شناسایی عوامل مؤثر بر رشد کسب‌وکارها در بازارهای نوظهور: یک مطالعه فراترکیب

بهزاد صادقی؛ کمال سخدری

دوره 15، شماره 1 بهار و تابستان 1402 ، شهریور 1402، ، صفحه 221-267

https://doi.org/10.22067/tmj.2023.83412.1462

چکیده
  موضوع کسب‌وکارهای با رشد بالا (HGF) همواره موردتوجه محققان حوزه کارآفرینی بوده است؛ بااین‌حال، پژوهش‌ها در حوزه رشد کسب‌وکار در بازارهای نوظهور، در مراحل ابتدایی خود قرار دارد و دانش موجود در این زمینه به‌صورت پراکنده منتشر شده است. هدف این مطالعه، شناسایی عوامل مؤثر در رشد و مقیاس گرایی کسب‌وکارها در بازارهای نوظهور با استفاده ...  بیشتر

پدیدارشناسی ماهیت فرصت‌های کارآفرینانه مبتنی بر تجارب زیستۀ کارآفرینان در کسب‌وکارهای حوزه سلامت کشور

روزا مهرابی؛ جهانگیر یدالهی فارسی؛ کامبیز طالبی

دوره 11، شماره 1 ، دی 1398، ، صفحه 1-26

https://doi.org/10.22067/pmt.v11i1.67028

چکیده
  هدف از پژوهش حاضر پر کردن شکاف بنیادی در باب دوگانگی ماهیت فرصت در مبانی نظری کارآفرینی و ارائه یک تفسیر پدیدارشناسانه از ماهیت فرصت‌های کارآفرینانه مبتنی بر تجارب زیستۀ کارآفرینان حوزه سلامت کشور است. روش­شناسی پژوهش پدیدارشناسی هرمنوتیک است. نمونه مورد بررسی متشکل از سیزده کارآفرین در حوزه­های دارویی، تجهیزات پزشکی، زیست­فناوری ...  بیشتر

بررسی تأثیر عوامل استراتژیک بر عملکرد سازمانی با میانجی‌گری متغیر کارآفرینی (مورد مطالعه: شرکت گاز شهر بندرعباس)

علی حمیدی زاده؛ حسن زارعی متین؛ محسن خاندل

دوره 8، شماره 15 ، آبان 1395، ، صفحه 16-44

https://doi.org/10.22067/pmt.v8i15.50960

چکیده
  در دو دهه اخیر، عملکرد سازمانی به یکی از موضوع‌های مورد توجه و جذاب تبدیل شده است و این تمایل، هم در زمینه-های تحقیقاتی و هم در زمینه‌های کاربردی به بروز نوآوری‌های بسیاری منجر شده است. پژوهش حاضر به بررسی تأثیر عوامل استراتژیک (تسلّط فردی، رهبری تحولی، چشم‌انداز مشترک، پیش‌گامی و محیط) بر عملکرد سازمانی با تأکید بر نقش میانجی کارآفرینی ...  بیشتر

تبیین نقش حمایت های دولتی مؤثر بر رشد و بقای کارآفرینان در واحدهای تولیدی کوچک در ایران

یعقوب مهارتی؛ شمس الدین ناظمی

دوره 4، شماره 7 ، بهمن 1391، ، صفحه 38-60

https://doi.org/10.22067/pmt.v4i7.19465

چکیده
  نرخ شکست واحدهای کوچک تولیدی، همواره به عنوان یک معضل بزرگ، نظر سیاستگذاران، تصمیم گیرندگان و مدیران بخش های اقتصاد هر کشور را به خود جلب کرده است. بسیاری از محققین حوزه کارآفرینی تاکنون مطالعات متعددی در خصوص کارآفرینان انجام داده اند و عوامل بسیاری را از جمله کارکردهای سازمانی آنان و حتی ویژگی های شخصیتی را در موفقیت آنان دخیل دانسته ...  بیشتر

تبیین و تحلیل موانع مؤثر بر کارآفرینی زنان (مطالعه موردی: استان یزد)

سید حبیب ا... میرغفوری؛ حسین صیادی تورانلو؛ محسن طاهری دمنه

دوره 1، شماره 2 پاییز و زمستان 1388 ، دی 1388، ، صفحه 47-64

https://doi.org/10.22067/pmt.v1i2.2883

چکیده
  کارآفرینی زنان نقش با مهمی را در اقتدار زنان و توسعه جوامع ایفا می‌کند. بررسی های اخیر نشان داده است که در بسیاری از جوامع و فرهنگ ها از جمله کشور ما، زنان به شدت به کارآفرینی روی آورده اند؛ اما علیرغم این موضوع، ورود زنان به عرصه کارآفرینی همواره با موانع و محدودیت‌های زیادی روبه رو بوده است. آمارها نشان می‌دهد کمتر از 10 درصد از کارآفرینان ...  بیشتر

بررسی عوامل محیطی مؤثر بر توسعة کارآفرینی از دیدگاه کارآفرینان کشور

محمد تقی انصاری؛ عباس سلمانی زاده

دوره 1، شماره 1 بهار و تابستان 1388 ، خرداد 1388، ، صفحه 89-112

https://doi.org/10.22067/pmt.v1i1.2258

چکیده
  کسب و کارهای کوچک از نظر ایجاد شغل، توسعة نوآوری و بهره برداری از فرصت‌های جدید، نقش مهمّی در موفّقیت اقتصاد یک کشور دارند. از این رو گرایش به کارآفرینی در سراسر دنیا گسترش یافته است. توسعة کارآفرینی با ترویج فرهنگ کارآفرینی و ارتقاء سطح فعّالیت‌های کارآفرینانه محقّق می‌شود. با وجود فعّالیت‌های مراکز کارآفرینی دانشگاه‌ها و برنامه‌های ...  بیشتر