مقاله پژوهشی
حامد خراسانی طرقی؛ حامد عرفانیان دباغ نوغانی؛ وحید میرزایی
چکیده
این پژوهش با هدف شناسایی پیشایندها و پسایندها اوباشگری در شهرداری مشهد انجام شده است.این مطالعه بـراسـاس روششناسی کیفـی و بـه روش تحلیل مضمون وبه روش براون وکلارک انجـام شـده اســت.جامعه آماری شامل 21 نفر از خبرگان دانشگاهی وسازمانی فعال در شهرداری مشهدبودکه تا اشباع نظری مورد مصاحبه قرارگرفتندنمونه گیری دراین پژوهش به روش گلوله ...
بیشتر
این پژوهش با هدف شناسایی پیشایندها و پسایندها اوباشگری در شهرداری مشهد انجام شده است.این مطالعه بـراسـاس روششناسی کیفـی و بـه روش تحلیل مضمون وبه روش براون وکلارک انجـام شـده اســت.جامعه آماری شامل 21 نفر از خبرگان دانشگاهی وسازمانی فعال در شهرداری مشهدبودکه تا اشباع نظری مورد مصاحبه قرارگرفتندنمونه گیری دراین پژوهش به روش گلوله برفی انجام شد؛یعنی درپایان هرجلسه مصاحبه از شرکت کننده خواسته شدتا فردی راباملاک قراردادن دانش و تخصص دراین حوزه معرفی کند.استراتژی انتخاب خبرگان سازمانی براساس فعالیت های اجرایی و سوابق مدیریتی بوده که شرط لازم داشتن حداقل 10سال سابقه اجرایی و مدیریتی و داشتن مدرک کارشناسی ارشدیادکتری در یکی از رشته های مدیریت ،علوم تربیتی و روانشناسی می باشد.تحلیل بااستفاده از نرم افزارMAXQDA انجام شدجهت اطمینان از پایایی مصاحبه هااز تکنیک فرایندهای ساختاریافته از مصاحبه های همگرا و همچنین تکنیک وجود حداقل دو نفر برای انجام مصاحبه به صورت جداگانه اماموازی بایکدیگراستفاده شدازیافته های پژوهش درمجموع 77 کد باز از مفاهیم اولیه،20تم فرعی یا مضامین پایه و2 تم اصلی استخراج شد.درنهایت تهدیدبرای اهداف شخصی،رفتار توهین آمیزوبی احترامی،تهدیدبه کاهش رتبه یااخراج،ضعف دررعایت اصول اخلاقی،سوءاستفاده ازقدرت برای اهداف غیراخلاقی،نبود شفافیت و ضعف درارتباطات،ضعف فرهنگ سازمانی ورهبری، ضعف نظارت و کنترل داخلی،نبودسیاستهای مؤثر یا شفاف، اعمال زور و تهدید به عنوان پیشایندهای اوباشگری و عوامل کاهش انگیزه کار،افت کیفیت کار،کاهش اعتماد،افزایش تعارضات شغلی، ایجاد جوترس و ناامنی، افزایش ترک کار،افزایش نارضایتی کارکنان،کاهش بهره وری، افت عملکرد،آسیب به اعتبار سازمان به عنوان پسایندهای اوباشگری شناسایی شد.
مقاله پژوهشی
یوسف ریاض؛ یعقوب مهارتی؛ محمد مهدی فراحی؛ علیرضا خوراکیان
چکیده
در محیط پویای کسب و کار امروز، ادغام شیوههای اشتغال انعطافپذیر و استراتژیهای تنوع نیروی کار برای پرورش نوآوری و حفظ مزیت رقابتی در کارآفرینی استراتژیک ضروری شده است. این مطالعه چگونگی اتخاذ شیوههای استخدامی انعطافپذیر و ابتکارات تنوع نیروی کار را برای افزایش انعطافپذیری سازمانی و چابکی کارآفرینی بررسی میکند. ابنابراین، ...
بیشتر
در محیط پویای کسب و کار امروز، ادغام شیوههای اشتغال انعطافپذیر و استراتژیهای تنوع نیروی کار برای پرورش نوآوری و حفظ مزیت رقابتی در کارآفرینی استراتژیک ضروری شده است. این مطالعه چگونگی اتخاذ شیوههای استخدامی انعطافپذیر و ابتکارات تنوع نیروی کار را برای افزایش انعطافپذیری سازمانی و چابکی کارآفرینی بررسی میکند. ابنابراین، هدف این مطالعه بررسی تاثیر اشتغال انعطاف پذیر و تنوع نیروی کار بر کارآفرینی استراتژیک در شرکت های بزرگ خصوصی در عراق است. جامعه آماری این پژوهش 720 شرکت بزرگ خصوصی عراق بود که با روش تصادفی ساده تعداد 251 نمونه انتخاب گردید. داده ها با استفاده از پرسشنامه جمع آوری و به منظور آزمون مدل پیشنهادی مطالعه از تحلیل عاملی تاییدی استفاده شد. برای اندازه گیری و تحلیل روابط بین متغیرها از مدل سازی معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج نشان داد که تأثیر اشتغال انعطافپذیر بر کارآفرینی استراتژیک و تنوع نیروی کار بر کارآفرینی استراتژیک مثبت و معنی دار است.
مقاله پژوهشی
مجید ملک محمدی؛ سید حمید خداداد حسینی؛ کامبیز حیدرزاده هنزائی
چکیده
کسبوکارهای نوآفرین (استارتاپ) نرخ شکست بسیار بالایی دارند و عوامل متنوعی در شکست آنها در مراحل مختلف زندگی دخیل هستند، که در این میان عوامل رفتارمحور قابلیت کنترل و پیشگیری بیشتری دارند. لذا هدف اصلی این پژوهش مشارکت نظری در کاهش نرخ شکست از طریق ارائه یک مدل چرخه عمر مناسب برای بررسی رفتار، اقدامات و تصمیمات نوآفرین است. پژوهش ...
بیشتر
کسبوکارهای نوآفرین (استارتاپ) نرخ شکست بسیار بالایی دارند و عوامل متنوعی در شکست آنها در مراحل مختلف زندگی دخیل هستند، که در این میان عوامل رفتارمحور قابلیت کنترل و پیشگیری بیشتری دارند. لذا هدف اصلی این پژوهش مشارکت نظری در کاهش نرخ شکست از طریق ارائه یک مدل چرخه عمر مناسب برای بررسی رفتار، اقدامات و تصمیمات نوآفرین است. پژوهش حاضر به روش فراترکیب با الگوی هفت مرحلهای سندلوسکی و باروسو انجام شد. محققین در مرحله جستجوی نظاممند 160 مقاله و منبع مرتبط را شناسایی و با استفاده از برنامه CASP، 33 مقاله و منبع کاملاً مناسب برای تحلیل را انتخاب نمودند. با تحلیل مضمون مراحل چرخه عمر مدلهای مختلف، کدها و مضامین لازم برای مقولهبندی و طرحریزی مدل تلفیقی به دست آمد و شبکه مضامین حاصله با کمک نرم افزار مکس کیودا ترسیم شد. برای بررسی روایی و پایایی درونی مقولهبندیها از ارزیابی شش تن از خبرگان و شاخص کاپای کوهن استفاده شد. خبرگان به روش گلوله برفی انتخاب شدند و با کمک خبرگان مقولههای مدل بر مبنای مولفههای دو نظریه رفتارمحور کسبوکار تحلیل گردید. در نتیجه این فراترکیب یک مدل رفتارمحور حاصل شد که 6 مقوله تِم فراگیر شامل: ایده و اعتبارسنجی فرصت، کشت و برپایی، شروع تجاری، رشد، گسترش مقیاس/بلوغ، و افول/احیاء، گردیده و ذیل آنها 14 مقوله تِم سازمان دهنده را در بر میگیرد. این مدل میتواند به عنوان یک ابزار تحلیلی برای درک بهتر مراحل تکاملی نوآفرین و شناسایی چالشهای موجود در هر مرحله از چرخه عمر نوآفرین مورد استفاده قرار گیرد.
مقاله پژوهشی
حسن قرونه؛ اعظم بابکی راد
چکیده
طبقهبندی روشهای نیازسنجی آیندهگرا به افراد برای انتخاب روش مناسب و هوشمندانه تر عمل کردن، کمک میکند. طبقهبندی صورتگرفته در این مقاله از نوع عملیاتی است که با روش کیفی گروههای کانونی انجام شده است. روش گروههای کانونی مجازی نیز برای تحلیل و طبقهبندی روشهای نیازسنجی آیندهگرا استفاده شده است که در آن نظر افراد را نسبت ...
بیشتر
طبقهبندی روشهای نیازسنجی آیندهگرا به افراد برای انتخاب روش مناسب و هوشمندانه تر عمل کردن، کمک میکند. طبقهبندی صورتگرفته در این مقاله از نوع عملیاتی است که با روش کیفی گروههای کانونی انجام شده است. روش گروههای کانونی مجازی نیز برای تحلیل و طبقهبندی روشهای نیازسنجی آیندهگرا استفاده شده است که در آن نظر افراد را نسبت به «روشها» نمایان میکند. این گروه کانونی شامل 7 نفر از خبرگان حوزههای آموزشی و پژوهشی، سیاستگذاری علم و فناوری، توسعه فناوری و آیندهپژوهی است که برای مشخص نمودن افراد از نمونهگیری هدفمند استفاده شده است. در مرحله اول این پژوهش در گام نخست، گونههای ایده ال و پرکاربرد از روشهای نیازسنجی آیندهگرا از دل ادبیات منقح شده و در گام دوم سازههای مبنایی آن بازشناسی شدهاند. با استفاده از گونهشناسی عملیاتی روشهای نیازسنجی آیندهگرا سازههای مبنایی جدیدی ارائه و گام سوم گونهشناسی جدیدی از روشهای نیازسنجی آیندهگرا ارائه شده است. «نه» روش نیازسنجی آیندهگرا باتوجهبه سازههای مبنای طبقهبندیشدهاند. سازههای مبنایی شامل «قابلیتها» و «ماهیت روشها» است. در این طبقهبندی رویکرد آینده محور نیازسنجی برجسته شده است. این رویکرد نهتنها بهعنوان حوزهای کمککننده به آگاهسازی سیاستگذاران آموزشی، پژوهشی و توسعه فناوری است، بلکه بهعنوان تحول قابلیتی و روششناختی در روش های نیازسنجی مطرح است. یافتههای پژوهش نشان میدهد که اکثر روش های مرسوم و متداول آینده محور به شناسایی موضوعات و مسائل کمک میکنند و تعدادی از این روش ها دارای قابلیت اولویتبندی آینده محور هستند. همچنین به لحاظ ماهیت نیز بیشتر کیفی هستند.
مقاله پژوهشی
محسن فلاح شیروانی؛ اسماعیل اسدی؛ ناصر میرسپاسی؛ حرمت اصغری
چکیده
فرهنگ سازمانی نوآورانه زیرساخت و بستر لازم برای اجرای نوآوری سازمانی را فراهم مینماید. این پژوهش با هدف طراحی الگوی فرهنگ سازمانی مبتنی بر نوآوری در نظام اداری ایران با رویکرد آیندهپژوهی انجام شده است.پژوهش از نظر هدف توسعهای، از لحاظ نتیجه کاربردی و از منظر جمع آوری اطلاعات به روش آمیخته می باشد.جامعه آماری شامل اساتید و خبرگان ...
بیشتر
فرهنگ سازمانی نوآورانه زیرساخت و بستر لازم برای اجرای نوآوری سازمانی را فراهم مینماید. این پژوهش با هدف طراحی الگوی فرهنگ سازمانی مبتنی بر نوآوری در نظام اداری ایران با رویکرد آیندهپژوهی انجام شده است.پژوهش از نظر هدف توسعهای، از لحاظ نتیجه کاربردی و از منظر جمع آوری اطلاعات به روش آمیخته می باشد.جامعه آماری شامل اساتید و خبرگان نظام اداری آشنا به حوزه رفتار سازمانی و فرهنگ می باشند که به روش نمونهگیری غیراحتمالی و به صورت هدفمند انتخاب شدند.در این پژوهش،دادهها از طریق مصاحبههای نیمه ساختاریافته گردآوری شده و این فرایند تا رسیدن به مرحله اشباع نظری ادامه یافته است.تجزیه و تحلیل دادههای کیفی با استفاده از روش تحلیل تم انجام گرفت.برای محاسبه پایایی بازآزمون،از میان مصاحبههای صورتگرفته،سه مصاحبه انتخاب شد و در یک بازه زمانی ده روزه، دو بار کدگذاری شدند.نتایج پژوهش منجر به ارائه الگوی جدید در حوزه فرهنگ سازمانی نوآورانه گردید،که شامل عوامل قابل مشاهده(رهبری استراتژیک نوآوری، منابع سازمانی، مدیریت دانش، توسعه و توانمندسازی، مدیریت ایدهها، ارتباطات، ساختار سازمانی)؛شالوده های زیر بنایی(ارزشها و نگرشها)؛روندهای تاثیر گذار(اقتصادی، فناوری، اجتماعی، زیست محیطی، سازمانی و سیاسی) و پیامدهای فرهنگ نوآورانه(سازمانی و اجتماعی) در نظام اداری ایران می باشد. در مرحله کمی، برای بررسی و اعتبارسنجی عوامل شناساییشده، از روش دلفی کلاسیک استفاده شد. دادههای گردآوریشده در این مرحله با استفاده از روشهای آماری نظیر ضریب هماهنگی کندال، معیارهای گرایش به مرکز و پراکندگی تحلیل شدند.نتایج پژوهش میتواند برای مدیریت فرهنگ سازمانی نوآورانه در نظام اداری ایران مفید بوده و زمینه مناسبی برای تقویت فرایندهای نظام اداری ایجاد نماید.
مقاله پژوهشی
میلاد امرایی؛ علی شریعت نژاد؛ رضا سپهوند؛ حجت وحدتی
چکیده
تکنواسترس یکی از چالشهای مهم در عصر دیجیتال است که بهویژه در سازمانهای دولتی در حال گسترش است که به معنای استرس ناشی از فناوریهای اطلاعات و ارتباطات در محیطهای کاری است.این پدیده به دلیل پیشرفت سریع و مداوم فناوری و تغییرات در نقش کارکنان، تاثیرات عمیقی بر سلامت روانی و عملکرد شغلی افراد دارد. لذا باتوجه به اهمیت موضوع، پژوهش ...
بیشتر
تکنواسترس یکی از چالشهای مهم در عصر دیجیتال است که بهویژه در سازمانهای دولتی در حال گسترش است که به معنای استرس ناشی از فناوریهای اطلاعات و ارتباطات در محیطهای کاری است.این پدیده به دلیل پیشرفت سریع و مداوم فناوری و تغییرات در نقش کارکنان، تاثیرات عمیقی بر سلامت روانی و عملکرد شغلی افراد دارد. لذا باتوجه به اهمیت موضوع، پژوهش حاضر با هدف واکاوی پدیدارشناسانه پدیده تکنواسترس در سازمان امور مالیاتی کشور انجام پذیرفته است. پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ نحوه گردآوری اطلاعات، توصیفی-اکتشافی و از نوع تحقیقات کیفی است که با استفاده از روش پدیدار شناسی (یعنی تجربه زیسته افراد درگیر با پدیده) و رویکرد دیکلمن انجام شده است. از آنجا که پژوهش حاضر کیفی است روش جمع آوری اطلاعات در آن، مصاحبههای عمیق با مشارکت کنندگان است. برهمین اساس بااستفاده از روش نمونه-گیری هدفمند و براساس اصل کفایت نظری، 18 نفر از مدیران و کارکنان سازمان امور مالیاتی کشور به عنوان اعضای نمونه، انتخاب شدند. در این پژوهش به منظور بررسی و تحلیل دادههای حاصل از مصاحبه، از روش تحلیل محتوای کیفی و نرم افزار Maxqda استفاده شده است. یافتههای پژوهش علاوه بر شناخت و فهم پدیده مذکور، 15 عامل ایجاد کننده و 15 پیامد را به-عنوان عوامل ایجادکننده و پیامدهای تکنواسترس شناسیی کرده است.
مقاله پژوهشی
علی شریعت نژاد؛ هانیه حاتمی؛ راضیه حسنوند
چکیده
درعصر کنونی تکنولوژی و فناوری اطلاعات به ابزاری همیشگی در تعاملات انسانی تبدیل شدهاست که این امر تحول در رویکرد رهبری را میطلبد. لذا پژوهش حاضر با هدف شناسایی و تحلیل عوامل کلیدی موفقیت و پیامدهای پیاده سازی سبک رهبری مجازی انجام پذیرفت. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی از حیث گردآوری اطلاعات در زمره پژوهش-های اکتشافی است. همچنین ...
بیشتر
درعصر کنونی تکنولوژی و فناوری اطلاعات به ابزاری همیشگی در تعاملات انسانی تبدیل شدهاست که این امر تحول در رویکرد رهبری را میطلبد. لذا پژوهش حاضر با هدف شناسایی و تحلیل عوامل کلیدی موفقیت و پیامدهای پیاده سازی سبک رهبری مجازی انجام پذیرفت. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی از حیث گردآوری اطلاعات در زمره پژوهش-های اکتشافی است. همچنین این پژوهش از نوع تحقیقات آمیخته به صورت کیفی و کمی و بر مبنای فلسفه قیاسی استقرایی است. جامعه آماری پژوهش، مدیران سازمانی به همراه اساتید دانشگاه هستند و با روش نمونهگیری هدفمند به دلیل آشنایی نظری و عملی با موضوع پژوهش و براساس اصل اشباع نظری انتخاب شدهاند. ابزار گردآوری داده در بخش کیفی مصاحبه و در بخش کمی پرسشنامه است. ابزار گردآوری اطلاعات در بخش کیفی مصاحبه است که معتبربودن و اعتمادپذیری آن با استفاده از روایی محتوایی و روایی نظری و روش پایایی سنجی درون کدگذار و میان کدگذار تائید شد. همچنین ابزار گردآوری اطلاعات در بخش کمی پرسشنامه است که روایی و پایایی آن با استفاده از روایی محتوایی و پایایی باز آزمون تائید شد. در این پژوهش برای تحلیل دادهها در بخش کیفی از روش تحلیل محتوا و کدگذاری و در بخش کمی از روش نقشه شناختی فازی FCM بهره گرفته شده است. نتایج این پژوهش حاکی از آن است که ضرورت ایجاد هماهنگی و ارتباطات بین اعضای تیم، مهارت هوش الکترونیک، دانش و آگاهی رهبران مجازی نسبت به رهبری کردن در یک جامعه چند فرهنگی و چند زبانی مهمترین پیشایندهای سبک رهبری مجازی هستند.
مقاله پژوهشی
علیرضا خدابنده؛ محسن مرادی؛ سیدمرتضی غیور باغبانی؛ داوود منظور
چکیده
زیستبوم بازار برق را می توان محیطی دانست که بازیگران مختلف صنعت برق تبادلات مالی عمده ای را با یکدیگر دارند. علاوه بر تعاملات اقتصادی و مالی، این بازیگران به انحا مختلفی به همآفرینی ارزش در حوزههای مختلف سیاسی-قانونی، اجتماعی-زیستمحیطی و فنی دارند. در این پژوهش پس از مروری بر ادبیات موضوع، بازیگران و دامنههای بازیگری زیستبوم ...
بیشتر
زیستبوم بازار برق را می توان محیطی دانست که بازیگران مختلف صنعت برق تبادلات مالی عمده ای را با یکدیگر دارند. علاوه بر تعاملات اقتصادی و مالی، این بازیگران به انحا مختلفی به همآفرینی ارزش در حوزههای مختلف سیاسی-قانونی، اجتماعی-زیستمحیطی و فنی دارند. در این پژوهش پس از مروری بر ادبیات موضوع، بازیگران و دامنههای بازیگری زیستبوم بازار برق ایران شناسایی شد؛ سپس نقشههای شناختی تعاملات بازیگران ترسیم شد و با وزندهی به حوزههای همآفرینی ارزش، نقشه شناختی تجمیعی این تعاملات بدست آمد. با استفاده از مصاحبه نیمهساختاریافته پیشرانهای تکاملی این زیستبوم شامل سیاستگذاری تشویقی با تأکید بر بهرهوری انرژی، خصوصیسازی و اصلاح فرایندهای گردش مالی و نقدینگی، ناترازی در تولید و مصرف برق، تسهیلگری در تعاملات کلان، توسعه سازوکارهای بازار برق و سرانجام تحریمها و محدودیتها شناسایی شد. با اعمال تاثیر این پیشرانها بر گرههای گراف نقشه شناختی تجمیعی و تحلیل حساسیت آن با استفاده از روش ارزش پایدار ماتریس، نقشه شناختی مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج تحلیل حساسیت مدل ریاضی بدستآمده از زیستبوم صنعت برق ایران نشان میدهد، ناترازی در تولید و مصرف برق که یک پیشران مرکزگرا است بیشترین تاثیر را در انقباض زیستبوم و توسعه سازوکارهای بازار برق که یک پیشران مرکزگریز است، بیشترین تاثیر را در پویایی زیستبوم خواهدداشت. در پایان راهکارهایی برای بهبود شرایط زیستبوم با تغییر در این دو پیشران اساسی داده شده است.
مقاله پژوهشی
آزاده افتخار؛ کیومرث احمدى؛ رضا صالحى؛ یعقوب احمدی
چکیده
این پژوهش با هدف طراحی و تبیین الگوی جامع جهت بسط مفهومی کوچینگ تیمسازى در شرکتهاى نوپا و دانش بنیان به انجام رسید. این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی، از لحاظ رویکرد، اکتشافی و از لحاظ نحوه تجزیه و تحلیل دادهها، آمیخته (کیفی-کمّی) است. در فاز کیفی پژوهش، گروهی از خبرگان شامل اساتید دانشگاهی، مدیران ارشد شرکتهای نوپا و دانش بنیان ...
بیشتر
این پژوهش با هدف طراحی و تبیین الگوی جامع جهت بسط مفهومی کوچینگ تیمسازى در شرکتهاى نوپا و دانش بنیان به انجام رسید. این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی، از لحاظ رویکرد، اکتشافی و از لحاظ نحوه تجزیه و تحلیل دادهها، آمیخته (کیفی-کمّی) است. در فاز کیفی پژوهش، گروهی از خبرگان شامل اساتید دانشگاهی، مدیران ارشد شرکتهای نوپا و دانش بنیان و مشاورین مجرب منابع انسانی به عنوان جامعه آماری در نظر گرفته شدند. در این فاز با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند، 12 نفر از خبرگان انتخاب شدند. ابزار اصلی جمعآوری دادهها در فاز کیفی پژوهش، مصاحبههای عمیق و نیمهساختار یافته با خبرگان بود. در فاز کیفی پژوهش، دادههای حاصل از مصاحبه بر اساس روش تحلیل مضممون (تم) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. در فاز کمّی نیز، 108 نفر از مدیران به عنوان جامعه در نظر گرفته شدند. روایی و پایایی این پرسشنامه به روشهای مختلف مورد بررسی و تأیید قرار گرفت. در فاز کمّی تحقیق، جهت انجام تجزیه و تحلیلهای توصیفی و استنباطی، از نرمافزارهای SPSS و اسمارت PLS استفاده شد. سرانجام، نتایج پژوهش منجر به طراحی الگوی جامع جهت بسط مفهومی کوچینگ تیمسازى در شرکتهاى نوپا و دانش بنیان در قالب 6 مضمون اصلی و 21 مضمون فرعی شد. بر اساس الگوی بدست آمده، عوامل سازمانی و عوامل محیطی به عنوان محرکهای اصلی بر عوامل راهبردی و ارتقادهنده کوچینگ تیمسازی تأثیر گذاشته و این عوامل نیز منجر به تحقق کوچینگ تیمسازی میشوند و در نهایت یکسری پیامدهای فردی و سازمانی حاصل خواهد شد.
مقاله پژوهشی
مریم سادات افخمی مصطفوی؛ مسعود ایمانیان؛ مهناز امیرپور
چکیده
امروزه مهاجرت نخبگان یکی از مسئلههای کشور ایران است. از اینرو، هدف این مطالعه، بررسی روابط روحیه کارآفرینی، عملکرد تحصیلی و گرایش به مهاجرت در بین دانشجویان با رویکرد معادلات ساختاری استفاده از روش توصیفی - همبستگی است. پرسشنامههای آنلاین از طریق دانشجویان دانشگاه فردوسی و علوم پزشکی مشهد طی دو ماه (مهر و آبان 1400) جمعآوری شد. ...
بیشتر
امروزه مهاجرت نخبگان یکی از مسئلههای کشور ایران است. از اینرو، هدف این مطالعه، بررسی روابط روحیه کارآفرینی، عملکرد تحصیلی و گرایش به مهاجرت در بین دانشجویان با رویکرد معادلات ساختاری استفاده از روش توصیفی - همبستگی است. پرسشنامههای آنلاین از طریق دانشجویان دانشگاه فردوسی و علوم پزشکی مشهد طی دو ماه (مهر و آبان 1400) جمعآوری شد. یافتههای پژوهش نشان داد که از بین ابعاد روحیه کارآفرینی، بعد توفیق طلبی بیشترین نمره و بعد ریسکپذیری کمترین نمره را کسب نموده است. نتایج آزمون ضریب همبستگی اسپیرمن نیز نشان داد که رابطهای مثبت با شدت 0.378 بین دو متغیر کیفیت زندگی تحصیلی و گرایش به مهاجرت وجود دارد و هر چه کیفیت زندگی تحصیلی دانشجویان بالاتر باشد، گرایش آنان به مهاجرت نیز افزایش مییابد. نتایج رویکرد معادلات ساختاری گویای این بود که روحیه کارآفرینی با ضریب استاندارد 0.605 تأثیر مثبتی بر عملکرد تحصیلی دارد و دانشجویان با روحیه کارآفرینی قویتر، عملکرد تحصیلی بهتری دارند. روحیه کارآفرینی همچنین با ضریب 0.527 بر گرایش به مهاجرت تأثیر دارد و دانشجویان با روحیه کارآفرینی قویتر، تمایل بیشتری به مهاجرت نشان میدهند. عملکرد تحصیلی نیز با ضریب 0.111 (با شدت کمتر از دو عامل قبلی) بر گرایش به مهاجرت اثرگذار است. بر اساس نتایج پیشنهاد میگردد که بکارگیری روحیه کارآفرینی در قالب ارتباط دانشگاه با صنعت و طرحهای مرتبط با کارآفرینی دانشجویان دانشگاه فردوسی و علوم پزشکی مشهد؛ به گونهای باشد تا بتواند در کاهش گرایش به مهاجرت آنها نقش موثری داشته باشد.
مقاله پژوهشی
ابوالفضل دبیرچی لو؛ علیرضا نوبری؛ مرتضی قاسمی
چکیده
این پژوهش با هدف طراحی و تبیین مدل بومی بلوغ سازمانی در شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران انجام شده است. با توجه به خلأ چارچوبهای بومی در صنعت هوانوردی کشور، از روش نظریهپردازی دادهبنیاد و رویکرد ترکیبی (کیفی-کمی) بهرهگیری شد. در مرحله کیفی، از طریق مصاحبه با ۲۰ نفر از خبرگان و تحلیل مقایسهای، ۱۱۴ کد مفهومی شناسایی و در قالب ...
بیشتر
این پژوهش با هدف طراحی و تبیین مدل بومی بلوغ سازمانی در شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران انجام شده است. با توجه به خلأ چارچوبهای بومی در صنعت هوانوردی کشور، از روش نظریهپردازی دادهبنیاد و رویکرد ترکیبی (کیفی-کمی) بهرهگیری شد. در مرحله کیفی، از طریق مصاحبه با ۲۰ نفر از خبرگان و تحلیل مقایسهای، ۱۱۴ کد مفهومی شناسایی و در قالب پنج مقوله علی، زمینهای، مداخلهگر، راهبردی و پیامدی طبقهبندی شدند. در مرحله کمی، با استفاده از مدلسازی ساختاری تفسیری (ISM)، روابط علی بین مؤلفهها تحلیل گردید. نتایج نشان داد که هر سه دسته عوامل علی، زمینهای و ساختاری، نقشی مؤثر در تبیین راهبردهای سازمانی دارند. همچنین راهبردهای طراحیشده، تأثیر مستقیمی بر پیامدهای مورد انتظار از جمله تعهد سازمانی، یادگیری سازمانی، مزیت رقابتی، تعالی عملکرد و کارآفرینی دارند. مدل ارائهشده میتواند بهعنوان ابزار ارزیابی و توسعه بلوغ در سازمانهای خدماتی حساس، بهویژه در حوزه هوانوردی، مورد استفاده قرار گیرد و بستری برای ارتقاء بهرهوری، انطباق با استانداردهای بینالمللی و توسعه پایدار فراهم آورد.
مقاله پژوهشی
سید هادی طالبیان؛ مرتضی موسی خانی؛ علیرضا ایرج پور؛ کمال سخدری
چکیده
چکیدههدف اصلی پژوهش حاضر، شناسایی و تحلیل شایستگیهای مورد نیاز منتور، در فرآیند رشد استارتآپ است. نوع تحقیق بر اساس هدف پژوهش، کاربردی و بر اساس نحوه تحلیل دادهها، روش مطالعه موردی چندگانه است. سطح تحلیل پژوهش، استارتآپها و کسب و کارهای مستقر در شتابدهندهها و مراکز رشد خراسان رضوی هستند که با استفاده از نمونه گیری هدفمند ...
بیشتر
چکیدههدف اصلی پژوهش حاضر، شناسایی و تحلیل شایستگیهای مورد نیاز منتور، در فرآیند رشد استارتآپ است. نوع تحقیق بر اساس هدف پژوهش، کاربردی و بر اساس نحوه تحلیل دادهها، روش مطالعه موردی چندگانه است. سطح تحلیل پژوهش، استارتآپها و کسب و کارهای مستقر در شتابدهندهها و مراکز رشد خراسان رضوی هستند که با استفاده از نمونه گیری هدفمند متجانس، 25 کسب و کار، مورد تحلیل عمیق اکتشافی قرار گرفتند و با 34 متخصص و خبره این حوزه در مجموعههای منتخب، مصاحبه عمیق، انجام پذیرفت واشباع نظری حاصل شد. ابزار تحقیق مصاحبه نیمهساختاریافته بود که اعتبار آن از طریق اعتبار درونی بر پایه گزینش نمونههای مناسب و قابلیت اعتماد، از طریق هدایت دقیق جریان مصاحبه و طراحی سؤالات مناسب برای گردآوری اطلاعات تضمین شد. بر اساس رویکرد تحلیل محتوا و از طریق فرایند کدگذاری 3 مرحلهای، در مرحله کدگذاری باز، 96 مفهوم از مصاحبهها و مبانی نظری استخراج شد و پس از بررسی دقیقتر و اتصال بین مفاهیم، 30 مضمون و 6 بعد به دست آمد. بر اساس مدل رشد فرآیند استارتآپ طراحی شده، در مرحله ایدهپردازی و کشت ایده، 6 شایستگی منتور منجر به مدل کسب وکار مطلوب با 3 ویژگی میشود و به منظور تبدیل مدل کسب و کار مطلوب به ایجاد کسب وکار و ورود رقابتی، 7 شایستگی منتور در مرحله راهاندازی و رشد اولیه و پایدار به عنوان شایستگیهای تعدیلگر، نقشآفرینی میکنند.کلیدواژهها: شایستگیهای منتور، منتورینگ، فرآیند رشد استارتآپ.