دوره 15 (1402)
دوره 14 (1401)
دوره 13 (1400)
دوره 12 (1399)
دوره 11 (1398)
دوره 10 (1397)
دوره 9 (1396)
دوره 8 (1395)
دوره 7 (1394)
دوره 6 (1393)
دوره 5 (1392)
دوره 4 (1391)
دوره 3 (1390)
دوره 2 (1389)
دوره 1 (1388)

اطلاعات آماری نشریه

اولین سال انتشار

 1388

تعداد دوره‌ها

15

تعداد شماره‌ها

30

تعداد نویسندگان

605

 تعداد مقالات ارسال شده

3,157

تعداد مقالات رد شده

2,667

درصد عدم پذیرش

84

تعداد مقالات پذیرفته شده

263

درصد پذیرش

8

 

نشریه علمی پژوهش نامه مدیریت تحول از سال 1388 تاکنون به‌صورت دو فصلنامه به صاحب امتیازی دانشگاه فردوسی مشهد و با همکاری انجمن علمی مدیریت راهبردی ایران منتشر می شود.

در این نشریه، مقاله های پژوهشی به زبان فارسی و به همراه چکیده مبسوط انگلیسی قابل بررسی و چاپ هستند.

مقاله پژوهشی
ارایه مدل ارزیابی فرصت‌کارآفرینی در سازمان‌های مردم نهاد لرستان

حسین مقدم کیا؛ حیدر امیران؛ عبدالله کولوبندی؛ محمدرضا کابران زاده قدیم

دوره 16، بهار و تابستان 1403 ، خرداد 1403، صفحه 168-212

https://doi.org/10.22067/tmj.2024.87752.1566

چکیده
  زمینه و هدف: فرصت کارآفرینی به عنوان یک سرمایه‌گذاری بالقوه امکان‌پذیر و سودجویانه می‌توان دید که محصول یا خدمات جدید نوآورانه‌ای را به بازار ارائه می‌دهد. بنابراین ارزیابی مناسب فرصت‌های کارآفرینی می‌تواند به بالا رفتن احتمال موفقیت سازمان و کسب‌و کار منجر شود. بر همین اساس هدف این پژوهش ارایه ارایه الگوی ارزیابی فرصت‌کارآفرینی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
تاثیر اشتراک دانش بر نوآوری دوسوتوان با نقش میانجی سرمایه فکری (نمونه پژوهش: مدیران شرکت‌های دانش بنیان مرکز رشد دانشگاه فردوسی مشهد)

معصومه عربشاهی؛ محیا اسحق زاده

دوره 16، بهار و تابستان 1403 ، خرداد 1403

https://doi.org/10.22067/tmj.2024.83662.1468

چکیده
  هدف این تحقیق بررسی تاثیر اشتراک دانش بر نوآوری دو سوتوان با نقش میانجی سرمایه فکری بوده‌است. جامعه آماری پژوهش، کلیه مدیران شرکت‌های دانش‌بنیان مرکز رشد دانشگاه فردوسی مشهد با تعداد 153 نفر است؛ با استفاده از روش نمونه‎گیری در دسترس و بر اساس فرمول کوکران، 110 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار جمع‌آوری داده‌های پژوهش، ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
بررسی تأثیر قابلیت شبکه‌سازی بر نوآوری دوسوتوان با تأکید بر نقش میانجی‌گری کاربردهای دانش (مورد مطالعه: شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه فناوری اطلاعات بانکی)

سجاد فارسی؛ روزبه درویشی؛ وحید خاشعی ورنامخواستی

دوره 16، بهار و تابستان 1403 ، خرداد 1403

https://doi.org/10.22067/tmj.2024.86592.1539

چکیده
  امروزه شرکت‌های دانش‌بنیان جایگاه ویژه‌ای در شکوفایی اقتصاد کشور دارند. این شرکت‌ها بویژه فعالان حوزه فناوری اطلاعات بانکی همواره با تغییر سلیقه مشتریان مواجه بوده و از طرفی نیازمند ارتقاء نوآوری در جهت بهبود مستمر خود هستند. یکی از راه‌های بهبود نوآوری در این سازمان‌ها بکارگیری دانش و جذب آن از طریق توسعه قابلیت شبکه‌سازی است. ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
طراحی مدل افشاگری سازمانی ،در سازمان‌های دولتی (رویکرد کیفی: تحلیل تم)

شهرام پورمحمد؛ محمدرضا جابرانصاری؛ محمد حکاک؛ یوسف محمدی مقدم؛ عادل صلواتی

دوره 16، بهار و تابستان 1403 ، خرداد 1403

https://doi.org/10.22067/tmj.2024.84001.1473

چکیده
  چکیدهتحقیق حاضر باهدف طراحی مدل افشاگری سازمانی در سازمان‌های دولتی به انجام رسیده است. این تحقیق ازلحاظ هدف کاربردی، ازلحاظ رویکرد پیمایشی-توسعه‌ای، و ازلحاظ نوع، کیفی می‌باشد. جامعه آماری این تحقیق گروهی از خبرگان شامل اساتید دانشگاهی، مدیران ارشد سازمان‌های دولتی و مشاورین مجرب منابع انسانی و مدیریت دولتی بودند که بر اساس ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
تحلیل کمّی روابط چندگانه فرهنگ سازمانی حمایتی، عملکرد رهبری، رضایت شغلی، اعتماد سازمانی و درگیری شغلی

یوسف رمضانی؛ زهرا رفیع زاده؛ قاسم انوری؛ شقایق ترابی

دوره 16، بهار و تابستان 1403 ، خرداد 1403

https://doi.org/10.22067/tmj.2024.84646.1484

چکیده
  رضایت شغلی مهم‌ترین متغیر در حیطه رفتار سازمانی محسوب می‌شود و عاملی برای افزایش کارایی و احساس رضایت فردی کارکنان است. فرهنگ سازمانی، عملکرد رهبری و درگیری ذهنی کارکنان عوامل موثر بر افزایش رضایت‌مندی در شغل است که در پژوهش‌های پیشین کمتر به این روابط اشاره شده است. بر همین اساس هدف از این پژوهش تحلیل کمّی روابط چندگانه فرهنگ سازمانی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
سناریو نگاری عوامل مؤثر بر بهبود کسب‌وکار تحت شرایط همه‌گیری با رویکرد تحلیل اثرات متقابل (مورد مطالعه: سیستم سلامت و درمان)

فاطمه ناصری؛ علی اکبر حسنی

دوره 16، بهار و تابستان 1403 ، خرداد 1403

https://doi.org/10.22067/tmj.2024.86514.1538

چکیده
  در پی گسترده شدن مرزهای کسب‌وکار و افزایش نامعینی‌ها، مدیریت کسب‌وکار تحت اختلال همچون شیوع همه‌گیری‌ها موردتوجه قرار گرفته است. در پژوهش حاضر نیز عوامل مؤثر بر بهبود کسب‌وکار تحت شرایط همه‌گیری با بهره‌گیری از روش ترکیبی سناریو نگاری و تحلیل اثرات متقابل مورد بررسی قرار گرفته است. ارائه خدمات زیبایی در حوزه سلامت و درمان نیز ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
تبیین عوامل توانمندساز بلوغ ارتباطی در سازمان های دولتی ایران

منصور رحمنی؛ مسعود بسطامی؛ سلیمان احمدزاده

دوره 16، بهار و تابستان 1403 ، خرداد 1403

https://doi.org/10.22067/tmj.2024.87047.1552

چکیده
  ارتباط یک عامل حیاتی برای موفقیت سازمانی است و می تواند به عنوان یک فرآیند اجتماعی و شناختی در نظر گرفته شود که از طریق آن اطلاعات بین افراد تبادل می شود و معنی ایجاد می کند. چگونگی درک بهتر ، تجزیه و تحلیل و ارزیابی فرآیندهای ارتباطی یک چالش بزرگ برای محققان ارتباطات است. هدف از انجام این پژوهش، شناسایی وتبیین عوامل توانمندساز بلوغ ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
تحلیل مفهوم سازمان امن در بیمارستان های تأمین اجتماعی با بهره‌گیری از رویکرد تکاملی راجرز

فاطمه سادات وهاب زاده مقدم؛ احمد ودادی؛ کرم الله دانشفرد

دوره 16، بهار و تابستان 1403 ، خرداد 1403

https://doi.org/10.22067/tmj.2024.87329.1558

چکیده
  در عصر حاضر، مزیت رقابتی نصیب سازمان‌هایی خواهد شد که با ایجاد جوّ سازمانی حامیانه، تعالی سازمان را ارتقا دهند. هدف از این پژوهش، روشن ساختن مفهوم سازمان امن و درک ویژگی‌ها، پیشران‌ها و پسران-های این مفهوم در حوزه بهداشت‌ودرمان ایران می‌باشد. در این مطالعه، از رویکرد تحلیل مفهوم تکاملی راجرز استفاده شده است. متون منتشرشده به زبان ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
سنجش تحول سازمانی مبتنی بر معماری در ساختار مرکز پژوهش‌های مجلس

سالار مرادی

دوره 16، بهار و تابستان 1403 ، خرداد 1403

https://doi.org/10.22067/tmj.2024.87300.1557

چکیده
  زمینه و هدف: هدف این پژوهش سنجش تحول سازمانی مبتنی بر معماری سازمانی در ساختار مرکز پژوهش‌های مجلس است.روش: روش انجام پژوهش کمی و از نوع اعتباریابی است. جامعه آماری شامل همه مدیران، معاونان و کارشناسان مرکز پژوهش‌های مجلس در سال 1402 است که از میان آنها 95 نفر به صورت سهمیه‌ای به عنوان نمونه انتخاب و بررسی میدانی بر روی آنها انجام شده ...  بیشتر

بررسی تأثیر رهبری راهبردی بر ایجاد مزیت رقابتی پایدار با نقش میانجی دوسوتوانی نوآوری و سرمایۀ انسانی در شرکت‌های مرکز رشد دانشگاه فردوسی مشهد

محمدصادق اکبری نوقابی؛ آذر کفاش پور؛ مهدی بهرامی؛ سجاد پورکیان

دوره 15، بهار و تابستان 1402 ، شهریور 1402، ، صفحه 99-125

https://doi.org/10.22067/tmj.2023.72474.1360

چکیده
  پژوهش، با هدف بررسی تأثیر رهبری راهبردی بر ایجاد مزیت رقابتی پایدار با نقش میانجیگری سرمایۀ انسانی و دوسوتوانی نوآوری در جامعۀ آماری شرکت‌های مرکز رشد دانشگاه فردوسی مشهد صورت پذیرفت. این پژوهش از نظر پارادایم، اثبات‎گرایی؛ از نظر رویکرد، استقرایی؛ از نظر نوع هدف، کاربردی؛ از نظر نوع ماهیت، توصیفی-تحلیلی و از نظر نوع داده‌ها، ...  بیشتر

پایداری تغییرات سازمانی در بانک‌های خصوصی ایران: راهبردها و پیامدها

محمد صادق دادمهر؛ یعقوب مهارتی؛ علیرضا خوراکیان؛ فریبرز رحیم نیا

دوره 15، پاییز و زمستان 1402 ، اسفند 1402، ، صفحه 147-188

https://doi.org/10.22067/tmj.2023.81906.1416

چکیده
  مطالعات نشان می‌دهد اجرای تغییر در سازمان‌ها همیشه آن‌طور که رهبران تغییر فرض می‌کنند، فرایند ساده‌ای نیست و فقط تعداد محدودی از سازمان‌ها در مدیریت و اجرای آن موفق هستند. درواقع بیشتر سازمان‌ها در دستیابی به تغییری پایدار به معنی آنکه بتواند به هنجارها و باورهای کارکنان تبدیل شده باشد، ناکام مانده‌اند. پژوهش حاضر با هدف شناسایی ...  بیشتر

طراحی مدل مفهومی کانون ارزیابی و توسعه شایستگی‌های مدیران دستیابی به نظام ارتقاء مطلوب عملکرد سازمانی با رویکرد کیفی

مهدی یاراحمدی خراسانی؛ نازیا سادات ناصری؛ الهام فریبرزی

دوره 13، پائیز و زمستان 1400 ، اسفند 1400، ، صفحه 125-156

https://doi.org/10.22067/tmj.2021.67290.0

چکیده
  در دنیای پررقابت کنونی، سازمانی موفق خواهد بود که مدیرانی با شایستگی‌های متعدد در اختیار داشته باشد. یکی از روش‌هایی که برای سنجش شایستگی مدیران مورداستفاده قرار می‌گیرد کانون ارزیابی است. کانون ارزیابی در دستیابی به اهداف متعددی ازجمله شناسایی شایستگی‌های مدیران، انتخاب، ارتقا، گزینش و پرورش آن‌ها بسیار حائز اهمیت هستند بنابراین ...  بیشتر

تحلیل عوامل کارآفرینی‌سازمانی با رویکرد ترکیبی نظریه‌بنیادی و نگاشت‌شناختی‌فازی مورد مطالعه: شرکت توزیع برق استان یزد

حبیب زارع احمدآبادی؛ فاطمه زمزم؛ محمدرضا زارع بنادکوکی؛ محمد حبیبی رضی آباد

دوره 10، پائیز و زمستان1397 ، اسفند 1397، ، صفحه 95-122

https://doi.org/10.22067/pmt.v10i2.66200

چکیده
  یکی از عوامل مؤثر در توسعه اقتصادی کشورها توجه به جایگاه کارآفرینی سازمانی است به همین منظور بیشتر سازمان‌ها منابع خود را در این زمینه هدایت می‌کنند. برای موفقیت کارآفرینی سازمانی عوامل متعددی نقش دارند که بدون در نظر گرفتن آن‌ها کارآفرینی میسر نیست. ازاین‌رو پژوهش حاضر به بررسی و شناسایی عوامل مؤثر بر کارآفرینی سازمانی در شرکت ...  بیشتر

تحلیل اثر ‌اخلاق حرفه‌ای بر عملکرد شغلی و اعتماد سازمانی با میانجی‌گری جو اخلاقی

غزاله طاهری عطار؛ معین پوراحمدی؛ مسعود هراتی

دوره 11، بهار و تابستان 1398 ، شهریور 1398، ، صفحه 27-56

https://doi.org/10.22067/pmt.v11i1.69484

چکیده
  امروزه توجه به اخلاق حرفه­ای و پیامدهای آن، از اساسی­ترین موضوعات پژوهشی در حوزه­های سازمانی است. با توجه به اینکه اخلاق حرفه‌ای و جو اخلاقی می‌توانند بر کیفیت برآیندهای سازمانی اثرگذار باشند، هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه‌ اخلاق حرفه­ای بر عملکرد شغلی و اعتماد با میانجی‌گری جو اخلاقی در سازمان هلال احمر استان تهران است. این ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
واکاوی چالش‌های تحول دیجیتال در بخش دولتی ایران: رویکرد مدل‌سازی ساختاری-تفسیری (ISM)

حسن دانایی فرد؛ حسین کاظمی؛ مهسا کریمی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 23 بهمن 1402

https://doi.org/10.22067/tmj.2024.81350.1405

چکیده
  امروزه ظهور و گسترش فناوری‌های دیجیتال، دولت‌ها را به سمت استفاده از فناوری‌ها برای بهبود خدمات عمومی و کیفیت اداره امور عمومی سوق داده است؛ چرا که در عصر دیجیتال، نیازها و انتظارات شهروندان تغییر یافته و سازمان‌های دولتی باید در راستای نیاز شهروندان و به منظور جلوگیری از داروینیسم دیجیتال به سمت تحول دیجیتال حرکت کنند. تحول دیجیتال ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
طراحی مدل اعتماد سازمانی با رویکرد نظریه‌پردازی داده‌بنیاد

آرزوسادات هاشمی امین؛ غلامرضا ملک زاده؛ یعقوب مهارتی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 22 خرداد 1403

https://doi.org/10.22067/tmj.2024.86226.1530

چکیده
  اعتماد در سازمان به سه دسته اعتماد فردی، اعتماد بین‌فردی و اعتماد سازمانی تقسیم می‌شود. با وجود اینکه برخی از تحقیقات پیشین به بررسی اعتماد در سازمان، علی‌الخصوص اعتماد بین‌فردی پرداخته‌اند، تحقیقی که به طور خاص به اعتمادسازمانی، به معنی اعتماد کارکنان به سازمان بپردازد، کمتر دیده می‌شود و نبود مدل اعتماد سازمانی، بالاخص در ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
طراحی الگوی تاب‌آوری سازمانی در مواجهه با بحران و جریان‌های شکافنده سازمانی

علی شریعت نژاد؛ رضا سپهوند؛ هادی رضایی نژاد

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 18 شهریور 1403

https://doi.org/10.22067/tmj.2024.87597.1563

چکیده
  جریان‌های شکافنده سازمانی عواملی خارج از کنترل سازمان هستند که تغییر و تحول، ادغام و تملک و تعارض و تناقض را در سازمان ایجاد می‌کند. نیاز فزاینده به درک اینکه سازمان‌ها چگونه می‌توانند بحران‌ها را مدیریت کنند مدیریت بحران را به تاب‌آوری مرتبط می‌کند. لذا پژوهش حاضر باهدف ارائه الگوی تاب‌آوری سازمانی در مواجهه با بحران و جریان‌های ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
مدل پارادایمی راهبرد نوآوری با رویکرد تحول دیجیتال در صنعت بانکداری: نظریه داده بنیاد

حمیده حدادی؛ عباس خمسه؛ تقی ترابی؛ رویا شاکری

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 14 مهر 1403

https://doi.org/10.22067/tmj.2024.86723.1549

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف تدوین مدل پارادایمی راهبرد نوآوری با رویکرد تحول دیجیتال در صنعت بانکداری انجام شد. رویکرد این پژوهش کیفی و هدف آن کاربردی می‌باشد. جامعه مشارکت‌کنندگان شامل مدیران وکارشناسان خبره در صنعت بانکداری و اساتید دانشگاهی در حوزه راهبرد نوآوری و تحول دیجیتال است. نمونه‌گیری به طور هدفمند و با استفاده از روش گلوله برفی ...  بیشتر

ابر واژگان