازمانی به یکی از موضوعهای مورد توجه و جذاب تبدیل شده است و این تمایل، هم در زمینه-های تحقیقاتی و هم در زمینههای کاربردی به بروز نوآوریهای بسیاری منجر شده است. پژوهش حاضر به بررسی تأثیر عوامل استراتژیک (تسلّط فردی، رهبری تحولی، چشمانداز مشترک، پیشگامی و محیط) بر عملکرد سازمانی با تأکید بر نقش میانجی کارآفرینی ...
بیشتر
در دو دهه اخیر، عملکرد سازمانی به یکی از موضوعهای مورد توجه و جذاب تبدیل شده است و این تمایل، هم در زمینه-های تحقیقاتی و هم در زمینههای کاربردی به بروز نوآوریهای بسیاری منجر شده است. پژوهش حاضر به بررسی تأثیر عوامل استراتژیک (تسلّط فردی، رهبری تحولی، چشمانداز مشترک، پیشگامی و محیط) بر عملکرد سازمانی با تأکید بر نقش میانجی کارآفرینی در شرکت گاز شهر بندرعباس میپردازد. این پژوهش بر حسب هدف از نوع پژوهشهای کاربردی و بر حسب روش جمعآوری اطلاعات از نوع پژوهشهای توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری پژوهش، مدیران و کارکنان شرکت گاز شهر بندرعباس بودند، که به روش نمونهگیری تصادفی ساده تعدادی از بین آنها به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه، و برای تحلیل دادهها از تکنیک مدلسازی معادلات ساختاری با رویکرد حداقل مربعات جزئی (PLS-SME) و نرمافزار Smart-PLS2 استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان میدهد که تسلّط فردی بر نوآوری سازمانی تأثیر معناداری ندارد؛ درحالیکه تأثیر مستقیمی بر یادگیری سازمانی دارد. رهبری تحولی و پیشگامی بر یادگیری و نوآوری سازمانی تأثیر مستقیم و معناداری داشته، درحالیکه چشمانداز مشترک و محیط بر یادگیری و نوآوری سازمانی تأثیر معناداری نداشتند و همچنین یادگیری سازمانی تأثیر مستقیمی بر نوآوری سازمانی داشت. یافتههای دیگر نشان دهنده تأثیر مستقیم یادگیری و نوآوری سازمانی بر عملکرد سازمانی در شرکت گاز شهر بندرعباس است.
یعقوب مهارتی؛ شمس الدین ناظمی
چکیده
نرخ شکست واحدهای کوچک تولیدی، همواره به عنوان یک معضل بزرگ، نظر سیاستگذاران، تصمیم گیرندگان و مدیران بخش های اقتصاد هر کشور را به خود جلب کرده است. بسیاری از محققین حوزه کارآفرینی تاکنون مطالعات متعددی در خصوص کارآفرینان انجام داده اند و عوامل بسیاری را از جمله کارکردهای سازمانی آنان و حتی ویژگی های شخصیتی را در موفقیت آنان دخیل دانسته ...
بیشتر
نرخ شکست واحدهای کوچک تولیدی، همواره به عنوان یک معضل بزرگ، نظر سیاستگذاران، تصمیم گیرندگان و مدیران بخش های اقتصاد هر کشور را به خود جلب کرده است. بسیاری از محققین حوزه کارآفرینی تاکنون مطالعات متعددی در خصوص کارآفرینان انجام داده اند و عوامل بسیاری را از جمله کارکردهای سازمانی آنان و حتی ویژگی های شخصیتی را در موفقیت آنان دخیل دانسته اند. تحقیق حاضر با رویکردی متفاوت به بررسی اثرعوامل محیطی (حمایت های دولتی) برموفقیت کارآفرینان، به عنوان افراد تحول گرا در اقتصاد و صنعت، انجام شده است. برای رسیدن به این هدف ازطرح تحقیق کمّی و پرسش نامه استفاده گردیده است. پاسخگویان به سوالات تحقیق را مدیران صنایع کوچک کشورازاستان های مختلف تشکیل داده اند که از فهرست دراختیارگذاشته شده توسط شرکت شهرک های صنعتی و صنایع کوچک ایران انتخاب گردیدند. براساس طرح نمونه گیری تصادفی 600 کارآفرین انتخاب و پرسش نامه تحقیق دراختیارآن ها قرارگرفت. از مجموع پرسش نامه های برگشت داده شده، تعداد 240 نسخه قابل استفاده بوده وبرای تحلیل نهایی به کار گرفته شد. نتایج نشان داد رابطه مثبت، معنی دار و خطی بین حمایت های دولت و موفقیت کارآفرینان از هر دو بعد رشد و پایداری مؤسسه وجود دارد.
سید حبیب ا... میرغفوری؛ حسین صیادی تورانلو؛ محسن طاهری دمنه
چکیده
کارآفرینی زنان نقش با مهمی را در اقتدار زنان و توسعه جوامع ایفا میکند. بررسی های اخیر نشان داده است که در بسیاری از جوامع و فرهنگ ها از جمله کشور ما، زنان به شدت به کارآفرینی روی آورده اند؛ اما علیرغم این موضوع، ورود زنان به عرصه کارآفرینی همواره با موانع و محدودیتهای زیادی روبه رو بوده است. آمارها نشان میدهد کمتر از 10 درصد از کارآفرینان ...
بیشتر
کارآفرینی زنان نقش با مهمی را در اقتدار زنان و توسعه جوامع ایفا میکند. بررسی های اخیر نشان داده است که در بسیاری از جوامع و فرهنگ ها از جمله کشور ما، زنان به شدت به کارآفرینی روی آورده اند؛ اما علیرغم این موضوع، ورود زنان به عرصه کارآفرینی همواره با موانع و محدودیتهای زیادی روبه رو بوده است. آمارها نشان میدهد کمتر از 10 درصد از کارآفرینان در ایران زن هستند؛ و عوامل گوناگونی مانع از بروز و رشد استعدادهای بالقوه زنان در عرصه کارآفرینی شده است. در این مقاله ، سعی شده است تا موانع کارآفرینی زنان در ایران شناسایی و بررسی شود. بدین منظور جهت شناسایی موانع و محدودیتها ابتدا به بررسی ادبیات موضوع موانع کارآفرینی زنان پرداخته شده و از نظر خبرگان این موانع در هفت بعد و 41 مؤلفه دسته بندی شد. سپس با استفاده از روش های آماری به تحلیل داده های جمع آوری شده در ارتباط با موانع کارآفرینی زنان در استان یزد پرداخته شد. نتایج نشان داد که 30 مانع در شش بعد خانوادگی، علمی-تحصیلی، شخصیتی، مالی، فرهنگی- اجتماعی و قانونی، بر کارآفرینی زنان تأثیر گذار بوده و موانع بعد پرورشی تأثیرگذار نیستند.
محمد تقی انصاری؛ عباس سلمانی زاده
چکیده
کسب و کارهای کوچک از نظر ایجاد شغل، توسعة نوآوری و بهره برداری از فرصتهای جدید، نقش مهمّی در موفّقیت اقتصاد یک کشور دارند. از این رو گرایش به کارآفرینی در سراسر دنیا گسترش یافته است. توسعة کارآفرینی با ترویج فرهنگ کارآفرینی و ارتقاء سطح فعّالیتهای کارآفرینانه محقّق میشود. با وجود فعّالیتهای مراکز کارآفرینی دانشگاهها و برنامههای ...
بیشتر
کسب و کارهای کوچک از نظر ایجاد شغل، توسعة نوآوری و بهره برداری از فرصتهای جدید، نقش مهمّی در موفّقیت اقتصاد یک کشور دارند. از این رو گرایش به کارآفرینی در سراسر دنیا گسترش یافته است. توسعة کارآفرینی با ترویج فرهنگ کارآفرینی و ارتقاء سطح فعّالیتهای کارآفرینانه محقّق میشود. با وجود فعّالیتهای مراکز کارآفرینی دانشگاهها و برنامههای ذیربط دیگر در چند سال اخیر، نرخ فعالیتهای کارآفرینانه و تعداد کسب و کارهای نوآورانه ای که در ایران ایجاد شده، از میزان متوسط جهانی کمتر است. شناسایی و بررسی عوامل مختلف محیطی مؤثر بر توسعة کارآفرینی میتواند در برنامه ریزیها و سیاستگذاریهای کلان برای ارتقاء فعالیتهای کارآفرینانه در کشور کمک مؤثر و شایانی باشد. در این مقاله نتایج حاصل از مطالعات میدانی در خصوص تأثیر عوامل محیطی بر توسعة کارآفرینی و جهتگیری کارآفرینانه از دیدگاه کارآفرینان کشور به روش پیمایشی و با استفاده از پرسشنامه ارائه شده است. نتایج نشان میدهد، مؤلفههایی از ابعاد محیط تجربی شخصی، نقش دولت، نقش بخش خصوصی، عوامل سیاسی داخلی و خارجی، عوامل فرهنگی و اجتماعی، عوامل فناوری و عوامل جمعیتی در توسعة کارآفرینی تأثیر دارند.