مقاله پژوهشی
شهرام پورمحمد؛ محمدرضا جابرانصاری؛ یوسف محمدی مقدم؛ محمد حکاک؛ عادل صلواتی
چکیده
امروزه، سازمانها نقش مهمی در پیشرفت کشور و تحولات اثرگذار در توسعه جامعه دارند؛ اما گاهی اقداماتی در سازمانهای دولتی صورت میگیرد که نقش عمدهای در روابط و عملکرد سازمان خواهد داشت. یکی از این اقدامات سازمانی افشاگری در سازمان است که بسیار موردتوجه قرار گرفته است؛ ازاینرو تحقیق حاضر با هدف طراحی مدل افشاگری سازمانی در ...
بیشتر
امروزه، سازمانها نقش مهمی در پیشرفت کشور و تحولات اثرگذار در توسعه جامعه دارند؛ اما گاهی اقداماتی در سازمانهای دولتی صورت میگیرد که نقش عمدهای در روابط و عملکرد سازمان خواهد داشت. یکی از این اقدامات سازمانی افشاگری در سازمان است که بسیار موردتوجه قرار گرفته است؛ ازاینرو تحقیق حاضر با هدف طراحی مدل افشاگری سازمانی در سازمانهای دولتی به انجام رسیده است. این تحقیق از لحاظ هدف کاربردی، از نظر رویکرد پیمایشی-توسعهای و جهت روش گردآوری اطلاعات، کیفی است.جامعه آماری این تحقیق گروهی از خبرگان شامل اساتید دانشگاهی، مدیران ارشد سازمانهای دولتی و مشاورین مجرب منابع انسانی و مدیریت دولتی در استان کرمانشاه میباشند که بر اساس روش نمونهگیری هدفمند، از میان آنها 10 نفر بهعنوان نمونه آماری انتخاب شدند و مورد مصاحبه قرار گرفتند. رویکرد اتخاذشده دراین تحقیق جهت تجزیهوتحلیل مصاحبهها، رویکرد کیفی بهصورت تحلیل تم است. همچنین، جهت اطمینان از روایی و پایایی مصاحبهها، از تکنیک فرآیندهای ساختاریافته از مصاحبههای همگرا و همچنین تکنیک وجود حداقل دو نفر برای انجام مصاحبه بهصورت جداگانه اما موازی با یکدیگر، استفاده شد. سرانجام نتایج تحقیق منجر به ارائه یک الگوی جدید در حوزه افشاگری سازمانی در سازمانهای دولتی شد. بر اساس یافتههای تحقیق، الگوی پیشنهادی سه دسته عوامل را در خود جای میدهد که عبارتاند از: عوامل علّی (شجاعت اخلاقی کارکنان، مقبولیت مدیران ارشد سازمانی، فرهنگسازمانی عدالت محور، حمایتهای سازمانی ادراکشده، محرکهای روانی انتقامجویانه و دغدغهمند بودن کارکنان)؛ عوامل میانجی (تقویت قصد افشاگری در کارکنان، و بروز رفتارهای افشاگرانه توسط کارکنان) و نهایتاً عوامل پیامدی (بهبود سلامت سازمانی و بهبود بهرهوری سازمانی).
مقاله پژوهشی
رضا زمانی؛ محمود لاری دشت بیاض؛ رضا حصارزاده
چکیده
با توجه به محیط رقابتی و سیال امروزی، مؤسسات حسابرسی بهمنظور کسب مزیت رقابتی پایدار و درآمد بیشتر باید بر روی اثربخشی تیمهای کاری خود توجه بیشتری را معطوف کنند. هدف پژوهش حاضر شناسایی و تبیین مدل تأثیر رهبری اخلاقی بر اثربخشی تیم حسابرسی بر اساس چارچوب سیستمی مکگراث (ورودی-فرآیند-خروجی) است. بهمنظور دستیابی به هدف پژوهش، دادههای ...
بیشتر
با توجه به محیط رقابتی و سیال امروزی، مؤسسات حسابرسی بهمنظور کسب مزیت رقابتی پایدار و درآمد بیشتر باید بر روی اثربخشی تیمهای کاری خود توجه بیشتری را معطوف کنند. هدف پژوهش حاضر شناسایی و تبیین مدل تأثیر رهبری اخلاقی بر اثربخشی تیم حسابرسی بر اساس چارچوب سیستمی مکگراث (ورودی-فرآیند-خروجی) است. بهمنظور دستیابی به هدف پژوهش، دادههای 189 نفر از کارمندان مؤسسات حسابرسی عضو جامعه حسابداران رسمی ایران با استفاده از پرسشنامه در تمامی ردهها جمعآوری شد و بهوسیله نرمافزار SPSS و SMART PLS مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. نتایج حاصل از آزمون مدلهای پژوهش نشان داد مدیران و سرپرستانی که بهترین منافع کارکنان را در ذهن داشته، تصمیمات منصفانه و متعادل میگیرند و در مورد نحوه انجام کار از نظر اخلاقی مثالی ارائه میدهند، میتوانند حس تعهد و انسجام بین اعضای تیم خود را تقویت کنند و باعث افزایش هماهنگی و کاهش درگیری بین آنان شوند که این امر منجر به بهبود عملکرد و کارایی تیم حسابرسی میشود. پیشنهاد میشود مدیران و سرپرستان از سازوکارهای رهبری اخلاقی بهمنظور ایجاد ارتباط مؤثر با اعضای تیم و رفتار عادلانه با آنان استفاده کنند. مؤسسات حسابرسی نیز میتوانند در سیاستهای استخدامی خود معیار فوق را بهعنوان مبنایی برای پذیرش و یا ادامه همکاری با مدیران و سرپرستان حسابرسی قرار دهند.
مقاله پژوهشی
وحید خاشعی ورنامخواستی؛ روزبه درویشی؛ سجاد فارسی
چکیده
امروزه شرکتهای دانشبنیان جایگاه ویژهای در شکوفایی اقتصاد کشور دارند. این شرکتها بهویژه فعالان حوزه فناوری اطلاعات بانکی همواره با تغییر سلیقه مشتریان مواجه بوده و از طرفی نیازمند ارتقاء نوآوری در جهت بهبود مستمر خود هستند. یکی از راههای بهبود نوآوری در این سازمانها بهکارگیری دانش و جذب آن از طریق توسعه قابلیت شبکهسازی ...
بیشتر
امروزه شرکتهای دانشبنیان جایگاه ویژهای در شکوفایی اقتصاد کشور دارند. این شرکتها بهویژه فعالان حوزه فناوری اطلاعات بانکی همواره با تغییر سلیقه مشتریان مواجه بوده و از طرفی نیازمند ارتقاء نوآوری در جهت بهبود مستمر خود هستند. یکی از راههای بهبود نوآوری در این سازمانها بهکارگیری دانش و جذب آن از طریق توسعه قابلیت شبکهسازی است. به همین منظور پژوهش حاضر درصدد بررسی تأثیر قابلیت شبکهسازی و نوآوری دوسوتوان با تأکید بر نقش میانجیگری کاربردهای دانش در شرکتهای دانشبنیان حوزه فناوری اطلاعات بانکی برآمده است. روش این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و رویکرد کمّی دارد و از نظر ماهیت روش و گردآوری اطلاعات، توصیفی-پیمایشی بوده است. جامعه هدف این پژوهش، 19 شرکت دانشبنیان حوزه فناوری اطلاعات بانکی شهر تهران است که تمامی بهعنوان نمونه انتخاب شدند. نتایج نشان داد قابلیت شبکهسازی بر نوآوری دوسوتوان، کاربرد جذب دانش و کاربرد تحول دانش تأثیر مثبت و معناداری دارد. همچنین کاربردهای جذب و تحول دانش بر نوآوری دوسوتوان تأثیر مثبت و معنادار دارند و نقش میانجیگر در رابطه بین قابلیت شبکهسازی و نوآوری دوسوتوان دارند و فرآیند اثرگذاری این دو متغیر را شفاف میکنند. بر اساس نتایج بهدستآمده مدیران شرکتهای دانشبنیان حوزه فناوری اطلاعات بانکی باید بر جذب دانش جدید و غیرمرتبط با پایگاه دانش فعلی خود از طریق قابلیت شبکهسازی و بهکارگیری کاربردهای دانش بهمنظور اجرا و خلق نوآوری دوسوتوان اهتمام ورزند.
مقاله پژوهشی
منصور رحمنی؛ مسعود بسطامی؛ سلیمان احمدزاده
چکیده
ارتباط یک عامل حیاتی برای موفقیت سازمانی است و میتواند بهعنوان یک فرآیند اجتماعی و شناختی در نظر گرفته شود که از طریق آن اطلاعات بین افراد تبادل میشود و معنی ایجاد میکند. چگونگی درک بهتر، تجزیهوتحلیل و ارزیابی فرآیندهای ارتباطی یک چالش بزرگ برای محققان ارتباطات است. هدف از انجام این پژوهش، شناسایی و تبیین عوامل توانمندساز ...
بیشتر
ارتباط یک عامل حیاتی برای موفقیت سازمانی است و میتواند بهعنوان یک فرآیند اجتماعی و شناختی در نظر گرفته شود که از طریق آن اطلاعات بین افراد تبادل میشود و معنی ایجاد میکند. چگونگی درک بهتر، تجزیهوتحلیل و ارزیابی فرآیندهای ارتباطی یک چالش بزرگ برای محققان ارتباطات است. هدف از انجام این پژوهش، شناسایی و تبیین عوامل توانمندساز بلوغ ارتباطی در سازمانهای دولتی ایران میباشد. پژوهش حاضر یک مطالعه کیفی و طرح تحقیق آن تحلیل مضمون است و بر اساس روش براون و کلارک در شش مرحله بهعنوان روش پژوهش استفاده شد و 16 نفر از خبرگان دانشگاهی و سازمانی تا اشباع نظری، مورد مصاحبه نیمه ساختاریافته قرار گرفتند. از یافتههای پژوهش در مجموع 56 کد باز، 20 مضمون سازمان دهنده و 4 مضمون فراگیر، استخراج شد. درنهایت مؤلفه قابلیتهای ارتباطی، مؤلفه عوامل سازمانی، مؤلفه مهارتهای نرم منابع انسانی، مؤلفه مهارتهای سخت منابع انسانی، بهعنوان مؤلفههای اصلی توانمندساز بلوغ ارتباطی سازمانهای دولتی شناسایی شدند. مؤلفهها و عوامل شناسایی شده توانمندساز بلوغ ارتباطی، میتواند در توسعه ارتباطات مؤثر، ارزیابی ارتباطات سازمانی، بهبود عملکرد ارتباطی و در پیشرفت و ترقی سازمانها کمک قابلتوجهی نماید.
مقاله پژوهشی
سالار مرادی
چکیده
تحول سازمانی مبتنی بر معماری یکی از ابزارهای هماهنگی با تحولات بوده و رویکردی تقریباً جدید است که امروزه بهعنوان روشی مؤثر در تطبیق اهداف راهبردی سازمانها با فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطی آنها شناخته شده است. بر همین اساس هدف این پژوهش سنجش تحول سازمانی مبتنی بر معماری سازمانی در ساختار مرکز پژوهشهای مجلس است. روش انجام پژوهش ...
بیشتر
تحول سازمانی مبتنی بر معماری یکی از ابزارهای هماهنگی با تحولات بوده و رویکردی تقریباً جدید است که امروزه بهعنوان روشی مؤثر در تطبیق اهداف راهبردی سازمانها با فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطی آنها شناخته شده است. بر همین اساس هدف این پژوهش سنجش تحول سازمانی مبتنی بر معماری سازمانی در ساختار مرکز پژوهشهای مجلس است. روش انجام پژوهش کمّی و از نوع اعتباریابی است. جامعه آماری شامل همه مدیران، معاونان و کارشناسان مرکز پژوهشهای مجلس در سال 1402 است که از میان آنها 95 نفر بهصورت سهمیهای بهعنوان نمونه انتخاب و بررسی میدانی بر روی آنها انجام شده است. ابزار اندازهگیری معماری سازمانی، پرسشنامه محقق ساخته است که با استفاده از الگوی نظری موجود و همچنین مطالعات مربوط به معماری سازمانی تدوین شده و برای بررسی پایایی این پرسشنامه از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شده که نتایج ضریب آلفا بالای 7/0 شده است. یافتههای این پژوهش در دو سطح اعتباریابی و توصیف تحلیلی انجام شده است. در بعد اعتباریابی برای برآورد روایی سازه مقیاس تحول سازمانی مبتنی بر معماری از تحلیل عامل تأییدی مرتبه اول به کمک نرمافزار Amos Graphics استفاده شد. مقدار ضرایب همبستگی بین متغیرهای پنهان پژوهش بهصورت استاندارد محاسبه شده و بیشترین ضریب همبستگی بین همسویی و یکپارچگی به میزان 85/0 مشاهده شد و بعد از آن مقدار ضریب همبستگی برای انعطافپذیری و توانمندسازی مقدار 78/0 است. همچنین کمترین همبستگی بین دو متغیر همسویی و انعطافپذیری به مقدار 51/0 محاسبه شده است. تحول سازمانی مبتنی بر معماری نهتنها یک ضرورت برای سازمان، بلکه باید بهعنوان یک هدف متعالی موردتوجه قرار گیرد. در کل شاخصهای آماری نشان از اعتبار بالای شاخصهای مطرح شده برای تحول سازمانی مبتنی بر معماری در بعد فناوری اطلاعات دارد و نتایج آن میتواند مبنای برای پژوهشهای آتی باشد.
مقاله پژوهشی
محیا اسحق زاده؛ معصومه عربشاهی
چکیده
در شرکتهای دانشبنیان، اشتراک دانش بهعنوان یک نیاز ضروری و یک اقدام اساسی جهت رویارویی با چالشهای کسبوکار در نظر گرفته میشود. ازاینرو هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر اشتراک دانش بر نوآوری دو سوتوان با نقش میانجی سرمایه فکری بوده است. جامعه آماری پژوهش، کلیه شرکتهای دانشبنیان مرکز رشد دانشگاه فردوسی مشهد با تعداد 153 شرکت ...
بیشتر
در شرکتهای دانشبنیان، اشتراک دانش بهعنوان یک نیاز ضروری و یک اقدام اساسی جهت رویارویی با چالشهای کسبوکار در نظر گرفته میشود. ازاینرو هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر اشتراک دانش بر نوآوری دو سوتوان با نقش میانجی سرمایه فکری بوده است. جامعه آماری پژوهش، کلیه شرکتهای دانشبنیان مرکز رشد دانشگاه فردوسی مشهد با تعداد 153 شرکت بوده است؛ با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس و بر اساس فرمول کوکران، 110 شرکت بهعنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادههای پژوهش، پرسشنامه بوده است. برای روایی از روش محتوا و برای سنجش پایایی از ضریب آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی استفاده به عمل آمد و مورد تأیید واقع شد. برای تجزیهوتحلیل متغیرهای جمعیتشناختی و آمار توصیفی از نرمافزار spss و جهت تجزیهوتحلیل دادهها، از نرمافزار smart pls 3 استفاده شد. نتایج نشان داد، تأثیر اشتراک دانش بر تمام ابعاد سرمایه فکری (سرمایه انسانی، ساختاری و رابطهای) معنادار بوده است. ابعاد سرمایه فکری بر ابعاد نوآوری دوسوتوان (نوآوری اکتشافی و بهرهبرداری) معنادار گزارش شد. ولی تأثیر اشتراک دانش بر ابعاد نوآوری دوسوتوان و ابعاد آن معنادار نبود. از طرفی، تأثیر اشتراک دانش بر نوآوری اکتشافی و بهرهبرداری با میانجیگری سرمایه انسانی و ساختاری معنادار بوده است. سرمایه رابطهای در تأثیر اشتراک دانش بر نوآوری اکتشافی تأثیر معناداری داشته اما این تأثیرگذاری بر نوآوری بهرهبرداری معنادار نبوده است.
مقاله پژوهشی
فاطمه ناصری؛ علی اکبر حسنی
چکیده
در پی گسترده شدن مرزهای کسبوکار و افزایش نامعینیها، مدیریت کسبوکار تحت اختلال همچون شیوع همهگیریها موردتوجه قرار گرفته است. در پژوهش حاضر عوامل مؤثر بر بهبود کسبوکار تحت شرایط همهگیری با بهرهگیری از روش ترکیبی سناریو نگاری و تحلیل اثرات متقابل موردبررسی قرار گرفته است. ارائه خدمات زیبایی در حوزه سلامت و درمان نیز بهعنوان ...
بیشتر
در پی گسترده شدن مرزهای کسبوکار و افزایش نامعینیها، مدیریت کسبوکار تحت اختلال همچون شیوع همهگیریها موردتوجه قرار گرفته است. در پژوهش حاضر عوامل مؤثر بر بهبود کسبوکار تحت شرایط همهگیری با بهرهگیری از روش ترکیبی سناریو نگاری و تحلیل اثرات متقابل موردبررسی قرار گرفته است. ارائه خدمات زیبایی در حوزه سلامت و درمان نیز بهعنوان موردمطالعه انتخاب شده است. پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی است و تعداد 15 خبره که بهصورت هدفمند انتخابشدهاند نمونه پژوهش حاضر را شامل شدهاند. در مرحله اول با انجام مصاحبههای نیمه ساختاریافته، مؤلفههای پژوهش با استفاده از نرمافزار مکس کیودا تحلیل و کدگذاری شده و سپس از چهار منظر نوآوری، انعطافپذیری، تابآوری زنجیره تأمین و یکپارچهسازی مدیریت زنجیره تقاضا طبقهبندیشدهاند. در مرحله بعدی با تدوین پرسشنامه تحلیل اثرات متقابل و انجام تحلیل توسط نرمافزار سناریو ویزارد، سناریوهای پژوهش تدوین و در قالب پنج سناریو قوی و 783 سناریو ضعیف شناسایی شده است. در این پژوهش پس از بررسی سناریوها، بر اساس قرابت و مشابهت سناریوها، سناریوهای استخراجی گروهبندیشدهاند. یافتههای پژوهش حاکی از تأثیرگذاری بیشتر حالتهای مطلوب در سناریوها است که با تقویت حالتهای مطلوب در سیستمهای سلامت و درمان شهر شاهرود در صورت بروز همهگیریها میتوان روند بهبود کسبوکار را انتظار داشت.
مقاله پژوهشی
یوسف رمضانی؛ زهرا رفیع زاده؛ قاسم انوری؛ شقایق ترابی
چکیده
فرهنگسازمانی، عملکرد رهبری و درگیری شغلی کارکنان عوامل مؤثر بر افزایش رضایتمندی در شغل است که در پژوهشهای پیشین کمتر به این روابط اشاره شده است. بر همین اساس هدف از این پژوهش تحلیل کمّی روابط چندگانه فرهنگسازمانی حمایتی، عملکرد رهبری، رضایت شغلی، اعتماد سازمانی و درگیری شغلی است. روش پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی، از لحاظ ...
بیشتر
فرهنگسازمانی، عملکرد رهبری و درگیری شغلی کارکنان عوامل مؤثر بر افزایش رضایتمندی در شغل است که در پژوهشهای پیشین کمتر به این روابط اشاره شده است. بر همین اساس هدف از این پژوهش تحلیل کمّی روابط چندگانه فرهنگسازمانی حمایتی، عملکرد رهبری، رضایت شغلی، اعتماد سازمانی و درگیری شغلی است. روش پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی، از لحاظ نحوه جمعآوری دادهها بهصورت توصیفی- همبستگی و از لحاظ نحوه تجزیهوتحلیل دادهها بهصورت کمی است. جامعه آماری پژوهش شامل کارکنان شرکت بیمه تکمیلی آتیه سازان حافظ مشهد میباشند که تعداد آنها 178 نفر است که به روش سرشماری موردبررسی قرار گرفتند. ابزار اندازهگیری به جهت سنجش متغیر فرهنگسازمانی حمایتی، درگیری شغلی، رضایت شغلی، اعتماد سازمانی، عملکرد رهبری به ترتیب از پرسشنامه های استاندارد شده ساها و همکاران، ون و همکاران، کواک و همکاران، نیورینک و منگ و برگر استفاده شد که روایی آنها از نوع محتوا و سازه بوده که مورد تائید قرار گرفتند؛ همچنین جهت سنجش پایایی پرسشنامهها از آزمون ضریب آلفای کرونباخ استفاده گردید و جهت تجزیهوتحلیل دادهها از تکنیک معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار Smart Pls استفاده گردید. نتایج حاصل بیانگر این بود که فرهنگسازمانی حمایتی بر درگیری شغلی کارکنان و اعتماد سازمانی، عملکرد رهبری بر اعتماد کارکنان، درگیری شغلی بر اعتماد سازمانی کارکنان و رضایت شغلی و همچنین اعتماد سازمانی بر رضایت شغلی کارکنان تأثیر مثبت و معناداری میگذارند. درگیری شغلی میتوانند تأثیر فرهنگسازمانی حمایتی بر اعتماد سازمانی کارکنان و اعتماد سازمانی نیز میتواند تأثیر عملکرد رهبری بر رضایت شغلی را میانجیگری کنند.
مقاله پژوهشی
حسین مقدم کیا؛ حیدر امیران؛ عبدالله کولوبندی؛ محمدرضا کاباران زاد قدیم
چکیده
این پژوهش با هدف ارائه مدلی جامع برای ارزیابی فرصتهای کارآفرینی در سازمانهای مردمنهاد لرستان انجام شده و با استفاده از روش تحلیل زمینهای و مصاحبه با 17 نفر از متخصصان، مدلی چندبعدی ارائه گردیده است. نتایج نشان میدهند ارزیابی موفق فرصتها مستلزم توجه به عواملی همچون فرهنگ نوآوری، توانمندیهای کارآفرینی کارکنان، حمایت مدیریت، ...
بیشتر
این پژوهش با هدف ارائه مدلی جامع برای ارزیابی فرصتهای کارآفرینی در سازمانهای مردمنهاد لرستان انجام شده و با استفاده از روش تحلیل زمینهای و مصاحبه با 17 نفر از متخصصان، مدلی چندبعدی ارائه گردیده است. نتایج نشان میدهند ارزیابی موفق فرصتها مستلزم توجه به عواملی همچون فرهنگ نوآوری، توانمندیهای کارآفرینی کارکنان، حمایت مدیریت، شرایط بازار، حمایتهای دولتی و شبکههای اجتماعی است. مدل پیشنهادی میتواند به مدیران این سازمانها در تصمیمگیری بهتر کمک کند. سازمانهای مردمنهاد برای موفقیت نیازمند نوآوری هستند. ارزیابی دقیق فرصتهای کارآفرینی، کلیدی برای این موفقیت است. انجام این پژوهش در قالب روش کیفی و با استفاده از نظریۀ زمینهای (استراوس و کربین) است. در این مسیر، با استفاده از مصاحبههای عمیق و نمونهگیری هدفمند و نظری در میان 17 نفر از اساتید، کارآفرینان و خبرگان کارآفرینی، اطلاعات مورد نیاز جمعآوری و تحلیل دادهها به شیوۀ کدگذاری باز و محوری و گزینشی انجام شده است. با انجام هر مصاحبه و دستهبندی و کدگذاری دادههای بهصورت گامبهگام بعد از 17 مورد مصاحبه مشخص شد که مباحث در حال تکرار شدن هستند و انجام مصاحبه جدید کمکی به روند تحلیل نمیکند. در این مرحله محقق به اشباع نظری رسید. نتایج پژوهش منجر به شناسایی عوامل کلیدی مؤثر در ارزیابی فرصتهای کارآفرینی شده است. این عوامل در قالب یک مدل جامع ارائه شدهاند. مدل پیشنهادی میتواند بهعنوان ابزاری برای ارزیابی بهتر فرصتها در سازمانهای مردمنهاد لرستان مورد استفاده قرار گیرد.
مقاله پژوهشی
فاطمه سادات وهاب زاده مقدم؛ احمد ودادی؛ کرم الله دانشفرد
چکیده
هدف از این پژوهش، روشن ساختن مفهوم سازمان امن و درک ویژگیها، پیشرانها و پسرانهای آن در بیمارستانهای تأمین اجتماعی با استفاده از رویکرد تحلیل مفهوم تکاملی راجرز است. متون منتشرشده به زبان انگلیسی و فارسی در چهل سال اخیر در حوزه دانش مدیریت جستجو شد. پس از اعمال معیارهای ورود و نمونهگیری نهایی، 77 مقاله، 22 کتاب و 9 پایاننامه ...
بیشتر
هدف از این پژوهش، روشن ساختن مفهوم سازمان امن و درک ویژگیها، پیشرانها و پسرانهای آن در بیمارستانهای تأمین اجتماعی با استفاده از رویکرد تحلیل مفهوم تکاملی راجرز است. متون منتشرشده به زبان انگلیسی و فارسی در چهل سال اخیر در حوزه دانش مدیریت جستجو شد. پس از اعمال معیارهای ورود و نمونهگیری نهایی، 77 مقاله، 22 کتاب و 9 پایاننامه انتخاب شدند و موردبررسی و تحلیل عمیق قرار گرفتند. فرآیند تحلیل نیز تحت نظارت و بازبینی دو نفر از اساتید صاحبنظر در زمینه مدیریت انجام شد. تحلیل مفهوم موردمطالعه نشان داد مهمترین ویژگیهای سازمان امن عبارتند از: پذیرش شکست، صراحت شدید، شفافیت، تعارض سازنده، رواج «نمیدانم»، گوشدادن متواضعانه، ارزیابی سریع و مراقبت از کارکنان. پیشرانهای سازمان امن عبارتند از: درس گرفتن از اشتباهات، تشویق یادگیری، کاهش میانبر زدن، اشتراکگذاری دانش، کسب ارزش از تفاوتها، پرهیز از سکوت و ترویج صحبت کردن، پاسخدهی مؤثر، طراحی و اجرای ساختارهای منسجم برای استخراج ایدهها و دغدغهها، فرهنگسازی، رعایت تعادل در ایجاد امنیت روانشناختی. مهمترین پسرانهای ایجاد سازمان امن عبارتند از: وجود ترس، پایین آوردن استانداردهای عملکردی، رواج افشاگری بیپروا، عدمحمایت از نوآوری، عدم پرورش تعهد کاری، عدم وجود جوّ مشارکتی، پنهانکاری دانش، بدبینی سازمانی، عدم تأکید بر اهداف، عدم برنامهریزی فرآیندها. دستاوردهای این پژوهش میتواند نقطه آغازی برای انجام پژوهشهای آتی و تدوین مدل مفهومی سازمان امن باشد.